Vraag

Zonnepanelen laten installeren tot het nok of niet?

  • 30 March 2023
  • 7 reacties
  • 433 Bekeken

Beste Allen,

Ik ben sinds kort een huis eigenaar en ben ook aan het oriënteren om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen. Mijn probleem is dat de ‘standaard’ zonnepanelen zo groot zijn geworden dat ze tussen mijn raam en het nok bijna op de nok liggen. Ik woon in een tussenwoning met links en rechts een andere woning.

Ik zal zo veel mogelijk informatie in mijn vraag zetten.
Disclaimer: ik ben geen klusjesman en ben nog nooit handig geweest, ik heb zoveel mogelijk informatie geprobeerd te verzamelen om de goede keuze te maken m.b.t. zonnepanelen)

Mijn dak

Ik heb een schuin dak. met 1 groot raam, een kleine raam en aan de rechterkant 2 ventilatie pijpen die uit het dak steken. Foto van mijn dak

Mijn dak heeft:
13 dakpannen in de lengte
17/18 dakpannen in de breedte

Op mijn dak liggen RBB Sneldek dakpannen. Zie link voor officiële afmetingen
Afmetingen RBB Sneldek link )

afmetingen (b x h) 332 x 420 mm
gemiddelde werkende breedte 300 mm

De gemiddelde werkende breedte is 300mm in de breedte maar de lengte wordt niet benoemd omdat dat verschilt per dak en dan moet er gekeken worden naar de hellingspercentage.

Dat heb ik niet gedaan, ik heb buiten mijn raam gehangen en de lengte die je ziet gemeten.
(mijn methode: foto1 foto2)
De lengte is 325 mm.

Standaard zonnepanelen 2023

Ik heb een groot aantal bedrijven gesproken en allemaal offertes in mijn e-mailbox. Elk van die bedrijven leveren 1 of 2 soorten zonnepanelen.
Specificaties (in dit voorbeeld: CanadianSolar HiKu6 (all-Black) zonnepaneel 

  • Rond de 380 ~ 405 WP 
  • Afmetingen: 1722 x 1134 x 30 mm
  • Gewicht: 21.3 kg

De kleinste zonnepanelen die ik kon vinden waren: 

1708 x 1134 x 30 mm
2115 x 1052 x 40 mm

Maar de rest was allemaal 1708 x 1134 x 30 mm minimaal.

Het probleem

Ik heb 2 ramen, het kleine raam ga ik al laten verwijderen voor 850 euro voor meer ruimte voor Zonnepanelen.

Het grote raam heeft 3.5 dakpannen ruimte maximaal tussen de nok en de rand van het raam.
3.5 x 325 mm (lengte zonnepaneel) = 1137,5mm

Wanneer een zonnepaneel in de breedte 1134 mm is en we doen 1137 - 1134 = 3 mm

Ik heb op verschillende websites gelezen dan een zonnepaneel minimaal 20 cm van de nok en dakranden af moet liggen vanwege de sterke windkracht op die specifieke plekken. (Voorbeeld informatie No-Go-zone zonnepanelen)

Het bedrijf waar ik nu mee in overleg ben geeft mij aan dat hun nog nooit een zonnepaneel hebben verloren door de wind vanwege de ligging dichtbij de nok.
Dit is het leg plan van dit bedrijf, er lijkt ook geen rekening gehouden te zijn met de daken van de buren en dat ze daar wel heel dichtbij op zitten. Klik hier voor het leg-plan

Ik heb om meer uitleg gevraagd en dit hebben zij mij ge-mailt:

Tot heden hebben wij nog niet meegemaakt dat een zonnepaneel eraf gewaaid is als wij het paneel bevestigen tegen de dakrand. Het is grijs gebied maar officieel is het geen eis om afstand te houden van de dakrand. Al onze installateurs zijn gecertificeerd, wij zorgen ervoor dat wij dit op de juiste wijze installeren met het ClickFit Evo montagesysteem. 

(dit is een 1 op 1 quote uit de mail)

Het ClickFit Evo montagesysteem waar ze het over hebben kan je hier zien. Youtube link

Waarom ik hier ben, mijn vraag is moet ik het nu wel doen met deze grote zonnepanelen of moet ik doorzoeken naar bedrijven/leveranciers die kleinere zonnepanelen leveren?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en tijd.

Mijn excuses voor het boek dat hier geschreven is maar ik dacht dat het moeilijk zou zijn om advies te krijgen wanneer niet het hele plaatje beschikbaar was.

Extra informatie

waarom wil je zo nodig zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen?
Antwoord: Mijn familie verbruikt ongeveer 350 kWh per maand, wij zijn IT gericht en werken allemaal meestal thuis. Als wij niet gebruik maken van de ruimte boven dat raam dan is de mogelijk voor opwekking eigen stroom verlaagt naar 1850 kWh per jaar en wij verbruiken minimaal 3600 kWh.

Het is ook belangrijk voor ons om zo duurzaam mogelijk te leven en in de toekomst van het gas af te gaan en een nul-meter huis te worden. (zo dichtbij mogelijk) Wij zijn ook bezig om te bezuinigen in ons stroom verbruik maar dat zal niet genoeg zijn voor 1850/2100 kWh per jaar.

Wij hebben geen schaduw op ons dak en het schuin-dak ligt op het oosten.
Als er nog informatie mist dan hoor ik het graag.


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@BelowAverageUser  Ik heb een vergelijkbaar “probleemdak?” en hetzelfde type pannen.

In de foto hieronder zie je een deel van de montage afgelopen juli op nokhoogte,
het paneel is een Jinko JKM380M-6RL-B (EAGLE) 1855 mm x 1029 mm.

De bovenkant van het paneel zit letterlijk op de hoogte van de nokpan of zelf een beetje hoger, de dakoriëntatie is zuid.


Bij jouw oostdak kan je misschien last van een stevige zuidwester krijgen, d.w.z. aan de oostkant ontstaat dan een zuigende werking op de panelen. Hierdoor kunnen de panelen soms wat klapperen.

Ik zie eigenlijk geen onoverkomelijk probleem, misschien kan je nog aan de panelen hierboven komen. Welke panelen hebben de buren?

YMMV

 

@darkfiber Mijn buren hebben 2 jaar geleden hun zonnepanelen laten plaatsen, ik ben naar hetzelfde bedrijf gegaan en hun hadden toen aangegeven dat ze die zonnepanelen niet meer leveren.

De reden is omdat ze ‘minder efficiënt zijn’. Ze begrijpen niet dat ik 40% van mijn dak niet kan benutten door de grotere zonnepanelen en dan maakt het echt niet uit hoe efficiënt de grotere varianten zijn.

Ik ben inderdaad nog andere kennissen die ik ken met kleinere zonnepanelen nagevraagd bij welk bedrijf hun het hebben gekocht maar helaas allemaal de nieuwe ‘standaard’ afmetingen. Er moet toch een bedrijf zijn die nog niet de grootste zonnepanelen verkoopt?

Reputatie 6
Badge +1

Tot de nok toe hoeft niet een erg groot probleem te zijn als je niet aan de kust woont. Ze zullen er ook zeker niet afvliegen, maar wel een kortere levensduur krijgen. Dus liever niet.

Je hebt al een offerte voor het verwijderen van het kleine raam. Als die mensen er toch al zijn kunnen ze dan niet gelijk het andere raam verwijderen en op een geschikte plek (noordkant?) een nieuwe plaatsen. Dan is er misschien veel meer mogelijk.

Reputatie 7
Badge +1

@BelowAverageUser  Naar mijn mening kan je de panelen van  1708 x 1134 x 30 mm in landscape nog net boven het dakraam plaatsen (al is het ontzettend krap). Ik had oorspronkelijk panelen van 1,65 x 99,1 in portrait boven het dakraam en toen nog 13 cm tot het dakraam
→  totaal 178 cm ruimte = “5,5 pannen” tussen nokpan en dakraam.

178 cm - 2 “pannen” = 113 cm - past net (niet)?

Trina heeft lange smalle panelen. TallMax TSM-DE15M(II) en TSM-DE15H(II) heten ze. 400Wp is 201x99.  Maar jouw dak is hiervoor weer niet breed genoeg.

De nieuwe standaard is helaas steeds groter, maar misschien heb je geluk.

Tot de nok toe hoeft niet een erg groot probleem te zijn als je niet aan de kust woont. Ze zullen er ook zeker niet afvliegen, maar wel een kortere levensduur krijgen. Dus liever niet.

Je hebt al een offerte voor het verwijderen van het kleine raam. Als die mensen er toch al zijn kunnen ze dan niet gelijk het andere raam verwijderen en op een geschikte plek (noordkant?) een nieuwe plaatsen. Dan is er misschien veel meer mogelijk.

Bedankt voor je reactie, wij wonen niet aan de kust dus ik verwacht dat tot de nok de zonnepanelen leggen geen probleem moet zijn als ik zo naar de reacties kijk. Die kamer wordt een kantoor en dat raam is eigenlijk perfect met het uitzicht, ligging en je ochtend licht. Ik zal ook kijken wat ik kan vinden m.b.t. de kortere levensduur door het liggen aan de nok.

@BelowAverageUser  Naar mijn mening kan je de panelen van  1708 x 1134 x 30 mm in landscape nog net boven het dakraam plaatsen (al is het ontzettend krap). Ik had oorspronkelijk panelen van 1,65 x 99,1 in portrait boven het dakraam en toen nog 13 cm tot het dakraam
→  totaal 178 cm ruimte = “5,5 pannen” tussen nokpan en dakraam.

178 cm - 2 “pannen” = 113 cm - past net (niet)?

Trina heeft lange smalle panelen. TallMax TSM-DE15M(II) en TSM-DE15H(II) heten ze. 400Wp is 201x99.  Maar jouw dak is hiervoor weer niet breed genoeg.

De nieuwe standaard is helaas steeds groter, maar misschien heb je geluk.

Ja het inderdaad jammer, het dak is NET niet breed genoeg en NET niet hoog genoeg. Ik zal blijven zoeken naar een leverancier met kleinere zonnepanelen maar ik zal bedrijven die tot aan de nok installeren accepteren en meenemen in de offers.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Zouden panelen van iets minder Wp geen optie zijn>
Bijvoorbeeld 320Wp die zijn er in ca 165x99cm?

Anne.

PS Er is kwa energie verbruik vaak aardig wat te winnen door kritisch naar je IT landschap te kijken :)
Mijn servers waren eerst verantwoordelijk bijna 1/3e van mijn totaal energie verbruik.
Dat heb ik terug kunnen brengen tot ca 10% En er staat nog een verbetering op de TODO lijst door de servers alleen nog aan te hebben als ze echt worden gebruikt (oa mbv gracefull shutdown en boot on power).

Alle apparaten die 24u per dag aan staan hebben een grote invloed op je totaal verbruik. 
100W * 24u * 365d / 1000 = 876kWh op jaar basis.

Zouden panelen van iets minder Wp geen optie zijn>
Bijvoorbeeld 320Wp die zijn er in ca 165x99cm?

Beste @Anne,

Heel erg bedankt voor je reactie, ja inderdaad dat wil ik eigenlijk ook. Ik ben op zoek naar leveranciers die kleinere zonnepanelen kunnen leveren zodat mijn dek beter benut kan worden zonder dat ze tot het nok hoeven te installeren. Heeft u misschien daar dan aanraders voor? of bedoelt u dat ik ze zelf moet installeren? Ik heb zelf niet echt de kennis m.b.t. zonnepanelen en elektriciteit installatie maar het zou een mogelijk zijn in de toekomst als het echt moet.

 

PS Er is kwa energie verbruik vaak aardig wat te winnen door kritisch naar je IT landschap te kijken :)
Mijn servers waren eerst verantwoordelijk bijna 1/3e van mijn totaal energie verbruik.
Dat heb ik terug kunnen brengen tot ca 10% En er staat nog een verbetering op de TODO lijst door de servers alleen nog aan te hebben als ze echt worden gebruikt (oa mbv gracefull shutdown en boot on power).

Alle apparaten die 24u per dag aan staan hebben een grote invloed op je totaal verbruik. 
100W * 24u * 365d / 1000 = 876kWh op jaar basis.

Dit is inderdaad een goed punt, ik ben op dit moment aan het focussen om ons elektriciteitsverbruik omlaag te brengen. Ik heb een oude 'brennenstuhl EM 231' energiemeter die ik nu gebruik om per apparaat het sluip verbruik, normaal verbruik en piek verbruik te meten. 

Ik woon in een huis uit 1988 met ‘redelijke’ isolatie alleen wij hebben een luchtverwarmer en ventilatie uit 1988 die nooit is vervangen en verbruikt nog veel stroom AC(wisselstroom) motor alleen ik heb al contact gezocht met de leverancier en bedrijven maar die LV wordt niet meer ondersteunt dus wij moeten 4,000 euro minimaal neerleggen om dit te vervangen. Daarnaast bij een verbouwing hebben ze de ventilatieroosters gedicht in de woonkamer dus eigenlijk is dat het ook niet waard. De luchtverwarmer doet ook de verversing van het lucht en het mag niet van het stroom af .. dus ja dat is een dilemma. We kijken ook naar een hybride warmtepomp maar dat kan alleen als we genoeg stroom opwekken met zonnepanelen want een HWP verbruikt 1575 kWh per jaar terwijl wij eigenlijk al bijna geen gas verbruiken (45 m3 per maand) is de terug winst van het geen gas meer gebruiken het niet waard.

dus na dat hele verhaal, heel erg bedankt voor je reactie. Als u leveranciers kent die kleinere zonnepanelen leveren dan hoor ik dat graag want heb al met 20 gesproken en volgende week staan er weer 20 in de rij. (bijna een tweede baan) Duurzaam leven is gewoon zeer belangrijk voor mijn familie en hopen meer duidelijkheid te creëren in ons energieverbruik en verspilling.

Dankjewel!

 

Reageer