Zorgen over de kosten

  • 21 April 2019
  • 6 reacties
  • 451 Bekeken

Reputatie 1
Voor vier jaar terug een woning gekocht uit 1959 inmiddels spouwisolatie en vloerisolatie laten aanbrengen. Waar ik mij nu zorgen over maak is de discussie over pellet kachels, dus hout stook, waar nu regels voor komen. Erg vreemd als je bedenkt dat wij toch echt wel goed hebben geïnformeerd en er zelfs subsidie opzat vanuit het rijk. Vanmorgen echter worden wij geconfronteerd met nieuwe regels over zonnepanelen op ZEP, Waarom bekruipt ons nu het gevoel dat door het succes van verduurzamen er een aantal heren en misschien ook dames zijn die hun inkomen zien dalen en er nu alles aan doen om de behaalde besparing uit onze portemonnee te trekken? Zien wij het dan zo dat de overheid, achter de deuren, helemaal niet wil verduurzamen? Dat ze alleen maar bezig zijn om het geld dat wij nu, terecht besparen, ook wel even willen binnen pikken? Eind conclusie voor ons is dat wij de voor genomen stap om helemaal van het gas aftegaan maar in de ijskast leggen, erg jammer eigenlijk. Ook benieuwd hoe eigen huis hier tegen aan kijkt.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@HansRobben Je schrijft iets over veranderende/veranderde? regels voor de ZEP dakpanpanelen. Wat houd dit specifiek in en van welke instantie zijn de nieuwe regels voor ZEP dakpanpanelen?

De nieuwe regels voor pelletstook gaan waarschijnlijk over uitstootbeperking van fijnstof, of niet?
Als de pelletkachel/ketel aan de nieuwe regels voldoet krijg je waarschijnlijk nog steeds een aanschafsubsidie?
Reputatie 1
@darkfiber

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/update-nieuwe-en-strengere-technische-eisen-aan-zonnepanelen/?utm_source=newsletter&utm_campaign=zep-update-60&utm_medium=email

Of zijn wij hier ook in misleid door verkeerde informatie?Wat betreft de uitstoot van fijnstof, hier was toch al uitgebreid onderzoek naar gedaan voor deze kachels op de markt kwamen?
Wat betreft de subsidie, dit is bijzaak en mag van ons ook afgeschaft worden. De opmerking is gericht op het feit dat wij het vreemd vinden dat er een vorm van subsidie wordt verstrekt voor een kachel die zoals nu blijkt niet eens mag. Welleswaar word de hout stook niet verboden maar mag ik de kachel niet laten branden als het windstil is of als er mist hangt. Ook blijkt het nu dat het niet de bedoeling is dat wij alleen op hout gaan verwarmen, dit hadden wij in de zes maand durende zoektocht naar mogelijkheden en regelgeving graag toen duidelijk willen hebben. Wij hebben beneden geen cv meer omdat wij hout stoken. PS wat betreft de subsidie die uit de pot van allerlei onzinnige energie belastingen wordt betaald is ook het een en ander over te zeggen. Wij wonen vlak aan de Duitse grens en kwamen daar een mooie kachel tegen die zowel op houtblokken als ook pellets wil branden. Hij was hier in Nederland bijna 1500 euro duurder, op de vraag hoe dat kan kreeg ik als antwoord. Ach er zit toch subsidie op. Subsidie hebben wij echter zelf al opgebracht door al die heffingen, dus nu twee keer betalen?
Reputatie 7
Badge +3
@HansRobben @darkfiber Volgens mij betreft het een bericht van ZEP (Zelf Energie Produceren).
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/update-nieuwe-en-strengere-technische-eisen-aan-zonnepanelen/?utm_source=newsletter&utm_campaign=zep-update-60&utm_medium=email
Het betreft een veiligheidscertificaat die in het vervolg bij de oplevering van nieuwe installaties zal worden bijgeleverd. Misschien vanwege de branden die bij inroof zonnepanelen zijn ontstaan doordat er materiaal van verschillende fabrikanten is gebruikt en derhalve aansluitingen die niet precies pasten en met de panelen in het dak geplaatst (dus zonder dakpannen er onder) die warmte slecht kwijt kunnen. Sowieso willen de netbeheerders meer informatie zodat het openbaar netwerk beter benut kan worden. Lijkt mij niets mis mee. Het gaat over een certificaat dat immers door de installateur gegeven moet worden.
Reputatie 1
@Driepinter Er is niks mis met veiligheid, maar lijkt dit niet een beetje op water naar de zee dragen? Zou het achteraf niet zo zijn dat er ook een keuring komt voor bestaande installaties? Dus alsnog een kosten pot waar in ieder geval wij niet op zitten te wachten. Hadden al die mensen die ons dit uiteindelijk door onze strot duwen dit zelf ook niet van te voren zien aankomen? Of zijn wij zover terug gezakt dat als er al iemand roept "Kansen creëren" dat het zelfstandig denken meteen stopt?
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt te mild gereageerd. Als er van een installateur een in roof installatie in de fik vliegt vanwege verkeerde aansluitingen zal deze installateur soortgelijke installaties direct van de juiste aansluitingen moeten voorzien.
Reputatie 7
Badge +1
@HansRobben Ik had je verkeerd begrepen want ik dacht dat je het specifiek over in-roof panelen en dan ook nog dakpanpanelen had. Dat de regels voor ZEP (mooie afkorting) veranderen op initiatief van de netbeheerders is op zich niet nieuw en hoeft ook geen grotere nadelige gevolgen voor een huis- tuin en keuken pv-installatie te hebben. Het zal natuurlijk niet kostenverlagend werken en bij de solarteurs zal er waarschijnlijk een schifting gebeuren (certificering?, ansprakelijkheid?, verzekeringen?)
Houtstook - je weet het misschien niet, maar de regelgeving vanuit de overheid hobbelt altijd
achter de feiten aan, zeker als er ook nog door de industrie flink "gelobbyed" wordt (uitstel, verzachting etc.)
- Just my 2cts

Reageer