Skip to main content

Dag,

 

Vorig jaar hebben wij onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen met een warmtepomp.

 

De buiten unit staat op het platte dak, drie etages hoger.

Nu is het bijna tijd om onderhoud te lagen plegen maar tot mijn verbazing heb ik tot nu toe nog geen van de grotere partijen bereid gevonden om onderhoud uit te voeren in verband met de locatie van de buiten unit.

Zijn er hier mensen met eenzelfde ervaring en hebben deze wellicht tips?

Geen ervaring, maar ik begrijp dat ook het bedrijf dat het heeft geïnstalleerd het niet wil uitvoeren?

Heeft het mogelijk met het niet afsluiten van een onderhoudscontract te maken?
Ik weet dat bij CV’s  het ernstig lastig is om een monteur langs te laten komen tenzij je een onderhoudscontract hebt.

Overigens heb ik zelf nog geen onderhoud laten plegen en was dat ook niet binnenkort van plan.
Waar moet het onderhoud precies aan worden gedaan?

Anne.


Ik woon nu anderhalf jaar in mijn nieuwbouwwoning met lucht-waterwarmtepomp. De installateur heeft een jaar geleden ivm een storing de installatie binnen nagelopen, maar normaal gezien is binnen amper onderhoud nodig. Hij heeft een filtertje schoon gemaakt. 

De buitenunit moet wel af en toe ontdaan worden van blad etc. Ik heb hier nog geen bedrijf voor benaderd, mijn warmtepomp staat ook op zolder. Denk dat een  hoogwerker huren en zelf inspecteren ook een optie is. Wellicht kan dit samen met de buren georganiseerd worden als de hele wijk een warmtepomp heeft.

Ik lees het graag als iemand een bedrijf gevonden heeft die hier ervaring mee heeft. 


Ruijter,

Heb jij een inmiddels een bedrijf gevonden die jouw buitenunit 3 hoog kan onderhouden ?

Ik hoor het graag!

 

Sil

 


Ik woon sinds 2 jaar in een nieuwbouwwoning. De buitenunit van de warmtepomp staat op een schuin dak. Reden waarom geen enkel bedrijf bereid is, om een service en onderhoudscontract af te sluiten.  Dit bouwproject omvat 37 woningen. We zijn gezamenlijk nu bezig om de aannemer verantwoordelijk te stellen voor deze situatie. In het koopcontract staat dat de bewoner verantwoordelijk is voor het onderhoud, maar wij kunnen hier niet aan voldoen. We hebben echt talloze bedrijven gevraagd. Ook Feenstra en de Energiewacht willen dit niet doen. Hun advies is de buitenunit te verplaatsen. Heeft iemand advies hoe we dit juridisch aan kunnen pakken? 

ik hoor het graag

 


Misschien iets voor de schoorsteenvegers om ook de warmtepomp roosters te vegen?
Die moeten ook het dak op om elk jaar de schoorsteen te vegen en zijn wel wat gewent.
De mijne staat op de begane grond, maar is nu na anderhalf amper zichtbaar vuil.
Veger er over en klaar is kees.


Beste @M.Savonije , 

Herkenbaar probleem en hier helaas nog geen oplossing. Onze buitenunit zit ook 3 hoog op een schuindak. Dit gaat ook om een groot project met een 30tal woningen. De aannemer zou een passende aanbieding doen mbt onderhoud van de warmtepomp. Helaas tot dusver nog niet het geval.

Zijn jullie inmiddels al verder met de juridische stappen? 

Ik hoor het graag. 

Met vriendelijke groet, 

 


Zojuist Vereniging Eigen Huis (VEH) aan de lijn gehad. Kunnen weinig doen (.....). Probleem met plaatsing buitenunit niet echt bekend. Er is nu een ticket aangemaakt en misschien wordt het door de afdeling Belangenbehartiging opgepakt.

Tip: Zet het op de mail (ledenservice@eigenhuis.nl) en vraag overige bewoners/buren (leden VEH) hetzelfde te doen. Hoe meer onder de aandacht van de Vereniging, hoe meer kans dat ze het oppakken.

Met vriendelijke groet,


Herkenbaar probleem.

De buiten-unit van onze lucht-water warmtepomp zit bovenop de nok van een schuin pannendak op >10 meter hoogte in een soort schoorsteenconstructie.

Bij ons heeft de bouwer gelukkig  wel voorzien in een liftconstructie zodat de gehele buitenunit naar beneden kan zakken om uit te komen in de technische ruimte op zolder. Is wel even een gedoe, vraagt wat voorbereiding etc maar op zich makkelijker dan het dak op of een hoogwerker inhuren.

Echter, het blijkt toch lastig om een betrouwbare partij te vinden die het onderhoud wil doen. De reden is dat ze het allemaal druk hebben en vaak alleen de installaties servicen die ze ook zelf hebben geïnstalleerd. Dus val je met een installatie die af-nieuwbouw is geïnstalleerd af. 

Inmiddels heb ik wel een bedrijf gevonden, die komt van wat verder weg en lijkt ook niet goedkoop. Het is me ook nog niet duidelijk wat er tijdens onderhoud aan een l/w warmtepomp zoal uitgevoerd wordt. En hoe vaak dat echt nodig is. Ik moet nog wat meer research doen.


Ik hoop dat jullie allemaal inmiddels een onderhoudsmonteur gevonden hebben.

ik heb namelijk een topic gestart over het koelen van de warmtepomp, aangestuurd door een buitenunit.

graag hoor ik jullie reactie op mijn vraag in de bewuste topic,

groeten, Lex. 


Nog steeds geen bedrijf gevonden! De Vereniging Eigen Huis al verzocht om een artikel in het blad Eigen Huis op te nemen wat de ervaringen zijn van mensen bij het (niet) vinden van een onderhoudsbedrijf.
Vaak wordt gezegd, dat personele capaciteit het probleem is dat je geen onderhoudscontract kan vinden. Maar dat is helemaal niet waar! Elk VCA-gecertificeerd installatiebedrijf weigert het schuine dak op te gaan. Doe voor de grap maar eens een aanvraag bij Feenstra: schuin dak dan geen contract. De ARBO-regels staan dat niet toe. Projectontwikkelaars, architecten en aannemers weten dit, maar hebben er lak aan. Als ze maar kunnen verkopen.


Ook plat dak 3 etages hoog neemt men niet in behandeling. 


Nog steeds geen onderhoudsbedrijf gevonden.

De Vereniging maar weer op aangesproken. Waarom wordt in het verenigingsblad geen aandacht geschonken aan het feit, dat de buitenunit van een warmtepomp bereikbaar moet zijn. En wel zodanig, zodat een onderhoudsbedrijf het onderhoud op zich wilt nemen.

Ik roep iedereen op om bij de Vereniging Eigen Huis het niet kunnen vinden van een onderhoudsbedrijf te melden. Hoe meer meldingen, hoe meer urgentie dit krijgt bij de afdeling Belangenbehartiging van de vereniging.

Als je woning nog moet worden opgeleverd, wees dan zelf extra alert op de bereikbaarheid van de buitenunit. De mensen van VEH, die de oplevering begeleiden, hebben hier weinig tot geen idee van. Hier was er één, die bij de oplevering beweerde, dat de buitenunit geen onderhoud nodig had! Moet je mee aankomen bij bijvoorbeeld Daikin. Geen onderhoud dan ook geen garantie!


Lijkt me zeker ook een aandachtspunt bij de 
https://www.eigenhuis.nl/diensten/diensten-verduurzamen/collectieve-inkoop-warmtepomp

Wat me trouwens opvalt is dat er bij die collectieve actie geen sprake is van controle door VEH, terwijl een onafhankelijke controle geen overbodig luxe lijkt.

Anne.


De Vereniging heeft eindelijk een Meldpunt Onderhoud Warmtepomp opgezet. Het werd tijd, dat vanuit de Vereniging eindelijk aandacht is voor dit probleem!

Wij, als collectief van 37 huishoudens, hebben inmiddels het juridische traject opgestart waarbij wij de aannemer in gebrek hebben gesteld. Dit, omdat de situering van de buiten-unit van de warmtepomp op het schuine dak, onderhoud onmogelijk maakt. Begin augustus is formeel via meerdere rechtsbijstand-bureaus de ingebrekestelling verstuurd.

Rob


Dag beste @Anne , wat betreft je melding “Wat me trouwens opvalt is dat er bij die collectieve actie geen sprake is van controle door VEH, terwijl een onafhankelijke controle geen overbodig luxe lijkt.”  geef ik graag additionele informatie. Vereniging Eigen Huis laat steekproeven uitvoeren door een gespecialiseerd keuringsbedrijf. Ook bij installateurs waarmee wij al jaren zaken doen. Hierdoor houden wij zicht op de geleverde kwaliteit. Verder hebben wij vooraf natuurlijk goede werkafspraken gemaakt en een strenge selectie uitgevoerd op de te gebruiken apparatuur,  materiaal en het functioneren van het installatiebedrijf zelf.


@Alexander van Eigen Huis,

Inkoop via VEH is niet het probleem wat ons betreft. Probleem is bij VEH, dat bij de  oplevering van onze nieuwbouwwoning de ingehuurde medewerker van VEH, geen kritische vragen heeft gesteld aan de aannemer hoe het onderhoud aan de warmtepomp is geregeld. Als leek heb je geen idee wat voor een ellende je op je dak haalt als door onbereikbaarheid van de buitenunit geen enkel bedrijf onderhoud wilt plegen. Doe voor de grap via internet maar eens een aanvraag voor een onderhoudscontract  bij Feenstra. Zodra een schuin dak ter sprake komt, is het over en uit. En dat is bij heel veel bedrijven. Zodra ze VCA-gecertificeerd zijn, wordt geen contract aangeboden!


@Rob Hoffmann het valt buiten het bestek van een bouwtechnische (opleverings)keuring om na te gaan of voor alle technische installaties onderhoudscontracten aanwezig zijn. Er zijn hiervoor bovendien geen wettelijke verplichtingen. Zoals je meldde, heeft dit probleem inmiddels wel de aandacht van Vereniging Eigen Huis. Het meldpunt is voor ons een startpunt voor verder onderzoek en overleg met de branche voor oplossingen. De meest voor de hand liggende oplossing is dat de branche werk maakt van het bijscholen van de CV-monteurs. Maar de benodigde investeringsbereidheid zal (mede) afhangen in welk tempo warmtepompen worden aangeschaft. Nu de aangekondigde verplichting vanaf 2027 door het huidige kabinet geschrapt is en de gasprijs is gedaald,  is de animo onder consumenten flink afgenomen. 


@Alexander van Eigen Huis De essentie van mijn betoog is, dat bij de opleveringskeuring onvoldoende oog is voor de bruikbaarheid van de warmtepomp. De bruikbaarheid (lees: toegang tot de buitenunit) staat een onderhoudscontract in de weg. Er hoeft bij oplevering nog helemaal onderhoudscontract aanwezig te zijn, maar de situatie moet wel zodanig zijn, dat een onderhoudscontract wel mogelijk is! Waarom wordt er bij de oplevering wel erop gelet of een toiletdeur naar de juiste kant draait (dus niet naar binnen, hetgeen wel eens voorkomt als bouwfout)? Dit kan een leek (de toekomstige bewoner) zelf ook nog wel bedenken, dat dat niet de bedoeling kan zijn. De warmtepomp is een heel ander verhaal. Welke leek heeft daar nu verstand van? Daar schakel je juist professionele begeleiding voor in bij de oplevering.
De binnen- en de buitenunit vormen samen de air-to-water warmtepomp. Beide onderdelen van de warmtepomp behoeven onderhoud. Omdat de buitenunit op een schuin dak is geplaatst, weigert elk VCA-gecertificeerd installatiebedrijf een onderhoudscontract aan te bieden. Deze VCA-regels schrijven voor, dat personeel op een veilige manier de werkzaamheden moeten uitvoeren. En dat is in dit geval niet mogelijk. Feitelijk is de warmtepomp niet bruikbaar, en zelfs onbruikbaar als een storing voordoet.
Verder noem je een tekort aan geschoold personeel. Heeft in dit geval niets te maken. Er zijn meerdere installateurs bereid het onderhoud op zich te nemen maar wederom: de VCA-regels staan het onderhoud in de weg.
Ik heb aan SSVV (de club, die zich bezighoudt met de VCA-regels) gevraagd, wat bij onze woningen zou moeten gebeuren wil een gecertificeerd bedrijf alsnog het onderhoud op zich nemen. Het antwoord van hen: wij weten het ook niet.
Techniek Nederland heb ik ook benaderd met de vraag waarom zij zelf nog geen signalen over het onderhoud van de warmtepomp hadden gekregen. Is op zich niet zo niet zo vreemd, dat zij dat missen. Zij zijn er voor de installatiebedrijven en niet voor de consumenten. Daar het je juist Eigen Huis voor!


@Rob Hoffmann  Om welk type warmtepomp gaat het? Heb je een link/foto?
In een ander topic wordt aangegeven dat er blijkbaar al lang (sinds 2020) warmtepompen voor schuine daken zijn die wat onderhoud betreft eigenlijk door iedere installateur met STEK-certificering makkelijk? onderhouden kunnen worden (zegt men).

 

Er is/was blijkbaar ook de HydroCap. Bij deze buitenunit is het onderhoud wel “iets lastiger”.


Betreft een warmtepomp van Daikin. De kast, waar de buiten-unit in staat, is de Decorio van de firma Ubbink. Deze is alleen vanaf het dak benaderbaar. We zijn bekend met alle andere oplossingen waarbij de unit in het dak kan zakken of waarbij aan de onderzijde van de kast een luik is aangebracht. Alleen hebben we daar niks aan op dit moment. De aannemer heeft de onmogelijke kast geplaatst en zegt nu doodleuk dat we zelf verantwoordelijk zijn. Alle VCA- en ARBO-regels gelden blijkbaar niet voor hem en doet ie maar wat.
Ondertussen zijn er juridische stappen gezet waarbij de aannemer aansprakelijk is gesteld voor de situatie


@Rob Hoffmann  Idd de Decorio ook bekend als HydroCap (met warmtepomp) wordt nog steeds aangeboden. Begin 2021 werden er al vragen gesteld hoe deze units onderhouden kunnen worden.

Is duidelijk over nagedacht - onvoldoende dus.


De Decorio en de Hydrocap zijn niet hetzelfde. De Decorio is de kast zoals die rechts op de foto in het artikel is geplaatst. In de,e kast staat de buitenunit van de warmtepomp. Voor onderhoud moet je dus, net als bij de Hydrocap, het dak op. En dat is dus het grote probleem: elk bedrijf, dat veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, stuurt zijn personeel niet het dak op. Daar heeft onze aannemer dus niet op gewezen. Ook de vertegenwoordiger van Vereniging Eigen Huis, die voor de oplevering van ons huis door ons werd ingehuurd, heeft hierover geen vragen aan de aannemer gesteld. En als leek op dit gebied heb je geen idee. Daarom toch maar weer een waarschuwing: buiten-unit op het dak gepland? Zoek vooraf goed uit welk bedrijf onderhoud wil plegen en vertrouw de aannemer niet op z'n blauwe ogen. Laat dit niet pas aankomen bij de oplevering maar stel hierover ruim voor oplevering kritische vragen. Iets wat wij helaas niet gedaan hebben.

 


@Rob Hoffmann Ik schreef ook niet dat Decorio en HydroCap hetzelfde zijn:

... de Decorio ook bekend als HydroCap (met warmtepomp) ...


Reageer