Sinds oktober 2018 is het killer in huis. We merken dat voornamelijk in de woonkamer, omdat we daar het meeste zitten, maar eigenlijk voelt het in het hele huis killer.
Is er iets veranderd in oktober 2018? Ja, toen hebben we nieuwe radiatoren in de woonkamer laten plaatsen.
Precies, dat was dus ook voor ons de eerste gedachte: daar ligt het aan!
Maar goed, we hebben 3 radiatoren laten vervangen, door bijna identieke types (de vorige waren vanuit de bouw, de allereenvoudigste, nu een model ook eenvoudig maar de aanvoerstang IN de radiator ipv ernaast).
Eentje even groot, eentje 10% kleiner (die staat dwars voor de ramen in de achterkamer) en eentje 10% groter.
En verwarmen doen ze goed. We kwamen thuis van een weekend weg, was het 18,5 graden, en binnen een half uur was het 21 graden.
Wat zowel mijn vrouw als ik sinds oktober 2018 merken is dat ondanks dat alle thermometers (een digitale, een analoge en die van de kamerthermostaat) zeggen dat het lekker warm is (21 - 21.5 graden), we toch 'kil' voelen. Soms ook wel een soort 'trek' lijkt het.
- We hebben stadsverwarming (Den Haag Ypenburg).
- De aanvoer- en radiatortemperatuur van de stadsverwarming was 'ooit' 70 a 80 graden, nu is het recent gemeten door een bouwkundige en die meet 60 graden. Volgens de Eneco is er 'ergens' een pilot met lagere temperaturen.
- Ook in de rest van het huis voelt het killer.
- Een paar maanden voor oktober 2018, toen er niet gestookt werd, is er onderhoud gepleegd aan de mechanische ventilatie (onderhoud en inregelen ventielen)
- We hebben wel eens zowel de raamroosters dichtgedaan als de deur naar de gang dichtgemaakt met doeken en de mechanische ventilatie uit gedaan, maar ook toen was er 'trek'.
- Als we de thermostaat op 22 graden zetten dan wordt het wel warmer, maar blijft de 'koude trek'.
- Als we de raamroosters dicht doen en de mechanische ventilatie aan, en het is buiten 5 graden, dan gaat de verwarming om bv 22 uur even aan, dan wordt het 21 graden (na 10 minuten), en dan blijft hij daarna een uur uit. Dan zeggen alle thermometers '21 graden' en zijn de radiatoren ijskoud. Dan is de temperatuur dus goed, maar het gevoel zegt van niet.
- Er is een bouwkundige langs geweest en die heeft gemeten dat het door de hele kamer heen 21 graden is en er geen grote temperatuurverschillen zijn.
- Op dit moment hebben we de thermostaat even extra hoog gezet: 25 graden. Het is inmiddels 22,5 graden geworden, maar als er iemand langsloopt dan voel je koude lucht in zijn kielzog, terwijl het nu toch echt wel warm is.
- Het betreft een tussenwoning uit 2001.
- Ik geef graag ook de laminaatvloer de schuld. Die hebben we (ivm allergie) nu een klein jaar (geen vloerverwarming), en die voelt veel kouder aan dan het hoogpolig tapijt. En ik vind ook dat tapijt meer de luchtstroom ‘dempt’, dat er een koude luchtstroom ontstaat door het koude laminaat ofzo. Maar misschien is dat omdat ik geen fan ben van laminaat. En: de klachten dateren van een aantal maanden voor we het laminaat hebben gelegd.
- Kan het zijn dat de 20 jaar oude radiatoren weliswaar even groot waren maar veel minder rendement hadden en dus langer aan stonden? Zo lang de verwarming aan staat hebben we (ook nu) eigenlijk geen klachten, maar ze staan zoals gezegd maar kort aan. In mijn herinnering stonden de oude radiatoren langer aan. Maar het kan ook zijn dat dat alleen in periodes van meer kou buiten was.
- inmiddels ook de radiator in de gang aan om de hal wat minder koud te maken. Maakt ook geen verschil.