Voor ons was dit ook een lastig punt. In ons geval betreft het een nieuwbouwappartement dat twee jaar geleden is opgeleverd. Tijdens de bouw was een optie het aanleggen van een kabel van de groepenkast naar de privé parkeerplaats zodat later een laadpunt gerealiseerd kon worden. 9 van 20 eigenaren hebben deze voorbereiding laten uitvoeren.
Later bleek echter dat een UTP kabel om het laadpunt aan de slimme meter te koppelen ontbrak (voor Dynamic Load Balancing). Bij ons bevindt de meterkast met slimme meter zich op hetzelfde niveau als de parkeerkelder. De groepenkast bevindt zich in het appartement.
Als bewoners hebben wij unaniem besloten kabelgoten aan te brengen voor de 9 eigenaren met voorbereiding (voor de UTP kabel). De 11 andere eigenaren kunnen t.z.t. de kabelgoot gebruiken voor een voedingskabel en UTP kabel naar hun individuele groepenkast.
Het belangrijkste punt in uw geval: heeft elke bewoner een privé parkeerplaats en kan het laadpunt op die parkeerplaats aangesloten worden op de privé slimme meter? Als dit het geval is, is alles voor rekening van de eigenaar en niet de VvE.
Wellicht kan het stappenplan laadpalen van Stichting VvE Belang uitkomst bieden.
Tnx voor je aandachtspunten. Herman.
Inderdaad zijn de parkeerplaatsen middels de splitsingsakte toegewezen, dus min of meer vast. Voorziening uit de particuliere meterkast(en) gaat vrijwel zeker problematisch worden, gezien vereiste kabellengten, en het feit dat het centrale leidingkanaal al nokkie vol met van alles zit.
Anyway lijkt vooraf ff nadenken / informatie delen mogelijk wijzer dan achteraf zaken recht breien / steggelen.
Dirk