Ik had in oude woning sinds 2013 zonnepanelen. Nu we dit jaar de woning hebben verkocht en een andere hebben gekocht ook hier weer zonnepanelen voor aangeschaft.
Hiervoor het formulier teruggave BTW ingevuld en opgestuurd naar de Belastingdienst.
Helaas blijkt nu, dat we ons hadden moeten afmelden bij de Belastingdienst als ondernemer ( voor de oude woning.) Nu staan we daar nog steeds gemeld als “KOR” waardoor we geen recht meer hebben op de BTW-teruggave.
Over deze nieuwe regelingen bij verhuizen heb ik nergens iets gelezen noch gehoord ook niet van de zonnepanelen verkopers of zelfs Ver. EIgen Huis!
Er zijn volgens de Belastingdienst een paar opties:
- Alsnog afmelden als ondenemer (KOR) per 1 oktober. Daarna toch BTW terug vragen (bijv. €1200,=, maar dan wordt bekeken wanneer de zonnepanelen zijn geplaatsten is dit eerder dan 1 oktober dan wordt er een korting op het totale BTW bedrag ( bijv.-€700,=) berekend en daarvan gaat dan nog de Wattpiek Vermogenforfait (bijv. €120,=). Dan kun je dus nog €380,= terug krijgen. Maar de komende 3 jaar betaal je dan nogmaals het forfaitbedrag (3x €120,=) en moet je ook weer aangifte blijven doen. Daarna kun je weer afmelden als “ondernemer”.
- Je doet niets, dan heb je geen recht op BTW aftrek, maar hoeft ook het forfaitbedrag betalen.
- Dit is een ingewikkelde en moet je berekenen of het voordelig is via de verrekening van forfaitbedrag met je teruglevering aan het energiebedrijf. Ik begreep daar de ballen van.
Graag jullie reactie