Vraag

Waarom is er geen aandacht voor PVT + Warmtepomp?

  • 24 April 2024
  • 12 reacties
  • 159 Bekeken

PVT panelen + Warmtepomp (water/water) blijkt een milieuvriendelijke oplossing (geen verstoring van aardlagen door diepte boringen) te zijn en is stil vanwege het ontbreken van draaiende delen ( voorkomt buren geschillen).

Bovendien biedt bovenstaande combinatie het meeste rendement en is  onderhoudsvrij!

De genoemde oplossing verwarmt sinds 2019 onze woning uit 1963 en zorgt dagelijks voor warm douchewater.

Waarom wordt deze oplossing, die in Nederland wordt geproduceerd, niet gepromoot door de VEH?


12 reacties

Reputatie 1

Hi @R.M.V.H.vanderH , welkom op de Eigen Huis Community en bedankt voor je bijdrage. In ons Eigen Huis Magazine en op onze website komen verschillende (alternatieven voor) warmtepompen aan de orde. Zo lees je hier meer over op: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/innovaties-in-warmtepompen 

We nemen je signaal, om dit meer te promoten of over te informeren, mee. Bedankt hiervoor. Groet, Willem

Reputatie 7
Badge +2

De PVT systemen zijn nog relatief duur
en minder efficient dan een ‘gewone’ Lucht/Water Warmte pomp?

De luidruchtigheid daarvan valt over het algemeen wel mee volgens mij.
En ook die zijn dan binnen te plaatsen indien gewenst.

Ik kan me voorstellen dat vooral de kosten een belangrijke reden zijn waarom de VEH geen inkoopactie voor PVT systemen heeft?

Anne.

Hi Anne,

Bedankt voor je reactie!

Uit divers onderzoek blijkt dat PVT panelen + water/water warmtepomp het meest efficiënt zijn in gebruik, mede vanwege het grote oppervlak van de warmtewisselaars.

Bovendien wordt er bij PVT geen onnodige energie gestoken in het regelmatig ‘defrosten’ dat wel nodig is bij een lucht/water warmtepomp.

Daarnaast zijn levensduur en geluid natuurlijk zeer belangrijke items.

Het afsluiten en terugbetalen van een energielening voor de aankoopinvestering valt in het niet door de besparing die het systeem oplevert naast de bijdrage aan milieu en het voorkomen van geluidshinder.

Bovendien blijkt dat PVT + Warmtepomp de voordeligste investering is….

PVT gaat 25 jaar mee! (Géén draaiende delen die slijtage kunnen veroorzaken!)

Groet, Roland

Reputatie 6
Badge

Hi Anne,

Bedankt voor je reactie!

Uit divers onderzoek blijkt dat PVT panelen + water/water warmtepomp het meest efficiënt zijn in gebruik, mede vanwege het grote oppervlak van de warmtewisselaars.

Bovendien wordt er bij PVT geen onnodige energie gestoken in het regelmatig ‘defrosten’ dat wel nodig is bij een lucht/water warmtepomp.

Daarnaast zijn levensduur en geluid natuurlijk zeer belangrijke items.

Het afsluiten en terugbetalen van een energielening voor de aankoopinvestering valt in het niet door de besparing die het systeem oplevert naast de bijdrage aan milieu en het voorkomen van geluidshinder.

Bovendien blijkt dat PVT + Warmtepomp de voordeligste investering is….

PVT gaat 25 jaar mee! (Géén draaiende delen die slijtage kunnen veroorzaken!)

Groet, Roland

 

Afgelopen stookseizoen was het eerste stookseizoen dat ik met een Lucht/Water WP het huis heb verwarmd, we hadden 2 wat langere periodes met flink veel defrosts.

In totaal heeft de WP 16132.4 kWh aan warmte geproduceerd om te verwarmen, en 169.9 kWh aan warmte onttrokken aan de woning om te defrosten.

Dat is 1.05% van het totaal, wat aan extra stroom (initieel om de warmte van buiten, de woning in te brengen en daarna om het weer uit de woning te halen) 68 kWh heeft gekost (ongeveer €20,- met de huidige stroom prijzen).

Ik vind dat voor een heel stook seizoen best meevallen en uitgaande van 25 jaar zou dat €500,- meer zijn dan een WP die niet hoeft te defrosten. 

Een Water/Water warmte pomp heeft gewoon een compressor die draait, dus ook daar heb je draaiende delen die kunnen slijten. Het enige dat je niet hebt, is buiten een draaiende ventilator, laat dat nu net een van de goedkoopste en ook makkelijkst te vervangen onderdelen van een Lucht/Water WP zijn...

 

 

 

 

 

Over draaiende delen gesproken….

Wellicht aardig om te onderzoeken wat een PVT paneel is.

Reputatie 6
Badge

Over draaiende delen gesproken….

Wellicht aardig om te onderzoeken wat een PVT paneel is.

Ik weet prima wat een PVT paneel is, en als je daar in de winter glycol doorheen pompt en dat direct door je afgifte systeem in huis, dan ben je je huis aan het afkoelen i.p.v. verwarmen dus dat gaat niet werken.

Er zal toch echt een W/W WP tussen moeten om er een temperatuur van te maken die geschikt is om het huis te verwarmen, en in die W/W WP zit een compressor, expansie ventiel etc., net als in een L/W WP.

 

Tja…. Dus niet goed op de hoogte.

Dan snap ik uw reactie.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij heeft hier al de ervaringsdeskundige @RuudWelling over zijn solarfreezer PVT-systeem en de werking uitvoerig (4 jaar ervaring) en met metingen/cijfers verslag gegeven. Verder  heeft hij ook de investeringen o.a. i.v.m. de diverse aanpassingen/verbeteringen benoemd.
De verschillende discussiedraden zelf ben ik op dit moment even kwijt. "Solarenenergybooster” & “Solarfreezer” zijn eventueel tref- of zoekwoorden.

Triplesolar is er ook zo'n pvt-systeem wat ik helaas hier op het forum nog niet heb gezien.
Waaraan dat ligt weet ik niet, het technische concept op zich ziet niet slecht uit.

Reputatie 6
Badge

Tja…. Dus niet goed op de hoogte.

Dan snap ik uw reactie.

Ik weet werkelijk niet hoe ik hier nog een constructieve reactie op kan geven 🙄

Reputatie 7
Badge +2

Over draaiende delen gesproken….

Wellicht aardig om te onderzoeken wat een PVT paneel is.


Ok, ik wil hem wel oppakken :)
Laat ik beginnen te zeggen dat ik idd geen ervaring heb met PVT systemen.

Ik kan ook nergens onafhankelijke documentatie vinden dat PVT systemen een goede,
laat staan de beste investering zou zijn?

Voor zover ik heb begrepen is een PVT paneel een PV paneel - een gewoon zonnepaneel dus - met aan de onderkant een soort eenvoudige warmte wisselaar, een paneel met ribbels?

Daar wordt koudemiddel doorheen gepompt die de ‘warmte’ opneemt
en binnen af geeft aan een warmtepomp.
Die warmtepomp gebruikt hetzelfde principe als een ‘normale’ WP,
namelijk compressie van de verdamping, waardoor hij zijn hogere rendement haalt.
Die warmte wordt vervolgens aan een CV systeem afgegeven,
waar het warme water ook in wordt rond gepompt.

Ik zou dus denken dat er een pomp is om het koudemiddel rond te pompen
en de pomp die de damp comprimeert waardoor de extra warmte ontstaat
en een pomp aan de CV kant. Zelfs als je die laatste niet mee telt dan zijn er toch best wat bewegende delen.

 


Wat klopt daar niet aan?

Ik zou dus ook denken dat de warmte opname onder de panelen een stuk lager is dan wanneer de WP zelf buiten staat en met een grote ventilator enorme hoeveelheden lucht kan aanzuigen om de warmte uit te onttrekken?

Ik las overigens dat de Qube PVT ook een de-frost stand heeft?

Wat me daarnaast opvalt is dat veel sites waar PVT systemen worden aangeboden erg creatief met de tekst om gaan. Er wordt bijvoorbeeld geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen het PV gedeelte van het systeem en het T/WP gedeelte van het systeem.

Op een site staat vermeld: “Het is in elk geval de bedoeling dat de PVT-panelen 's winters het volledige stroomverbruik van de warmtepomp dekken”.
Nu is het zo dat in de koudste maanden mijn WP - die op een ventilator na gelijk is aan die van een PVT systeem - ca 300kWu gebruikt. In die zelfde maand leveren mijn 20m2 aan zonnepanelen nog geen 60kWu op. 
Kortom, het kan mss wel de bedoeling zijn, maar het zou me verbazen als dat lukt.
Nu gebruikt mijn systeem geen R290 maar R410A,
maar zo veel efficiëntie is daar nu ook weer niet uit te halen:
 


En zo staan veel van de sites vol van ‘scheefschrijverij’, wat mij ook al niet een warm gevoel geeft.

Al met al ben ik nog niet echt overtuigd geraakt.
Het is zeker een oplossing, maar wel in zeer specifieke situaties krijg ik het idee?

Maar ik hoor graag dat ik het mis heb.
Dan graag wel wat beter onderbouwd dan “Dus niet goed op de hoogte”,
want daar schiet geen van de VEH leden iets mee op?

Anne.

 

Reputatie 6
Badge

Dus samengevat:

 

In een lucht water WP installatie zitten 3 draaiende delen:

  • Een ventilator om veel lucht door de verdamper die buiten staat te blazen.
  • Een compressor.
  • Een waterpomp (in de buitenunit bij een mono block, in de binnen unit bij een split) om het CV water rond te pompen.

 

In een PVT installatie zitten 3 draaiende delen:

  • Een waterpomp om het glycol door de warmtewisselaars van de PVT panelen te pompen.
  • Een compressor
  • Een waterpomp om het CV water rond te pompen.

 

Lijkt mij dus dat, zoals ik al eerder aangaf, je geen langere levensduur moet verwachten omdat er weldegelijk draaiende delen met slijtage in zitten.

 

Ander leuk feitje van de website van Triple Solar, deze panelen gaan natuurlijk ook ijsvorming hebben en ook dat heeft effect. Zij kiezen ervoor om de max 10% rendements verlies te accepteren als dit optreed en als het effect erg wordt een backup heater met COP1 aan te zetten voor gemiddeld zo’n 43 uur per jaar.

 

Zie de Triple Solar Website veel gestelde vragen pagina.

 

 

Reageer