Ervaringen met Ridgeblade nokturbine? (windenergie)

  • 10 June 2019
  • 2 reacties
  • 7456 Bekeken

Hoewel bekend is dat windenergie voor particulieren meestal nog niet rendabel is, ben ik al lang op zoek naar een manier om zelf op te wekken. De firma Ridgeblade lijkt een innovatief product te hebben, ook LWS biedt een nokturbine aan. Maar het lijkt erop dat dit niet echt van de grond komt, ondanks de mooie verhalen in de folders. Ik vraag me af waarom. Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring waarom we deze methode niet veel tegenkomen? Het lijkt namelijk een goede aanvulling op je zonnepanelen, zorgt niet voor horizonvervuiling en is zeer waarschijnlijk zonder vergunning te plaatsen. Andere tips ook welkom.
Met vriendelijke groet, Hans.

2 reacties

Reputatie 1

Leuk maar als een molen ouder word,  zijn er standaard lagers te krijgen of  speciaal gemaakte,  vaak de oude windmolens voor landbouw gezien die  water pompte en die moest ik  uitdraaien voor  standaard lager erin te krijgen,   verder  nog geen betaalbare gezien helaas.

 

Reputatie 4
Badge +1

Windmolens horen op een hoge mast, anders werken ze nauwelijks.
Dit soort windmolen, op de nok van een huis heeft 2 problemen

  • hij zit laag, geen hoge mast, dus vangt hij weinig wind, bijna geen opbrengst
  • hij zit vast op de nok, en ka nzich niet richten op de actele wind richting, waardoor de opbrengst ook nog eens halveert, ongeveer

Ér is op Vlieland een proef gedaan met zo’n windmolen.  Binnen 5 km van de kust, is de hoogste windsnelheid, maar zelfs daar leverde hij  weinig op. Om bovengenoemde redenen
Een artikel uit 2014
http://greenwatts.nl/Pictures/LC-ridgeblade.jpg

Hij komt niet van de grond, omdat geen enkele eigenaar, meldt dat het zo’n rendabele aankoop is.

Koop gewoon een echte windmolen, samen met andere inwoners in de buurt, en ga die samen benutten. Dabn heb je stroom voor 4 cent per kWh, plus wat de Haagse afremmers van de energietransitie je nog extra in rekening brengen.
Je kunt ook een kavel windpark elders in Nederland kopen, bijvoorbeeld bij de windcentrale.

Als je perse een eigen windmolen wil, doe dat dan alleen als je vlak bij de kust woont, en een plek hebt, vol op de wind.
Koop dan een kleine windmolen op een mast van 6 m, daar schijnende meeste gemeentes minder moeilijk over te doen, ald de bouw hoogte onder de 6 m blijft

En samen met een paar anderen kun je een EAZ windmolen kopen, die wekt op een gode p lek ca 30.000 kWh op, dus je hebt ca 10 huishoudens nodig.
Of 2 a 3, als je de stroom gebruikt om ook 100% elektrisch te verwarmen.
https://www.eazwind.com/nl/product-new-3/

Reageer