Blog

Het nieuwe energielabel is een duidelijke verbetering

  • 25 June 2020
  • 2 reacties
  • 692 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 862 reacties

De stelling van de VEH 

In de nieuwsbrief van 20 juni herhaalt de VEH nog eens een oude stelling uit 2019:
Het nieuwe energielabel is duurder en dus geen goed idee.
Zoals de titel van dit stuk al doet vermoeden ben ik het daar niet zondermeer mee eens.
 

Energielabel

Iedereen die een energielabel met het huidige systeem heeft aangevraagd snapt direct dat dit vaak een wassen neus is. Je hoeft alleen wat dingen aan te klikken - sommige maatregelen kun je niet eens aangeven - en wat documenten te uploaden die zouden bewijzen dat iets daadwerkelijk is uitgevoerd.
 

Voorbeeld

Bijvoorbeeld dat je 3 jaar geleden HR++ glas hebt laten plaatsen.
Waar precies, hoeveel ramen, of er nog ander glas is en welk deel van alle ramen,
in leef en slaapkamers,
of de kozijnen nog tochten dat het een lieve lust is,
dat wordt allemaal niet duidelijk. 
Nadat je dit ‘dossier’ hebt aangemaakt moet het worden beoordeeld.
Daarvoor kun je je eigen expert kiezen. De kosten beginnen bij…. € 1,=
Ja je leest het goed, je kunt vanaf € 1,= een definitief energielabel krijgen op basis van de gegevens die je zelf hebt verstrekt.
 

Dat kan niet uit

Volgens het artikel van de VEH is de gemiddelde prijs van deze controle door een expert € 7,50
Iedereen kan op zijn vingers natellen dat zelfs ook al heb je het meest strak geregelde proces en de beste automatisering, dit van geen kanten uit kan. En dus is een energielabel in zijn huidige vorm vrij niets zeggend.
 

Wat gaat er veranderen?

Bij het nieuwe energielabel moet iemand die echt verstand van zaken heeft persoonlijk langs komen om de boel in ogenschouw te nemen en op basis daarvan een rapportage maken.

Dat dat niet voor € 7,50 kan zal zelfs de VEH niet verbazen.
 

Wat zijn de argumenten van VEH tegen de nieuwe methode? 

Wat zijn nu precies de argumenten van de VEH tegen de nieuwe methode, 
behalve dat het duurder wordt?
Dat is voor mij nog niet echt duidelijk. Er wordt gesteld dat de nieuwe methode niet beter is, dat een eigenaar daar niets aan heeft, maar ik mis hier nog de argumenten van de vereniging voor. 
Het is juist heel aannemelijk dat de eigenaar iets gaat krijgen waar ze wel iets aan hebben. Op zijn minst een bezoek van iemand met verstand van zaken die hen kan helpen in het verbeteren van de verduurzaming van hun huis, mogelijk zelfs zonder hele hoge kosten.
Dit, in plaats van een vrij nietszeggend online bij elkaar geklikt label of advies van een partij die belang heeft bij de uitvoering - wij van WC eend zeg maar.
 

Bredere acceptatie

Last but not least is de kans ook aanwezig dat partijen die nu nog om een Energie Index vragen, straks genoegen nemen met het nieuwe energie label. Dan zou je dus bijvoorbeeld zo maar 0,15% extra rente korting bij de Rabobank kunnen krijgen. 


Mijn ervaring met een expert die wel echt over de vloer komt is in ieder geval zeer positief.
En zeker meer dan € 7,50 waard.

Anne.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2020/06/16/05/00/energielabel-wordt-duur-regel-het-daarom-nu#/


2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren werd er in de "nieuwsbrief van 20 juni” nog een schepje bovenop gedaan:

“ Update 24/06/2020: De VVD heeft een motie ingediend in de Tweede Kamer om het energielabel eenvoudig te houden en daarmee de kosten van het nieuwe label te beperken. Volgende week stemt de Tweede Kamer hierover. “

Helaas staat er geen link naar het desbetreffende kamerstuk in de update, een misser volgens mij.

Ik ben het eens met de argumentatie van @Anne .

Mijn (toegegeven korte) samenvattting: Het oorspronkelijke artikel en de herhaling in de nieuwsbrief zijn veel te kort door de bocht en nog steeds niet overtuigend (voor mij dan).

 

P.S.: Het gaat om

35 470 VII van 23 juni ingediend door de heer Koerhuis (VVD)

Hetzelfde kamerlid heeft in oktober 2019 een uitgebreidere? motie betreffende uitstel van het "Nieuwe energielabel” ingediend.

Als ik de diverse moties bekijk is de argumentatie nog dunner als in het VEH magazine,
Daniël Koerhuis wordt o.a. op YT aangemerkt als lobbyist voor particuliere huisbezitters en grote bouwbedrijven.

Reputatie 7
Badge +2

En natuurlijk heeft de overheid besloten om er toch maar (voorlopig?) van af te zien.
Naar zeggen omdat niet niet helemaal duidelijk is wie er verantwoordelijk is.

3 van de 4 overwegingen die aan de motie te grondslag liggen gaan over hoeveel het gaat kosten.
Waarbij de stelling van de motie is dat € 150,= erg duur is.
Dat VVD-ers dat met droge ogen tegen hun achterban durft te zeggen.
Dat een uurloon van ca 35,= ex/uur toch echt aan de dure kant is.
 

Dan moet je het toch helemaal afschaffen ipv het 'heroverwegen'.
Maar ik neem aan dat de heroverweging na de verkiezingen volgend jaar komt?
Of ben ik nu te cynisch aan het worden?
 

Benieuwd wie er allemaal voor dit zwalkend overheidsbeleid zijn:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2020Z15847&did=2020D34227
Daar zitten wel een aantal partijen die neem ik aan de wet zelf gemaakt hebben waarin dit werd geregeld?

Anne.

Reageer