Skip to main content
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij verder helpen met het volgende.

Ik heb een woning op het oog en zou graag een bod willen doen. Nu zit ik alleen nog met het volgende. De verkopend makelaar heeft gemeld dat er een olietank in de grond zit en er zou een certificaat van zijn dat die niet meer in gebruik is, gereinigd en afgevuld met zand. Bij doorvragen blijkt er geen certificaat te zijn. Er is wel een schriftelijke verklaring van de gemeente waarin staat dat er inderdaad een olietank zit en deze is gereinigd en afgevuld met zand in 1992 in het kader van BOOT. Er staat ook vermeld dat zover bekend er geen bodemonderzoek is uitgevoerd.

Als ik het goed heb begrepen hoeft de tank in dit geval niet verwijderd te worden, maar kan de gemeente later alsnog eisen om dit te doen en ook vragen om een bodemonderzoek en eventueel sanering van de grond. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten aangezien de kosten enorm op kunnen lopen. Is er een oplossing zodat ik dit risico niet loop of is moet ik dan van de koop af zien (Wat ik erg jammer zou vinden).

Hopelijk heeft er iemand een goed idee.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen met het volgende.

Ik heb een woning op het oog en zou graag een bod willen doen. Nu zit ik alleen nog met het volgende. De verkopend makelaar heeft gemeld dat er een olietank in de grond zit en er zou een certificaat van zijn dat die niet meer in gebruik is, gereinigd en afgevuld met zand. Bij doorvragen blijkt er geen certificaat te zijn.

Vraag bij een KIWA gecertificeerd bedrijf op wat het zou kosten om de tank op gecertificeerde manier te verwijderen. Tel daar € 5.000,= bij op en trek dat af van je bod.

Heel veel mensen zullen tegen zo'n tank opzien, dus het versterkt je onderhandelingspositie. Uiteindelijk is het met geld op te lossen. En waarschijnlijk niet eens zoveel geld tov de waarde van het geheel?

Anne.
I.p.v. van alles direct in geld te vertalen: "zou je het zelf niet een prettig idee vinden als die tank eruit is en dat je ook zeker weet dat je op schone grond woont?"

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bodem-en-ondergrond/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-oude-olietank-in-mijn-tuin-vind
Vraag aan de gemeente wat het huidig beleid is tav het verwijderen van afgevulde olietanks en wat het risico is dat jij hem later alsnog moet laten verwijderen.

Laat een bodemonderzoek doen rond de tank en maak een afspraak met de verkoper over de kosten. En een afspraak met de verkoper wat te doen in geval van verontreiniging.

succes!

Reageer