7 innovaties in warmtepompen? En wat betekent dit?

  • 16 March 2024
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

In de recente nieuwsbrief wordt een artikel uit het VEH-magazine van december/januari nog een keer opgewarmd.  Volgens mij zijn de 7 zgn. innovaties niet echt nieuw en zeker geen technologische “doorbraak”.

  1. warmtepomp met propaan als koudemiddel - voor- maar ook nadelen
    alleen monobloc - voorlopig geen split
  2. Hoge temperatuurwarmtepompen - hogere stroomrekening
  3. monobloc warmtepompen (warmtepompen met alleen een buitenunit) - niet nieuw
  4. PVT-warmtepompen - ook niet nieuw en een echt (duur) nicheproduct
  5. Hybride (split? warmtepomp + cv-ketel) in een behuizing - ook een nicheproduct bij heel weinig ruimte
  6. Stillere (L/W-wp) modellen - dit is waarschijnlijk nodig bij meer warmtepompen
    o.a. gedreven door de geluidseisen - maar hierdoor worden de buitenunits ook groter
  7. All-electric-ready warmtepompen - dit is volgens mij meer “marketing speak” dan werkelijke innovatie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Waarom zie je 5. als een nicheproduct?
Ik zou juist verwachten dat dat de komende tijd meer de standaard wordt:

Geïntegreerde WP&CV die ‘all-electric-ready’ is.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne Nicheproduct - misschien ook letterlijk - past in (bijna) elk verwarmingshok?

Zoiets wordt, volgens mij, voornamelijk ontwikkeld om de installateurs te ontzorgen.
De capaciteiten van de meeste installateurs zijn beperkt en een all-in-one hybride oplossing lost tenminste dit knelpunt op. En als er nog een Internetverbinding voor de fabricant is om te monitoren en de unit af te stellen (en te updaten) is dit de perfeckte oplossing.

Maar we zullen hier vermoedelijk binnenkort? ervaringsberichten zien
als de eerste producten op de markt komen en geïnstalleerd (geplaatst) zijn.

Ik heb iig nog geen product mogen aanschouwen.

P.S.: “ Geïntegreerde WP&CV die ‘all-electric-ready’ is” = eierlegende Wollmilchsau?

Ik ben benieuwd of zoiets voor de renovatie van rijtjeshuizen interessant wordt
(technisch & financieel).

Reageer