Helaas is in de eerste winter zonder dat het (erg) koud is onze bron temperatuur al 2 maal onder de nul geweest.
De bron is door Nathan geboord (3e partij, maar aangestuurd door Nathan) we hebben bijna 8 kW warmteverlies en er is een boring van 125 meter. Ik heb mijn onbegrip destijds al geuit omdat de grond samenstelling hier niet geweldig is en je dan 8000/125 moeten delen om op 64 watt per meter te komen. Maar ze stellen dat de 2000 watt die de WP uit net electra net uit haal erbij komt van de opbrengst van de bron die dus maar 6 kW hoeft te zijn.
Dan zou er dus 6000/125 gerekend moeten worden en dient er 48 watt uit elke meter bron gehaald moeten.
online staat wel dat het per bron maar ~35 watt gehaald kan worden.
In de zomer liep de bron op naar 18 a 19 graden wat ook al niet een teken is van een ruime bron. Ik heb zelf gehoord dat ik te veel koelde..
nu is het buiten niet echt koud en zie ik de bron uitkomende temperatuur gewoon 2 uur lang in de nacht onder de 0 graden komen. De WP draait dan bijna voluit dus belast de bron maximaal.
Frequentie
temperatuur weer op 0
Je ziet dat rond 05:30 de ronde stip van punt in grafiek weer op de 0 lijn staat.
daarvoor vanaf 02:00 zakt hij door de 0
Melding gemaakt bij de instalateur omdat de bron niet goed functioneerd (zou niet tot/onder nul mogen zakken)
ik ga nu wachten op de smoezen als:
- kamer temperatuur is 21.5 en systeem is uitgereken op 20 graden
- een keertje onder nul is geen probleem, meestal is het wel boven nul.
- jullie doechen te lang dus er moet eerst een sws run gedaan worden en dan moet daarna het huis verwarmen.