Vraag

Bekabeling voeler warmtepomp

  • 2 February 2021
  • 2 reacties
  • 263 Bekeken

Ik heb een vraagje omtrent de buitenvoeler van de warmtepomp. We hebben Alpha Innotec Brine waterpomp WSZV62K3M.

We hebben een probleem met de metingen van de buitenvoeler aangezien deze altijd een 0,5 fluctueren waardoor de pomp natuurlijk ook elke keer opnieuw moet gaan her berekenen.

Nu blijkt de kabel die naar de voeler leidt in dezelfde mantelbuis te lichten als de overige elektriciteit. Weten jullie of dit tot storingen kan zorgen. De voeler is al vervangen maar die schijnt dus niet defect te zijn. Bij rechtstreekse aansluiting op de pomp blijft hij ook gewoon stabiel.

Ik hoop dat iemand van jullie het verlossende antwoord heeft want als dit niet samen in een buis moet zal er een volledige nieuwe leiding gelegd moeten worden en de voeler op een andere plek op de muur moeten komen wat dus betekent boren door mijn mooie binnen en buitenmuur.

Als vast bedankt voor de reacties.

gr Wil


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo @Wil1960 

@Dekker-Lochem  zal er mss nog wat beter iets over kunnen zeggen,
maar ik zou denken dat er geen interferenties zouden moeten zijn die de meetwaarden significant beïnvloeden.

Mocht je daar toch bang voor zijn dan zou je het stuk waar je denkt dat die problemen worden veroorzaakt eventueel kunnen vervangen door een stuk UTP kabel. De Twisted-heid van de Unshielded Pairs zorgt er voor dat ze (veel) minder  gevoelig zijn voor ‘instraling’.

Overigens hebben veel temp sensoren een meetafwijking van (max) 0,5C, dus ik neem aan dat daar gewoon rekening meet wordt gehouden in de berekeningssoftware?

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Correctie:  Even de WSZV62K3M ‘specs’ opgezocht.

Over een grote lengte parallel met een voedingskabel (3 fase 400 V, 50 Hz) zou het kabeltje inderdaad een inductie spanning kunnen opwekken. Zeker bij onvoldoende warmte toevoer van de warmtebron, gaat de ‘WSZV62K3M’ electrisch bijverwarmen met 6 kW (verdeeld over 3 fase van 400 V = 3 x 7,5 A, bij warmwatervraag zelfs 3 x 10 A). Maar theoretisch moet zo'n buitenvoeler, niets meer als een NTC (temperatuur gevoelige weerstand), hierop nauwelijks tot geen invloed hebben.

Weet niet over welke lengte deze beide parallel lopen, maar het is te proberen de stuurdraad te vervangen door een afgeschermd kabeltje (STP 1x2x05 = Shielded Twisted Pair, 2 x 1 draad van 0,5 mm). De aluminium folie rond de 2 draden schermt de inductie af.

Mogelijk is de variabele waarde in  het Menu te corrigeren. Of mogelijk zelfs de breedte (0,5 graden) fijner bij te stellen.  (zie instructie boekje, of vraag de Installateur). Ook kan afscherming van tocht of zonlicht vaak helpen. Zelf goede ervaring (bij vorige CV met weersafhankelijk regeling), door de buitenvoeler in een ‘Tupperware'-boxje te plaatsen.

Overigens, een prachtige installatie ! ! https://youtu.be/7v3BkCp8Y5k

Waarvan we graag uw ervaring hiermee, zeker met de huidige koude periode (Februari, week 6 ), op dit Forum zien langskomen. Rob.

Reageer