Skip to main content

Hallo.

Vanaf mei volgend jaar moet ik als ik niets doe betalen voor terugleveren.

Ik zit nu bij greenchoise en loopt mijn contract af.

Nu ben ik opzoek naar een mogelijkheid om een 120 liter boiler te schakelen via de p1 meter zodat de boiler alleen wordt opgewarmd als ik teruglever.

De boiler wordt als voorverwarmen aangesloten op de cv ketel en is voor tapwater.

Naar schatting zal ik dan 2/3 minder terugleveren.

Alleen de ithodaalderop boiler lijkt zoiets te kunnen.

Heeft iemand enig idee?

Hangt een beetje van je persoonlijke situatie af.

• Als je handig bent en wat domotica hebt draaien zijn er talloze mogelijkheden.
  • Als je van contract wisselt en overstapt naar een contract met dynamische prijzen hoef je geen terugleververgoeding te betalen en ben je goedkoper uit.
  • Combinatie van deze 2 maakt het nog mooier (voordeliger)

Als je geen jaarlijks overschot hebt zijn terugleverkosten totaal geen probleem. Je betaalt per kWh 11 cent aan terugleverkosten en tijdens gebruik uit het net bespaar je 25 cent per kWh.

‘De boiler wordt als voorverwarmen aangesloten op de cv ketel en is voor tapwater.'.  Lijkt mij een ingewikkelde constructie. Je hebt dan dus een voorraadboiler van 150 liter die vaak met 40 graden volop legionella aan te maken en dat moet dan door het tapwatergedeelte van de cv ketel die daar in een paar seconde 70 graden water van moet maken om dat vervolgens weer met je douchekraan weer op te mengen met koud water. Waarom niet een gewone elektrische boiler ?

Een e-boiler als voorverwarming op een CV ketel is (los van het leiding werk) eenvoudig te realiseren door het schema van een zonneboiler te gebruiken. In de “Installateursvoorschrift”  van de Intergas HREco en Xtreme staat het schema / schakeling als bij “Naverwarming zonneboiler”  met een thermostatisch mengventiel in de ‘vraag’ leiding. De e-Boiler komt in de aanvoer, dus de koudwater aanvoer naar de CV ketel.

Ik heb dit enkele maanden geleden ook zo geplaatst. Bewust met een kleine 100 liter boiler, met een aansluitwaarde van 1,5 kW. Bij ons start de boiler vanuit de PV omvormer. Mijn Sofar heeft een galvanisch gescheiden uitgang met een contakt wat je op 0, 30, 60 of 100 % opbrengst kunt laten schakelen. Heb de boiler, via een relais, op de 30 % opbrengst geplaatst. Dat betekend (bij ons!), dat als de opbrengs boven de 1,0 kW komt, de boilet start met opwarmen.

We zijn met 2 personen, en kunnen met een beetje plannen, met 100 liter op 70 graden ruimschoots douche! Pas na 8 á 10 minuten hoor ik de CV ketel op een laag nivo aanspringen. Hangt ook af van het modulerende vermogen van de CV ketel. Het water uit de boiler is dan tot rond de 50 graden gedaald (uiteraard door de in stromen van koud water). Omdat het warme water door de CV weer op 65 graden gebracht wordt, kun je in principe onbeperkt warm douche.

Geen opbrengst?, dan krijgt de CV ook via de inhoud van de boiler, alleen onverwarmd water (ehh, toch vaak nog 20 graden). Legionella risico is 0, omdat je altijd via de CV ketel tot 65 graden verwarmt en de inhoud ‘tenminste’ éénmaal in de week ververst is.

Succes met je ideeen, Rob.

P.S. Voor tapwater in de (bij)keuken hebben we een 30 liter e-boiler. Met een leidinglengte van ong. 1 meter efficienter als via de CV. Deze 1,5 kW zit via een tijdklok, ingesteld op de piekmomenten van mijn PV omvormers. En geen opbrengst, dan opgewarmd uit het net!

Reageer