Skip to main content

Mag een VVE bestuur besluiten om de collectieve verwarming te vervangen door individuele verwarming?

We hebben nu blokverwarming met een collectieve ketel. Dit zou dan vervangen moeten worden door individuele ketels.
Het lijkt mij dat dit door een vergadering moet worden goedgekeurd en ik vraag me af of dit zonder het wijzigen van de splitsingsakte kan. Ook lijkt me dat iedereen akkoord dient te gaan omdat het een collectieve voorziening betreft. Als je niet mee wilt doen, kun je dan eisen dat de collectieve voorziening in stand blijft?

@C.H.S Het lijkt me allemaal correcte en ter zake relevante vragen die je oproept.

Ik heb zelf geen enkele VVE expertise, maar de vraag die me wel boeit is: Waarom zou je van een collectieve verwarmings-voorziening over willen stappen naar een verwarming per woning.

Over het algemeen moet een collectieve voorziening toch aanzienlijk goedkoper en efficienter kunnen zijn. ?

Ben ik met je eens, daarom ook mijn bezwaren om over te gaan naar individuele verwarming. Los daarvan gezien kan het ook een ‘zooitje’ worden: de 1 wil een warmtepomp, de ander niet, de 1 zet die pomp op zijn balkon, de ander niet. Kortom, veel voer voor ellende.

Ik denk dat een besluit, dat voor alle leden tot extra kosten leidt, niet alleen door het bestuur genomen kan worden. Zo'n investeringbeslissing zou in de (jaarlijkse) leden-vergadering van de VVE aan de orde moeten komen. Statuten en huishoudelijk regelement zouden duidelijkheid moeten verschaffen. 

NB-1 Als het doel van dit voornemen is om de kosten van de collectieve cv beter te verdelen, kan je ook denken aan individuele verbruiksmeters. Dat is een stuk goedkoper. Als de centrale cv aan vervanging toe is, is het een andere situatie. 

NB-2 Ik vermoed dat de splitsingsactie niet hoeft te worden gewijzigd, tenzij daar in staat dat de verwarming collectief moet plaatsvinden. Als de centrale cv alleen als voorbeeld van een collectieve voorziening wordt genoemd, is die gewoon niet meer van toepassing als je hem verwijdert. 

Zo'n beslissing kan het bestuur niet nemen zonder langs de ALV te gaan. Als dan de meerderheid voor is kan het ingevoerd worden en zul je mee moeten doen. Anders zit je in de kou.

Ik zie alleen geen reden waarom men naar individuele verwarming wil gaan. Is het omdat de oude situatie nu op is of tot hoge kosten lijdt.

Ik kan mij er zo bij voorstellen dat individuele verwarming per saldo goedkoper is dan collectief. Zeker als er niet of slecht bemeterd wordt.

Dan zijn er mensen die midden in de winter stoken op 23 graden met de ramen open.

Als er onvrede over het verbruik en de kostenverdeling van de collectieve voorziening is moet je inderdaad, zoals al is opgemerkt de toerekening van kosten aanpassen en niet ieder een eigen voorziening laten aanschaffen.

Maak het systeem goed meetbaar voor individueel verbruik en verander de verrekeningswijze.

Met een paar simpele kosten schattingen moet voor iedereen glashelder te maken zijn dat het hebben van individuele systemen véél duurder is, zowel in aanschaf als in bedrijf.

De profiteurs van nu zullen natuurlijk altijd “tegen” zijn.

Het bestuur kan hier niet eenzijdig over beslissen. De beslissing is aan de ALV en dan moet ten minster 2/3 deel van de eigenaren akkoord gaan met het voorstel de collectieve verwarming te wijzigen naar individuele verwarming. Lees de akte van splitsing en het splitsingsreglement

Hoe wordt met jullie collectieve cv-ketel het energieverbruik per appartement gemeten en financiëel verrekend?

Reageer