Beantwoord

Cv-inductie: alternatief voor warmtepompen?


Ik kwam toevallig CV-Inductie als alternatief voor gas gestookte CV tegen. Het aanbod is (nog) niet groot en veel documentatie erover kan ik niet vinden. Heeft iemand al ervaring met CV-Inductie en/of goede vergelijk met warmtepomp of andere alternatieven?

icon

Beste antwoord door Heidy 18 May 2022, 14:09

Bekijk origineel

17 reacties

@FrankB Welkom op de Community van Vereniging Eigen Huis. Je kunt altijd telefonisch contact opnemen met onze Bouwkundige Ledenservice. Zij kunnen je meer informatie geven over CV-Inductie. Onze Bouwkundige Ledenservice is maandag tot en met donderdag van 9.00-18.00 uur en vrijdag van 9.00-16.30 uur telefonisch bereikbaar via 033-4507750. Groet, Heidy

Reputatie 7
Badge +1

@FrankB   Mijn heel persoonlijke mening: “CV inductie” of een "cv inductie ketel” is absoluut geen alternatief  voor een gas gestookte cv-ketel en eerder pure volksverlakkerij, oplichting en bedrog. Voor een wat uitgebreidere discussie zie (bijvoorbeeld):

CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?

Je vindt iets vergelijkbaar dubieus ook onder “ionisatie cv-ketel” of " ionisatie cv-pomp” (What's in a name?) met je favoriete zoekmachine.

De natuurwetten kan je helaas/gelukkig niet buiten werking stellen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mijn mening dat elektrische cv-ketels (dus 1 op 1) verboden moeten worden. Ze zijn inefficiënt en vormen een te zware belasting voor het elektriciteitsnet. En ook, zoals ook blijkt in het geval van een inductie ect ketel betreft het ook gewoon bedrog. 

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter  Misschien zijn elektrische cv-ketels nu al quasi verboden?

European Performance Building Directive III en gerelateerde NL-wetgeving:
Het lijkt erop dat de EPBD III niet alleen consequenties heeft voor het bekende bouwbesluit, maar ook voor andere gerelateerde zaken/wet- en regelgeving. De minimale energieprestatie van verwarmingssystemen voor bestaande en nieuwbouw woningen valt daar blijkbaar onder.
Tenminste suggereert dit de titel van een handleiding op de RVO-website:


Eisen vanuit de EPBD III richtlijnen voor technische bouwsystemen in bestaande en nieuwbouw woningen en kleine utiliteit” (laatste bewerking 23 maart 2022)

 

Als dat wat op de website van de rvo als handleiding, ook voor de installatiebranche, gepubliceerd wordt quasi ambtelijk goedgekeurd is, mogen elektrische cv-ketels ook bij een renovatie, “verbouw” niet (meer) geïnstalleerd worden.

Blijkbaar vinden de auteurs (Nieman Raadgevende Ingenieurs) dat dit duidelijker, d.w.z. expliciet moet worden gemaakt. - De wetstekst zelf lijkt er idd wat onduidelijk in te zijn.

Waarschijnlijk hebben de betrokken ambtenaren dit ook nog niet helemaal door, vandaar de gevonden onduidelijkheden.

Ik ben benieuwd naar de reacties van de producenten van elektrische cv-ketels.

Zijn we eindelijk van de Reduxion Ecoliners, inductie- en ionisatie-cv-ketels en de "normale” elektrische cv-ketels verlost? - (Ik hoop het)

@FrankB   Ik verwacht dat het  aanbod van elektrische cv-ketels niet groter wordt, in tegendeel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Twee maanden terug nog gehoord dat een boerengezin nog een elektrische ketel had laten plaatsen. ‘Voor € 1800,- was alles geregeld en klaar'. Op hun schuurdaken liggen dan wel 2000 PV panelen. Toch zal het daar los van staan aangezien ze daarvoor de SDE garantieregeling hebben.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter   Zie je wel: Boeren loont nog steeds🤑!

https://www.ew-installatietechniek.nl/contentvormen/artikelen/is-deze-inductieketel-een-goed-alternatief-voor-warmtepomp

 

Ben geen expert. Dit artikel legt het eea uit. Betrouwbaar? Dat weet ik ook niet. 

Reputatie 6
Badge

https://www.ew-installatietechniek.nl/contentvormen/artikelen/is-deze-inductieketel-een-goed-alternatief-voor-warmtepomp

 

Ben geen expert. Dit artikel legt het eea uit. Betrouwbaar? Dat weet ik ook niet. 

 

Uit het artikel dat je linkt:

>Wanneer je de unit plaatst in een gemiddeld huishouden met een jaarlijks gasverbruik van 1.250 m3 >, dan vraagt de CVi-ketel ongeveer 9.350 kWh op jaarbasis.

 

Dus ze gaan er vanuit dat een gemiddelde CV ketel 9350 kWh/1250m^3 = 7.48 kWh haalt uit 1 m^3 gas, wat zou neerkomen op 85% van de onderwaarde wat dan betekend dat er gestookt wordt met een retour temperatuur van 66C a 67C, wat wel erg hoog.

Dus ik denk dat ze wel het randje op zoeken om hun ketel er mooier uit te laten komen zonder het liegen te noemen, maar opzich is het gewoon een COP1 verhaal.

 

Als je puur electrisch verwarmt, of dat nu via een dikke weerstand is zoals in je water koker, of via inductie, je krijgt er nooit meer warmte uit dan dat je er aan electrische energie in stopt.

 

Bij Eneco (Model Contract variable tarieven) kost stroom vandaag € 0,76496 per kWh, en Gas € 3,38891 per m^3.

 

9350 kWh * 0.76496 euro = € 7152,38

1250 m^3 * 3,38891 euro = € 4236,14

 

Los van de milieu impact, met de prijzen van vandaag zou ik gewoon bij gas blijven als dit de enige twee opties waren….

Reputatie 1

Snel van het gas af door over te gaan op volledig elektrisch verwarmen (elektrische cv ketel, elektrische radiatoren of vloermatten). Ik zie het helaas nog regelmatig in de praktijk voorbij komen. Soms lijkt het wel een reis terug in de tijd, alsof we niets geleerd hebben. En je kan het de leken niet altijd kwalijk nemen, want de fabrikanten van deze systemen prijzen ze aan als het ei van columbus. “Hoog rendement elektrische radiatoren”, laat me niet lachen.
 

De enige interessante vorm van elektrisch verwarmen is die met een warmtepomp. Die heeft een COP die dat rechtvaardigt en het energiezuiniger maakt dan verwarmen met een gasketel. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ew-installatietechniek.nl/contentvormen/artikelen/is-deze-inductieketel-een-goed-alternatief-voor-warmtepomp

 

Ben geen expert. Dit artikel legt het eea uit. Betrouwbaar? Dat weet ik ook niet. 

Dat is dus de 6e keer dat ik een klacht heb ingediend bij consuwijzer. Het is gewoon oplichting. Inductie heeft geen enkele warmtepomp effect. Vergelijk je inductiekookplaat. Het is dus een gewone ((en dus heel dure)) één op één elektrische verwarming. 

Reputatie 4

Ter info:

Er is een zeer recent RVO rapport dat door/iswm Nieman opgesteld is, ben er even diagonaal door hen gegaan, moet het verder nog in detail bestuderen. Interessante materie.

Er staan ook diverse zaken in over  o.a. het ontwerp en inregeling van de verwarmingsinstallatie.

Deze  regels uit het Bouwbesluit gelden zowel bij nieuwbouw als ook in de vervangingsmarkt, dus in bestaande huizen!

https://www.rvo.nl/sites/default/files/2022-04/eisen-vanuit-de-epbd-iii-richtlijnen-voor-technische-bouwsystemen-in-bestaande-en-nieuwbouw-woningen-en-kleine-utiliteit.pdf

[quote][b]3.4.4 Elektriciteit - elektrisch verwarmingssysteem: voldoet niet[/b]
Bij directe elektrische verwarming in een (centraal) verwarmingssysteem, zoals bijvoorbeeld een ‘elektrische CV-ketel’, is sprake van elektrische weerstandverwarming. Het rendement daarvan kan nooit hoger zijn dan 100%: 1 kWh elektriciteit levert onder ideale omstandigheden 1 kWh warmte. In de praktijk wordt dat niet gehaald, maar de verliezen zijn gering, dus [b]voor de eenvoud rekenen we met 100%, ofwel een COP van 1,0. Daarmee kan de waarde van de energieprestatie nooit lager worden dan 1,45 (PEF/COP = 1,45/1,0). [/quote][quote]Omdat de eis geldt dat de waarde van energieprestatie voor verwarmingssystemen kleiner moet zijn 1,31 betekent dit dat elektrische centrale verwarmingssystemen niet meer zijn toegestaan, zowel bij nieuwbouw  als ook in de vervangingsmarkt[/b]. [b]Dat geldt dus bijvoorbeeld voor de in de markt genoemde ‘oplossing’  van een ‘elektrische c.v.-ketel’ als aardgasvrij alternatief voor een HR-combiketel; dat is hiermee niet meer toegestaan. Daarnaast geldt het eveneens voor andere verwarmingssystemen zoals elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming en voor luchtverwarming met een direct elektrisch element.[/b]
[/quote] 

Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen vallen niet onder deze regels, mits ze aan de EU-richtlijn ECO-design voldoen. Ik zou dan zelf nog steeds niet de voorkeur geven aan deze CPO=1 (hoofd)verwarming.... 
[quote][b]3.4.5 Elektriciteit - elektrische verwarmingstoestellen: voldoen wel[/b]
Elektrische verwarming met toestellen voor lokale ruimteverwarming die voldoen aan ECO-design verordening (EU) 2015/1188 (LOT 20) zijn wel toegestaan, bijvoorbeeld elektrische radiatoren of infrarood(IR)-panelen met geïntegreerde temperatuurregeling. Deze toestellen vallen niet onder de definitie van en verwarmingssysteem, omdat deze al moeten voldoen aan de eisen volgens de EU-richtlijn ECO-design. [b]Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen valt dus bij uitzondering niet onder de eisen uit afdeling 6.13 van BB2012 en is daarmee niet verboden.
[/b][/quote]

Ook na dit verhaal wat er wel mag blijf ik hier bij:  Ik zou dan zelf nog steeds niet de voorkeur geven aan deze CPO=1 (hoofd)verwarming.

Iemand uit mijn internet netwerk schreef nog:

"Beetje een dipje in de woningmarkt en probeer een huis zonder centrale verwarming te slijten… denk dat je een hoop kan inleveren op de prijs." Wat voort kwam uit het idee dat en aantal mensen hun CV weg wilden doen en alleen o.b.v. bijvoorbeeld Infrarood panelen hun huis wil verwarmen.  Lang niet iedereen heeft door wat er dan met vocht in hun huis kan optreden, want als je zo selectief verwarmt neemt de kans heel sterk toe dat er erg vochtig wordt met grote kans op schimmel e.d. wat bepaald niet gezond is.

Er is nog veel voorlichting nodig om het voor iedereen inzichtelijk te maken wat de gezonde mogelijkheden zijn. Dat velen van ons  de energie rekening naar beneden wil hebben dat is wel duidelijk, maar toch niet ten koste van onze gezondheid.

Maar er zijn best veel mensen die niet goed weten hoe en wat ze moeten doen. Vraag ik je gemeente of wijk energie roep om een advies/een energie coach.

Wat is er nu wettelijk wel of niet toegestaan.  De leverancier noemt dezelfde paragraaf uit het bouwbesluit. Alleen volgens hen mag het wel, terwijl anderen uit deze paragraaf halen dat het niet mag.  Buiten het feit dat ze inderdaad een veel te positief beeld geven over het stroomverbruik is het natuurlijk wel ideaal als je geen ruimte hebt voor een warmtepomp en toch van het gas af wil. Dus wat is nu waar, mag het wel of mag het niet. En zijn hier al echte uitspraken over gedaan door een wetgever over overheids instanties 

Reputatie 4

Als mensen nu al problemen hebben met de gasrekening te betalen… waarom zou je dan nog kiezen voor een systeem dat je eerst nog betalen moet kunnen en waarvan bekend is dat: 

 het feit dat ze inderdaad een veel te positief beeld geven over het stroomverbruik

waardoor ze nog meer in de financiële problemen komen? De logica ontgaat me dat er dan alleen een ruimte voordeel is tegen deze wel erg hoge prijs. Meer ruimte via een groter huis was waarschijnlijk ook te duur, dus geen van beide opties zijn realistisch om meer ruimte te krijgen. Het ter beschikking staande budget staat het simpelweg niet toe zonder in  flinke financiële problem te komen. 

Wie het wel kan betalen zou dan een systeem met COP=1 kopen en die is in het bouwbesluit als hoofdverwarming wettelijk niet toegestaan. Dat mag dus formeel niet.

De leverancier noemt dan wel dezelfde paragraaf maar ik lees hier geen enkele onderbouwing waarom de wet voor hem als het een hoofdverwarming niet zou gelden.

Hiermee wordt er heel veel ruis op de lijn gezet wat imho niet fair is t.o.v mensen die het niet kunnen betalen, want die putten uit de opmerking van de leverancier een beetje hoop die ihmo dus niet correct is. Ergo : Waar is het onderbouwde verhaal van de leverancier?

Warmtepompen worden steeds beter, ook stiller en kunnen toch wel een stuk zuiniger werk dan een gas-CV ketel en wel een factor 3-4x zo zuinig zijn dan een CV -inductie systeem en dat is ook de reden waarom die laatste niet als hoofdverwarming is toegestaan.

 

Bedankt, maar met ruimte bedoelde ik letterlijk ruimte. In mijn cv hok past de huidige cv ketel maar net dus er is geen ruimte voor een wp en een cv of een all electric wp met boilervat.  Maar het gaat me om de regeltjes. Volgende mij is de wetgeving zoals gebruikelijk in dit land weer super onduidelijk want de cvi ketels worden gewoon geïnstalleerd en als dat wettelijk verboden zou zijn dan zijn al die installateurs dus in overtreding.   Ik kies trouwens niet voor zo’n ketel.

Reputatie 7
Badge +3

[Infrarood panelen]  Lang niet iedereen heeft door wat er dan met vocht in hun huis kan optreden, want als je zo selectief verwarmt neemt de kans heel sterk toe dat er erg vochtig wordt ….

Schaf daarom in het geval van alleen infraroodpanelen ook een elektrische luchtontvochtiger aan. Vooral in de warme en vochtige badkamer is een condensorluchtontvochtiger (met koudemiddel R290 zeer effectief).

Reputatie 4

 Volgende mij is de wetgeving zoals gebruikelijk in dit land weer super onduidelijk want de cvi ketels worden gewoon geïnstalleerd en als dat wettelijk verboden zou zijn dan zijn al die installateurs dus in overtreding.   Ik kies trouwens niet voor zo’n ketel.

U vraagt het aan ons, maar vraag de installateur om een onderbouwing waarom hij denkt dat het wel wettelijk mag. Post het hier en dan zijn er misschien mensen die daar wat van vinden (eens/oneens).  Met de te luchtige beschouwingen zonder onderbouwing komen we niet verder en zoals ik het begrepen heb is de wet bedoeld dat een COP=1 systeem als het CV-Inductie systeem als  hoofdverwarming niet toegestaan. Dat de wet overtreden wordt? Wordt er wel afdoende gehandhaafd? Geen idee, maar daarmee is de wet niet veranderd…  we moeten het niet omgaan draaien. Ik kap er mee er zit geen onderbouwing in het verhaal van de installateurs die een CV-Inductie systeem als hoofdverwarming zouden aanleggen, althans dat lijkt volgens uw verhaal de waarheid te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een inductie cv (centrale verwarming) is een centrale COP 1 verwarming en dus wettelijk niet toegestaan. Elke CV-i ketel die geplaatst wordt bewijst dat

  1. Het bouwbesluit niet wordt gehandhaafd. Ik heb het ministerie ook niet gehoord wanneer ze allemaal verwijderd moeten worden.
  2. Oplichters vrij spel hebben. Niet alleen omdat ze handelen tegen het bouwbesluit maar hun bewering dat inductie efficiënter zou zijn een gewone (weerstands) elektrische ketel.

Reageer