Vraag

De afvoer mv van de vuile lucht aansluiten op de luchtaanvoerbuis van een warmtepomp.

  • 9 October 2021
  • 3 reacties
  • 271 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Mijn huis is van 1990 geschakelde woningen begane grond met lage zolder. Ik denk redelijk geïsoleerd met vloer isolatie, dak isolatie en thermopane waarvan de uitbouw met ++ glas.

CV ketel is een Valliant HR van 3 jaar oud, vloerverwarming en wat radiatoren dat het s’Morgens wat eerder warm wordt.

De mechanische ventilatie zou ik graag gekoppeld zien aan de lucht aanvoer buis van de warmtepomp ivm de vuile warme lucht die anders naar buiten gaat.

Welke lucht/water warmtepomp zou in aanmerking kunnen komen? Bij voorbaat dank voor de informatie.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat je het dan hebt over een ventilatielucht warmtepomp?

2021 | Ventilatielucht warmtepomp • Warmtepomp-weetjes.nl

Probleem is dat een warmtepomp veel lucht nodig heeft - hoeveel kan ik trouwens niet makkelijk vinden. Dat kan de retour van mechanische verwarming niet heel veel leveren.

Het zou dan mss logischer zijn om de mechanische ventilatie (type C?) te vervangen voor een WTW variant (type D), als dat als mogelijk is. Zo gaat de warmte uit de binnenlucht die naar buiten gaat in ieder geval niet verloren.
 

Reputatie 4

Ik heb de Itho Daalderop HP-MI25.

Daarbij is de afvoerbuis van de MV aangesloten op de aanzuigbuis van de warmtepomp.
Voegt dus de warme afvoerlucht van de MV toe aan de van buiten aangezogen buitenlucht..

Reputatie 7
Badge +1

@DickD Je zou hier kunnen kijken: “Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Een ventilatielucht warmtepomp+(boiler) oplossing (3 kW) welke ook voor de volledige warmtepompsubsidie in aanmerking komt. Ik weet er verder niets van - YMMV

Reageer