Beantwoord

Dubbeltarief meter bij aanschaf zonnepanelen

  • 20 September 2022
  • 6 reacties
  • 1573 Bekeken

Wij hebben een dubbeltarief meter voor de elektriciteit. Recent zijn er zonnepanelen op het dak geplaatst. Deze dekken niet geheel ons totale elektriciteitsgebruik. De teruglevering wordt ook in dubbeltarief genoteerd. Wanneer is het nu slim om elektrische apparaten(wasmachine, droger etc.) te gebruiken: tijdens hoogtarief uren of tijdens de daluren?

icon

Beste antwoord door Anne 22 September 2022, 20:58

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het hangt er een beetje van af hoeveel je totaal op een jaar verbruikt en zelf opwekt.

De saldering is per tarief.
Dus opwek tijdens hoog tarief - overdag door de week - wordt verrekend met verbruik in diezelfde periode, En opwek tijdens laag tarief - in het weekend - wordt verrekend met verbruik door de week ‘s avonds en het hele weekend.

Er van uit gaande dat je sowieso meer verbruikt dan je opwekt, zowel tijdens hoog als dal tarief, dan hoef je het minst af te rekenen als je grotere verbruik tijdens het dal tarief is.
 

 
Bovenstaande voorbeeld gaat uit van 1300kWu basis gebruik zowel tijdens Hoog als Dal perdiode en eigen opwek van 500 tijdens Hoog tarief - werkdagen overdag - en 100 tijdens dal tarief - het weekend overdag.

Als je dan 500kWu extra verbruik tijdens Hoog tarief hebt en dus totaal 1800kWu verbruik,
betaal je uiteindelijk 182 euro.

Als je dat extra verbruik tijdens het dal tarief doet
betaal je 174,50 en dat is dan dus goedkoper.

Tenzij ik ergens een denk- of rekenfout heb gemaakt O:)
(dat komt nog wel eens voor)

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Als advies geldt vooral wasmachines e.d. te laten draaien als je panelen volop produceren. Vooral tijdens het daltarief, anno 2022 is dat nog steeds slechts de weekenden (en feestdagen) overdag.

Zeker als er ooit over het hele jaar meer opgewekt  gaat worden als verbruikt en het teruglevertarief over het netto-geleverde erg laag is à la Essent (5,5 ct/kWh).

Ik ben overigens van mening dat de Vereniging Eigen Huis zich sterk moet maken voor de invoering van een zomersdaltarief tussen 11 en 16 uur.

Reputatie 7
Badge +2

Als je niet kunt salderen dan is het financieel idd interessanter om je eigen opwek zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Of natuurlijk als je het gewoon leuk vind om je eigen stroom te gebruiken O:)

Maar voor de meeste mensen met een dubbele meter zal het kwa prijs nu nog het interessantst (is dat een woord?) zijn om hun stroom tijdens de dal periode te verbruiken.

Ik zelf zet de wasmachine en vaatwasser overdag aan om mijn eigen opwek zoveel mogelijk te gebruiken. Alvast oefenen voor als de saldering over 9 jaar is afgeschaft O:)

Anne.

Reputatie 6
Badge

@Anne Ik doe precies het zelfde, probeer zo veel mogelijk direct van de panelen te gebruiken en probeer vaatwasser, wasmachine en andere grote verbruikers zo veel mogelijk aan te zetten als de panelen voldoende opwekken.

We proberen op deze manier zo min mogelijk te salderen om een goed idee te krijgen van wat onze lasten gaan zijn op het moment dat het salderen is afgeschaft.

Het fijne van af en toe thuiswerken is wel dat ik nu niet perse wasjes naar het weekend hoef uit te stellen nu de dagen weer korter worden.

Reputatie 1

Beste K.S.,

Hoe energiemaatschappijen salderen bij gebruik van een dubbel telwerk met hoog/laag tarief kan afhangen van de energiemaatschappij. Mijn energieleverancier saldeert alle afgenomen en opgewekte stroom. In dat geval maakt het voor jou financieel niet uit wanneer je je grote stroomverbruikers aan het werk zet. Ten minste, zo lang je op jaarbasis niet méér stroom teruglevert dan afneemt.

Het is natuurlijk voor de maatschappij als geheel wel gunstiger als je helpt om die pieken in stroomproductie van pv panelen af te vlakken en zoveel mogelijk zelf gebruik maakt van je eigen stroom.

Er zijn echter ook energiebedrijven die per telwerk salderen, dan wordt het wel financieel gunstiger om binnen de tijdvakken waarin je het meest opwekt, ook zoveel mogelijk te gebruiken. 

Zelf heb ik om elk misverstand over de wijze van salderen uit te sluiten ervoor gekozen om met één tarief te werken. Ik heb dus wel een dubbele meter met vier telwerken voor hoog/laag per afnemen en terugleveren. Maar in mijn contract kon ik ook kiezen voor één tarief en dat leek mij veiliger. Bovendien is het prijsverschil tussen hoog en laag tarief tegenwoordig minimaal.

Reputatie 7
Badge +2

Beste K.S.,

[...]
Bovendien is het prijsverschil tussen hoog en laag tarief tegenwoordig minimaal.


Inderdaad.
Bij mij scheelt het op een totaal van zo’n 2300kWu teruglevering mss een paar tientjes per jaar.

Anne.

Reageer