Beantwoord

Duco Silent ventilatiebox slaat op hol

  • 4 October 2019
  • 10 reacties
  • 14003 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Mijn ventilatiebox Duco Silent is met een vochtsensor op de douche aangesloten. Hij zuigt alleen vochtige lucht af als de sensor een te hoog vochtgehalte registreert. Echter, van de ene op de andere dag slaat hij niet meer af en blijft hij continu op de hoogste stand afzuigen. Als ik de vochtsensor loskoppel doet hij het weer goed. Er is ook een CO2 sensor op een andere ruimte aangesloten en werkt wel goed, de box ventileert alleen als je langere tijd in die ruimte verblijft.
Volgens de leverancier zou het te maken hebben met het vochtige weer: bij een luchtvochtigheid van 60% zou hij al opschakelen. Gek, in ons vochtig klimaat met een gemiddelde luchtvochtigheid van minimaal 77% (volgens KNMI) zou hij dus nooit meer afslaan. De fabrikant reageert niet top mijn klacht. Zou de vochtsensor defect zijn of de elektronica in de box?

Wat mis ik hier? Wie heeft dezelfde ervaring en heeft een oplossing?
icon

Beste antwoord door RobH 20 October 2019, 00:09

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community, RPH! @Driepinter @darkfiber @jvdleeuw @Dylan @JWD, kunnen jullie RPH verder helpen? 

Reputatie 6
Badge

Ik ken het product niet en kan dus alleen maar gissen naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Uit het verhaal komt wel naar voren dat het systeem zonder vochtsensor blijkbaar wel doet wat het doen moet. Zodra de vocht sensor wordt aangesloten slaat de ventilatie aan en gaat niet meer uit (ook niet als de veronderstelde vochtige lucht volledig is afgevoerd ?)

Dus een sterk vermoeden dat de vochtsensor defect is. Als er nog garantie op het systeem zit zou ik de leverancier gewoon om een nieuwe vochtsensor vragen.

Reputatie 7
Badge +1

@RobH Sinds wanneer heb je de “ventilatiebox Duco Silent” in gebruik? Ik vraag dit omdat de afgelopen dagen het weer in NL relatief warm en vooral vochtig was.

Het is dus mogelijk dat op dit moment ook zonder te douchen de r.v. ruim boven de 60% ligt, bij mij is de luchtvochtigheid de afgelopen dagen ca. 68 - 72% bij een temperatuur in de woonkamer van ca. 20 °C. Zonder actief te ontvochtigen krijg je dit met alleen lucht verversen ook niet lager, misschien kan je de temperatuur flink omhoog zetten bijvoorbeeld op de standaard badkamertemperatuur van 24°C?.

 

Reputatie 7
Badge +3
. Gek, in ons vochtig klimaat met een gemiddelde luchtvochtigheid van minimaal 77% (volgens KNMI) zou hij dus nooit meer afslaan.

 

Het antwoord van@jvdleeuw zal waarschijnlijk wel juist zijn. Hopelijk kan alleen de vochtsensor vervangen worden.

Hier schrijft u dat de gemiddelde luchtvochtigheid in ons klimaat 77 % is. Maar u vergeet hierbij dat in de winter als er binnen verwarmd wordt de relatieve luchtvochtigheid van de naar binnen gezogen en dus opwarmende buitenlucht natuurlijk daalt. 

Nu, oktober, met geen of bijna geen verwarming (zoninval via ramen meerekenen) zal de inkomende buitenlucht (met uitzondering van koude ochtenden) niet of amper opwarmen en kan de relatieve luchtvochtigheid dus ook niet dalen. Misschien de instelling verhogen van 60 naar 70 % ?

Reputatie 4
Badge +1

Je kunt de vocht sensor nog testen door een hogere gewenste vochtigheidsgraad in te stellen
bijvoorbeeld 80%
Als hij dan nog steeds alleen maar aan staat is hij waarschijnlijk stuk

In deze manual kun je vinden hoe de relatieve vochtigheid anders is in te stellen, tijdelijk, pag 3 onderaan
https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fwww.duco.eu%2FWes%2FCDN%2F1%2FAttachments%2Finformatieblad-display-menu-DucoBox-Focus-Unite-IQ-(nl)_636771792165190691.pdf&fname=informatieblad-display-menu-DucoBox-Focus-Unite-IQ-(nl).pdf&pdf=true
 

En op pag 9 zie je dat hij ook een zelf test doet, of kan doen, met daarin een fout code voor de RH sensor, de vochtigheidsensor
Als die anders is met of zonder sensor, dan gok ik dat de sensor stuk is
Als de zelftest de sensor aanwezigheid helemaal niet ziet, dan lijkt me onduidelijk of het de sensor is, of de kabels of de elektronica, of evt een lucht klep

Als je in een buurt woont met veel dezelfde huizen, kun je proberen of de buren hun sensor even aan jou willen uitlenen

Een nieuwe kost ca 100 EUR
https://www.cvtotaal.nl/duco-vochtsensor-tbv-ducobox-silent.html?gclid=EAIaIQobChMI74iroKCo5QIVjOR3Ch2WyA3NEAQYBCABEgKEZvD_BwE#

Iedereen bedankt voor het meedenken. Inmiddels heb ik van de fabrikant begrepen dat de instelling van de box niet goed is. Als het vochtig weer is slaat hij niet af, sensor is ws gewoon goed. 
De instellingen zijn echter alleen door een installateur aan te passen (...) gek hoor. Waarom is een dergelijk apparaat in de handel voor particulieren te koop als je vervolgens tóch weer afhankelijk bent van derden voor de afstelling?

In een van bovenstaande reacties zie ik nog wel een lichtpunt, nml de draadloze unit, daarmee zou hij tóch zelf zijn in te stellen? Wel weer een flinke niet geplande investering. 

Reputatie 6
Badge

@RobH 

Hmmm !

Hoe weet dat ding dat het buiten vochtig weer is ?    Heb je ook een buitensensor voor vochtigheid ?

Lijkt me meer een verwijzing naar de installateur/verkoper, omdat deze de garantie verplichting heeft.

Daar zou op zich mee zijn te leven als ik het vóór de aankoop zou weten. Dan had ik het meegewogen bij mijn keus. 
Duco kan zijn claim op hun site: “Deze sensoren zijn zeer makkelijk te installeren en zorgen voor een optimale luchtafvoer, plug & play” gewoonweg niet nakomen. 

Reputatie 7
Badge +3

: “Deze sensoren zijn zeer makkelijk te installeren en zorgen voor een optimale luchtafvoer, plug & play”  gewoon niet nakomen.

Inderdaad. Installeren is niet het zelfde als instellen maar als de badkamerventilator onnodig blijft draaien is de luchtafvoer niet optimaal. "Play” geeft ook de indruk dat je de instelling zelf kan instellen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe weet dat ding dat het buiten vochtig weer is ?    Heb je ook een buitensensor voor vochtigheid ?

 

Driepinter schreef: (er gaat iets mis met het quoten)

Ook als het buiten vochtig weer is, zal er nog altijd door ventilatie met buitenlucht waterdamp afgevoerd worden en de relatieve luchtvochtigheid worden verlaagd zolang de aangevoerde vochtige buitenlucht binnen wordt opgewarmd.

 

90 % relatieve luchtvochtigheid bij 15 graden buitenlucht is 0,9 x 12,85 = 11,57 gram/m3

Die zelfde 11,57 gram water/m3 geeft bij 20 graden een relatieve luchtvochtigheid van 11,57 / 17,28 x 100 % = 67 %.

 

temperatuur 
(graden C)
verzadigd 
(gram/m3)
10 9,40
15 12,85
20

17,28

Reageer