Duurzame feiten op een rij over onze energieneutrale woning.

  • 8 September 2021
  • 16 reacties
  • 336 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 8 september 2021.

 

Geachte lezer,

in de onderstaande bijlage treft u een flyer aan, gemaakt over ons in 2015 gestarte energieproject. Veel lees plezier.

Geert Nap


16 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Tja, durf ik zo maar op die link te klikken? :)
De URL kan ik niet controleren dus doe ik dat maar even niet.

Kun je hem ook ergens op een site zetten dat het voor mij wel mogelijk is de URL te checken?

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 8 september 2021.

 

Anne.

Het is een PDF bestand zoals je ziet.

De Community site heeft kennelijk moeite met dit soort bestanden.

Ik heb geprobeerd het bestand naar Word te converteren, maar dat levert een raar document op.

Als jij geen andere list hebt, dan kan ik het PDF document je via je mail toesturen.

Stuur me dan je e-mailadres a.u.b.

 

Groeten,

Geert Nap

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Interessant.

Een grondwater pomp aangevuld met heatpipes voor verwarming en warm water.
En een groot PV systeem om de stroom te compenseren.

De hoofdverwarming in de leefruimtes is vloerverwarming?

Het energieverbruik na installatie is met de opwek van de PV er al van afgetrokken?

Stel dat de saldering idd wordt afgebouwd naar 5 a 6 cent per kWu,
gaat dat dan een grotere kostenpost worden?

Als het systeem via een lineaire hypotheek van 20 jaar zou zijn gefinancierd levert dat maandlasten van 250,= aflopend tot 200,= op?

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 10 september 2021.

Anne,

Inderdaad ligt er vloerverwarming in de leefruimtes beneden. In 1985 heeft de toenmalige notaris in zijn kantoor, in de gang naar zijn kantoor en in de hal vloerverwarming laten aanbrengen. Zijn personeel in het gewone kantoor moest het doen met radiatoren.

In 2010 hebben we in het voormalige personeelskantoor (nu onze woonkamer), in de wachtkamer (nu onze keuken) en in de kluis  (nu de badkamer) vloerverwarming als hoofdverwarming laten aanbrengen.

Opwek; ik noem in de flyer de opbrengst van de PV panelen en het verbruik volgens de slimme meter inderdaad. 

Hogere kosten: Tot nu toe betalen we  nagenoeg niets aan energie. Over het afgelopen jaar 1/8/20-31/7/21 hebben we € 28,-- betaald. Tijdens de  genoemde periode draaide de warmtepomp meer uren door een hoger aantal graaddagen en brachten de PV panelen minder op. Een stijging van de kosten is na afschaffing  van de saldering te wellicht verwachten.

Een lineaire hypotheek zou een lastenverloop kunnen hebben zoals jij schetst.

Geert

Reputatie 7
Badge +1

@Anne Wat het percentage eigenverbruik van de opwek betreft was er relevante informatie via een webinar met @GeertNap. Maar of dit webinar nog beschikbaar is?

Mijn schatting is dat ca. 70-75% van de pv-opbrengst teruggeleverd worden, dus hooguit 30% eigenverbruik.
In de flyer staat dit niet expliciet vermeld, maar kan volgens mij wel uit de verbruiken voor en na de verbouwing geschat worden. (zie ook deze andere draad)

Just my 2 cts

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 12 september 2021.

 

Beste Darkfiber en Anne,

Het webinar is sedert 1 augustus jl. niet meer beschikbaar helaas.

 

Darkfiber: zag je toch kans het PDF bestand te openen?

Ik heb de flyer gescand en nu als een JPEG file aan dit bericht gehangen.

Groeten,

Geert Nap

 

Reputatie 7
Badge +1

@GeertNAls ik me goed herinner heb ik de flyer via een website (duuzame huizenroute?) of zoiets een tijd geleden gedownload. Trouwens, misschien kan je voor de volledigheid nog de werkelijke teruglevering uit de jaarafrekeningen halen?

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 13 september 2021.

 

Darkfiber,

Via de duurzame huizenroute.nl gehaald, dat kan inderdaad. De bovenstaande flyer is van meer recente datum met daarop de cijfers tot en met 2020. Ik zal de flyer ook nog opsturen naar de duurzamehuizenroute.

Volgens Pure hebben we 5218 kWh teruggeleverd over de periode 1/8/20 -31/7/21. Onze panelen hebben in die periode opgewekt: 6756 kWh. Dat zou betekenen dat we 77% van de opbrengst hebben teruggeleverd.

Dit lijkt me een hoog percentage! Klopt mijn rekenwerk wel/

 

Geert Nap

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@GeertN Het rekenwerk voor eigen gebruik zou heel simpel moeten zijn als:

A. De totale waarde opgewekt over een periode compleet is

B. De totale waarde teruggeleverd over precies dezelfde periode compleet is.

Namelijk A - B

Als bijvoorbeeld je convertor een tijdje de wifi kwijt was en niets heeft gemeld zal je totale opwek mogelijk niet kloppen.

Als je een slimme meter hebt dan zal de teruglevering wrs wel kloppen?

Ik weet trouwens niet in hoeverre verschillende fase’s nog van invloed zijn.
Als je bijvoorbeeld 3 fasen (3x25A) hebt en je PV systeem hangt aan fase I maar je een groot verbruiker aan fase II

Ik kan me voorstellen dat dan, ook al wekt de PV vol vermogen op, de grootverbruiker niet als direct verbruik wordt geteld?

Mss dat @PC @Rakker of @Dekker-Lochem hier nog wat aan wijsheid over te delen hebben?

Ik kom in de zomer trouwens rond de 30% a 35% eigen gebruik.
In de winter een stuk hoger, omdat er dan heel weinig wordt opgewekt dus er is dan bijna altijd wel een verbruiker die dat opneemt.
 

Reputatie 6
Badge +1

@Anne 

Ik weet trouwens niet in hoeverre verschillende fase’s nog van invloed zijn.
Als je bijvoorbeeld 3 fasen (3x25A) hebt en je PV systeem hangt aan fase I maar je een groot verbruiker aan fase II
 

 

De slimme meter verrekend dat intern. Zodat er geen levering en tegelijkertijd teruglevering op de diverse fasen voorkomen. Dat zou in de toekomst best anders kunnen worden, maar nu is dat de situatie.

Reputatie 6
Badge +1

@GeertN 

Respect voor wat je gedaan hebt. Goed project wat laat zien wat er mogelijk is. Alleen de vraag wat de verbouwkosten zijn. Er staat €1000. Is dat bruto kosten - subsidie. Zo nee, zijn de kosten nog hoger. Voor velen met veel lagere verbruikscijfers is dit financieel helemaal onhaalbaar. Dan zou ik terugverdientijden krijgen die langer zijn dan de levensduur van de installaties.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 14 september 2021.

 

Rakker,

Dank voor je complimenten. Er volgt nu een ietwat uitgebreide toelichting.

Toen we besloten om voor energie neutraliteit te gaan ( 2013),   hadden we o.a. het volgende uitgangspunt: als we tegen gelijkblijvende kosten (ca. € 3,000,- per jaar - energiekosten, afschrijving, onderhoud en reparaties) energie neutraal konden gaan wonen dan wilden we dat nastreven.

Ons budget stelden we vast als volgt; € 3.000,- maal 15 jaar = € 45.000,-

In totaal hebben we ca. € 50.000,- geïnvesteerd, waarvan we € 10.000,- via subsidies terugkregen. We namen deel aan een provinciale proeftuin en konden maximaal € 8.000,- subsidie ontvangen en daarnaast de btw (ca. € 2.000,-) opstrijken. We kregen die subsidie over de aanschaf en installatie van alle warmte technische zaken.

Per saldo hebben we dus € 40.000,- betaald en zijn we dus binnen ons budget gebleven.

De bouwkosten waren relatief laag, omdat we alleen zijn we maar een schuifwand voor de technische ruimte hoefden te plaatsen en verder geen (ver)bouwkosten hebben gehad.

Over de periode 1/8/20 - 31/7/21 hebben we per saldo € 28,00 aan onze energieleverancier betaald. Voor afschrijving, onderhoud, reparaties en rente rekenen we met ca. € 3.000,- per jaar.

Dus is ons uitgangspunt, - gelijkblijvende jaarkosten -, houdbaar gebleken.

Nog één opmerking: onze startsituatie (vloer- spouw- en dakisolatie, drievoudig glas en vloerverwarming) is zonder meer gunstig te noemen. Met dank aan de notaris en de architect.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 14 september 20221

 

Rakker,

 

De zin uit het bovenstaande stuk tekst bevat een vervelende typefout. Onderstaand de verbeterde versie.

De bouwkosten waren relatief laag, omdat we alleen maar een schuifwand voor de technische ruimte hoefden te plaatsen en verder geen (ver)bouwkosten hebben gehad.

Geert Nap

Reputatie 6
Badge +1

Nu zie ik pas in de pdf dat bij de bouw in 1985 de isolatie al naar huidige goede normen is gedaan. Dat vond ik in eerste situatie wat vreemd dat er maar € 1000 voor verbouwen stond.

Reputatie 5
Badge +1

Als je een slimme meter hebt dan zal de teruglevering wrs wel kloppen?

Ik weet trouwens niet in hoeverre verschillende fase’s nog van invloed zijn.
Als je bijvoorbeeld 3 fasen (3x25A) hebt en je PV systeem hangt aan fase I maar je een groot verbruiker aan fase II

Ik kan me voorstellen dat dan, ook al wekt de PV vol vermogen op, de grootverbruiker niet als direct verbruik wordt geteld?

Mss dat @PC @Rakker of @Dekker-Lochem hier nog wat aan wijsheid over te delen hebben?

Ik kom in de zomer trouwens rond de 30% a 35% eigen gebruik.
In de winter een stuk hoger, omdat er dan heel weinig wordt opgewekt dus er is dan bijna altijd wel een verbruiker die dat opneemt.
 

‘Slimme'-meters (maar die bestaan niet, maar dat is een ander onderwerp) zijn gewoon registratie metingen. In elke fase (P) zit een Hall-generator, welke positieve pulsen afgeeft bij leveren, of negatieve bij terug leveren. Grap is, dat van de het gemiddelde van de pulsen een eind beeld gemaakt wordt.  Dus als je op P1 een 1 kW verbruiker heb en op P2 je PV installatie 1 kW terug levert, het gemiddelde 0 is (is elektronisch ‘iets’ complexer, maar dit is het principe).

Netwerk beheerders hebben hun netten graag in balans. En daar kunnen we als Consument aan meewerken door de ‘dag'-verbruikers op dezelfde fase te (laten)  plaatsen als de PV-panelen. Niet alleen het net blijft zo in balans, ook het spanningsniveau blijft constant omdat er minder netbelasting is. Voor de ‘Slimme'-meter blijft het om het even, voor de net belasting kan het grote verschillen maken.

Wat je werkelijke PV opbrengst is, kun je alleen aflezen op de omvormer zelf. Of, zoals ik dat hier heb ingebouwd, een eigen kWh meter achter de eigen groep waarop de PV-installatie zit. Ik voer maandelijks mijn gegevens in in een Excel-sheet. Voor augustus  2021 bijvoorbeeld zie ik dat;

  • Mijn PV installatie 270,4 kWh heeft opgebracht (werkelijke opbrengst),
  • Mijn Terug levering is 187 kWh  (afgelezen ‘Slimme'-meter),
  • Geleverd is 102 kWh  (afgelezen ‘Slimme'-meter),
  • Ons werkelijk maand verbruik is dus 102 + ( 270,4 - 187 ) = 185,4 kWh.

Komt erop neer, dat we in augustus 31 % van de PV opbrengst zelf geconsumeerd hebben (door de wisselende temperatuur, heeft de L/L warmtepomp deze maand niet gedraaid). Wij zitten doorgaans op een eigen consumptie van rond de 40 %. Is inderdaad (soms) even plannen met de was draaien en niet gelijktijdig ook stofzuigeren (!). 

Leuk (voor ons dan) dat de Excell-sheet ook meteen het facultatieve jaar verbruik voor de Provider door berekend;

  • Electra zitten we momenteel op 794,0 kWh per jaar
  • En voor Gas zitten we nu op 906,7 m3 per jaar ( en is al sinds maart 2019 redelijk stabiel )

Rob Dekker, Lochem (vrijstaand bungalow)

Reputatie 6
Badge

Mss dat @PC @Rakker of @Dekker-Lochem hier nog wat aan wijsheid over te delen hebben?

Ik kom in de zomer trouwens rond de 30% a 35% eigen gebruik.
In de winter een stuk hoger, omdat er dan heel weinig wordt opgewekt dus er is dan bijna altijd wel een verbruiker die dat opneemt.
 

Zoals door anderen al gemeld, de slimme meter saldeert intern per seconde over de 3 fasen, dit komt omdat er slechts 1 tellerstand voor levering en 1 tellerstand voor teruglevering wordt bijgehouden voor hoog en voor laag tarief waar de som van de drie fasen in wordt weggeschreven.

Mijn eigen verbruik varieerd nogal door het jaar heen, zie plaatje hieronder met direct eigen verbruik zowel als percentage van mijn totaal verbruik, als als percentage van mijn totale opwek.

Voor de context ook een grafiekje erbij van mijn totale opwek en gebruik door het jaar heen. Tevens om trends beter te kunnen zien het voortschrijdend gemiddelde over 7 dagen van alles.

 

Reageer