Een hete douche of......

  • 23 April 2020
  • 7 reacties
  • 418 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 23 april 2020.

Geachte VEH-er,

Een hete douche of…….

Klaas heeft drie jaar geleden een nieuwe woning gebouwd in ons dorp. Hij had een luchtwarmte pomp plus een buffervat van 800 liter aangeschaft. Klaas vertelde me, dat hij al drie jaar problemen had met zijn douche. Of het was loeiheet of de temperatuur van het douchewater daalde binnen twee minuten ver onder de op de mengkraan ingestelde waarde. In beide situaties vluchtte hij voortijdig uit de douchecabine. Hij ging in ieder geval kritisch om met energie, vond hij zelf.

De installateur had inmiddels vijf maal gezocht naar de oorzaak of oorzaken, maar kwam niet verder dan te constateren – met de tekeningen in de hand - dat het aan de instellingen moest liggen.

Klaas had niet veel vertrouwen meer in zijn installatiebedrijf en dat was wel te begrijpen. Na zijn verhaal belde ik “ons” installatiebedrijf – helemaal in de provincie Groningen – en legde het een en ander voor aan Marten.

“Zijn er Chinese kranen in de douche gemonteerd? Vroeg Marten.

“En eh …ging hij verder, Ik heb dit in het verleden drie keer meegemaakt en toen bleek dat de mengstiften in die mengkranen van slechte kwaliteit waren”.

“Vraag aan Klaas, zie Marten, of hij hetzelfde probleem heeft in de keuken”.

Klaas is een niet technisch geschoolde vijftiger en hij snapte, evenals veel andere consumenten, niet veel van al die energie zaken. Ik belde Klaas met de vraag over de kraan in de keuken. Toen bleek even later, dat zowel in de keuken als in de douches de temperatuur van het warme water terugliep.

“En wat nu gezongen” vroeg Klaas. Ik stelde hem voor om mijn energievriend Jan, een selfmade man op het gebied van energie, te vragen om hulp. Jan heeft toegezegd te helpen en nam snel telefonisch contact op met Klaas. Vanwege Corona moet Jan even extra voorzichtig zijn, maar hij is inmiddels begonnen met nadenken en dat is hoopvol. De Chinese kranen blijven in beeld bij Jan, maar misschien ligt het ergens anders aan. Wordt vervolgd dus.

De moraal van dit verhaal: We zijn niet altijd gelukkig met Chinese producten of invloeden, maar gelukkig zijn er mensen als Jan, lekker dichtbij in onze eigen, niet digitale community.

 


This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een probleem c.q. uitdaging met tapwater en warmtepompen is dat de temperatuur minimaal 60 graden moet worden ter voorkoming van legionella. Legionella is geen probleem voor tapwater in de keuken. Ook niet als je warmwater pakt voor de waterkoker om bijvoorbeeld thee te zetten. En ook niet als je ongekookt zou drinken. Legionella is wel een probleem als je het water verdruppelt, zoals bij het douchen. Of je bad er mee vult. Daarom moet het tapwater dus eerst 60 graden worden om daarna met een mengkraan op douchtemperatuur te krijgen. Vanwege die hoge temperatuur is het temperatuursverschil om door de warmtepomp te overbruggen groot en derhalve het rendement lager.

Reputatie 7
Badge +2

Ook kwaliteits merken produceren vaak in China (of elders in ZO Asie)

Het grote verschil zit hem dan vaak in de kwaliteits controle, garantie en hulp bij problemen.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 26 april 2020

 

Beste @Driepinter en @Anne,

Dank voor jullie inbreng.

Ik probeer met dit praktijk verhaaltje aandacht te vragen voor de niet of minder technisch geschoolde  gebruiker van warmtepomp systemen. En met Jan, de energievriend hier in ons dorp, hopen we voor Klaas de oorzaak op te sporen en hem waar mogelijk verder te helpen.

Achter dit stukje tekst zit een ander verhaal, namelijk het feit, dat volgens een leidinggevende uit de nieuwbouwbranche, 50 tot 70 % van de geïnstalleerde warmtepomp systemen niet conform de prognoses zou functioneren.

De genoemde leidinggevende, een goede kennis van ons, informeerde bij ons naar onze ervaringen en toen gaf  hij deze verontrustende percentages aan mij door.

Bij de VEH heb ik deze cijfers in januari van dit jaar onder de aandacht geprobeerd te brengen, maar tot nu toe zonder resultaat.

Geert Nap

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 23 april 2020.

Geachte VEH-er,

Een hete douche of…….

Klaas heeft drie jaar geleden een nieuwe woning gebouwd in ons dorp. Hij had een luchtwarmte pomp plus een buffervat van 800 liter aangeschaft. Klaas vertelde me, dat hij al drie jaar problemen had met zijn douche. Of het was loeiheet of de temperatuur van het douchewater daalde binnen twee minuten ver onder de op de mengkraan ingestelde waarde. In beide situaties vluchtte hij voortijdig uit de douchecabine. Hij ging in ieder geval kritisch om met energie, vond hij zelf.

De installateur had inmiddels vijf maal gezocht naar de oorzaak of oorzaken, maar kwam niet verder dan te constateren – met de tekeningen in de hand - dat het aan de instellingen moest liggen.

 

Ehhh, misschien een vreemde vraag, maar is het boilervat wel goed aangesloten?

Een boilervat vult vanaf de onderste inloop van het vat. Daar koud water zwaarder is, blijft dat onderin tot dat het ook op temperatuur komt en er steeds meer een ‘gemiddelde’ temperatuur komt. Het hete water (= lichter) zit boven in, vandaar de uitloopbuis op ong. 80 % van de hoogte van het vat zit. Bij afname van het hete water, vult het vat vanaf de onderzijde en stuwd het koude water het warme water omhoog. Tot ong. 60 % afname (hier dus na 480 liter! ) zal de water temperatuur constant blijven. Als alles goed aangesloten is !

Wissel je de koude en warme leiding voor het sanitair water , dan gebeurt het volgende.

Je neemt vanaf de onderzijde het water af. Is het gehele vat ‘door en door’  verwarmd, dan blijft het vat heet water leveren. Maar is het vat nog niet door en door warm, dan pak je water vanaf de bodem. En daar zakt het koude water  heen, zodra je warm water (denkt) af te nemen. Of te wel, het koude ‘vul'-water, zakt en stroomt meteen door naar je douche.

Heb dit een keer meegemaakt bij een installateur, welke een zonneboiler had geplaatst !

En dat zelfde geld ook voor de verwarmingsspiraal van de warmtepomp. Hier moet, als het goed aangesloten is, de ‘hete'-zijde van het spiraal op de onderste laag van het boilervat zitten (daar stroomt het koude water in, dus moet de meest warmte uitgewisseld worden !). En op de hoogste plaats komt de spiraal weer retour richting warmtepomp. Met een Lucht warmtepomp kom je zo op een (in de bovenste 60 % van het boilervat) temperatuur van 45 tot 55 graden bij het geheel doorwarmen van het boilervat. Die 45 graden is voldoende om op een goede mengkraan een lekker doucht te garanderen.

Succes, Rob.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 27 april 2020.

Beste Rob,

Dank voor het meedenken.

Ik zal je opmerkingen, evenals de eerdere van @Driepinter en @Anne, met mijn vriend Jan bespreken. Jan heeft zich inmiddels op afstand verdiept in het een en ander. We houden jullie op de hoogte van eventuele nieuwe ontwikkelingen, zoals beloofd.

Geert Nap

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 27 juni 2022.

 

Beste Rob, @Dekker-Lochem,

Je had het bij het rechte eind: de buizen naar het buffervat waren inderdaad niet goed aangesloten en inmiddels is het probleem opgelost. In de zomer van 2021 heeft het installatiebedrijf het een en ander verholpen.  Dank voor het meedenken, ook namens Klaas, “het slachtoffer'.

Geert Nap

Reputatie 2

@Geert Nap Bedankt voor de terugkoppeling. We sluiten het topic uit 2020. Groet, Stephanie