Vraag

electrische boiler met zonnepanelen


Ik heb luchtverwarming en ben toe aan een nieuwe verwarmingsketel. Voor warm water heb ik nog een geiser, maar die wil ik ook vervangen. Kan niet over op een warmtepomp omdat die de lucht onvoldoende verwarmt. Ik ben dus nog aangewezen op aardgas.Een hybride warmtepomp vind ik nog te duur.

Voor de verwarming van water twijfel ik tussen een indirect gestookte ketel met warmwatervoorziening of een direct gestookte ketel met een electrische (120l) boiler en dan zonnepanelen (die zonnepanelen heb ik overigens nog niet).

Wat is de verstandigste keuze? Ik neig naar de boiler met zonnepanelen vanuit mlieutechnische overwegingen. 

En zou ik kiezen voor de electrische boiler, hoeveel (extra) panelen heb ik dan nodig? Mijn huidige energieverbruik is ca 2000kwh per jaar


14 reacties

Reputatie 3

Een elektrische boiler kun je op een tijdklok zetten bijvoorbeeld van 11:00 tot 16:00. Als de zon dan schijnt, gebruik je je eigen opgewekte elektriciteit van je zonnepanelen.

Je boiler moet dan wel dusdanig groot zijn dat je met je warm water de dag door kunt komen.

Reputatie 7
Badge +2

Waar gebruik je de geiser allemaal voor?

Als dat enkel voor wat warm water in de keuken is kun die vervangen voor een close in boiler, of heet water kraan (sommige daarvan zijn naar eigen zeggen erg efficiënt met energie, kosten echter wel serieus veel meer :))

Als het om al het warm water gaat, dus incl douche en bad etc dan zou ik niet snel voor 1 op 1 elektrisch verwarmen kiezen. Vooral in de winter - als er nauwelijks opwek is van de zonnepanelen, zou dat dan wel eens een duur geintje kunnen worden. Een apparaat met een hogere COP (zoals lucht -water warmte pompen) zijn dan een logischere optie.

Anne.

Dank voor je reactie. Een warmtepomp gaat dus niet omdat ik luchtverwarming heb. Of het zou een hyvbide pomp moeten zijn. En die vond ik nog te duur. Bovendoen zit mijn keyel in het souterrain wn heb ik dasr geen toegangvtot buitenlucht. Maakt een warmtepomp nog lastiger.

Ik wilde weten of zonnepanelen voor eenbelectrische boiler verstandig is. Maar jik begrijp dat  die swinters omvoldoende stroom. Leveren? Dan toch maar een indirect gestookte ketel op gas dus om.ook water te kunnen verwarmen?

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt een lucht - water warmte pomp volgens mij ook voor alleen warmwater voorziening gebruiken? Maar ik kan me voorstellen dat de kosten het sowieso niet interessant maken. Dat is bij mij in ieder geval het geval.

Je warmwater voorziening hoeft trouwens niet in de buur van je CV installatie te staan.
Mogelijk kan die op vrij eenvoudige manier ook op een andere plek aan de warmwaterleidingen worden aangesloten. Je zult overigens waarschijnlijk wel een aardig formaat boiler nodig hebben. Juist om overdag het water te verwarmen en dat op een ander moment te kunnen gebruiken.

Ter indicatie:
Mijn zonnepanelen van ca 3600Wp leveren in december in totaal ca 40kWu op.
Mijn closein boiler in de keuken gebruikt daarvan al rond de 25kWu in een maand.

Er is dus idd een goede kans dat het allemaal niet heel erg efficiënt en relatief duur is.
En dat dus voorlopig gas nog wel de handigste oplossing is.

Anne.

Reputatie 7
Badge +2

Je zou trouwens ook nog eens kunnen kijken naar een zonneboiler en/of een zogenaamd PV-T warmtepomp systeem.

Mijn zonneboiler haalt zelfs in de winter vaak nog wel 45C,
in de zomer kan hij sowieso voldoende water verwarmen om mee te douchen.

Nu met deze absurde gasprijs, zat ik te denken om een elektrische boiler te gaan installeren om hiermee te gaan douchen en deze overdag te laten opwarmen dmv een tijdklok icm met 14 zonnepanelen. Zou dit rendabel zijn?

Reputatie 7
Badge +2

Mijn gas verbruik - voor koken en douchen - is in de zomer ca 0,2m3 per dag.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel oplossingen zijn die dat efficient kunnen reduceren?

Bedankt Anne voor jouw reactie. Toch maar dan douchen op gas. 

Reputatie 7
Badge +2

Hoogstens ihkv als je toch al bezig bent.
En natuurlijk kan het verbruik zich dat verveelvoudigen afhankelijk van het aantal pubers in huis O:)

Meten is weten.
Check eens wat je verbruik is op een normale dag in de zomer.

Anne.

Reputatie 6
Badge

Dank voor je reactie. Een warmtepomp gaat dus niet omdat ik luchtverwarming heb. Of het zou een hyvbide pomp moeten zijn. En die vond ik nog te duur. Bovendoen zit mijn keyel in het souterrain wn heb ik dasr geen toegangvtot buitenlucht. Maakt een warmtepomp nog lastiger.

Ik wilde weten of zonnepanelen voor eenbelectrische boiler verstandig is. Maar jik begrijp dat  die swinters omvoldoende stroom. Leveren? Dan toch maar een indirect gestookte ketel op gas dus om.ook water te kunnen verwarmen?

 

Er bestaan ook warmtepomp boilers met split systeem, waarbij er geen dikke buizen voor lucht naar buiten nodig zijn, maar gewoon 2 koel leidingen naar een kleine buitenunit net als bij een airco.

De Atlantic Calypso Split is er zo een, maar er zijn ook andere merken die zoiets leveren.

Dan heb je de voordelen van een warmtepomp boiler (minder stroom verbruik) en de nadelen van een standaard warmtepomp boiler (geluid van de compressor in huis en dikke kanalen voor de lucht naar buiten) heb je dan niet.

Reputatie 7
Badge +2

Ik dacht dus dat zo goed als alle warmtepomp boilers,
net zoals veel CV warmtepompen,
met een buitenunit werkten (net als split unit airco).

Dat is blijkbaar niet het geval.

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Een elektrische boiler kun je op een tijdklok zetten bijvoorbeeld van 11:00 tot 16:00. Als de zon dan schijnt, gebruik je je eigen opgewekte elektriciteit van je zonnepanelen.

Je boiler moet dan wel dusdanig groot zijn dat je met je warm water de dag door kunt komen.

En in de winter op alleen nachtstroom. Vooral als de windturbines draaien.

Reputatie 7
Badge +3

Overweeg voor verwarming een omkeerbare airco. 

Wij zaten in een vergelijkbare situatie en hebben gekozen voor een lucht/lucht warmtepomp voor verwarming (Airco A+++), infrarood spiegel voor badkamer en een warmtepomp boiler voor de warmwater voorziening. We hebben wel zonnepanelen.

Reageer