Energieneutraal in 2050 is een sprookje.

  • 25 May 2024
  • 6 reacties
  • 83 Bekeken

Reputatie 3

Nog steeds wordt 2050 aangehouden als grens waarna Nederland energieneutraal moet zijn. Het Economisch Instituut voor de Bouw heeft onlangs vastgesteld dat dit onmogelijk is door gebrek aan technische vaklieden en veel andere zaken. Daarmee wordt officieel vastgesteld wat ik als TU-ingenieur al vermoedde. Tegen deze achtergrond is het kwalijk dat de regering ons in de (dus doodlopende) transitie-steeg probeert te jagen door exorbitante belasting op energie. (De voorgestelde verlaging door opkrabbelende nieuwe coalitie met tientjes per jaar is niet serieus te nemen) Ook hier blijkt weer dat de Regering voldoende macht heeft om burgers lastig te vallen, maar te weinig kracht om hen goede oplossingen te bieden.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Energieneutraal in 2050 is niet haalbaar. Mee eens. Maar een verband met de belasting op energie zie ik niet. Er wordt ook belasting geheven op inkomen, vermogen en toegevoegde economische waarde (btw). Is het dan volgens u ook de bedoeling dat we in 2050 geen inkomen, vermogen en economie hebben?

Reputatie 3

De heel hoge belasting op energie moet de burgers tot besparende maatregelen dwingen. Allerlei bottlenecks vertragen de mogelijkheid daartoe. Daarom drijft de overheid ons hiermee een doodlopende steeg in.

Reputatie 5

wat is in jou ogen 'heel hoog’? ik vind bv mijn WOZ belasting wel 'heel hoog’, En onderaan de streep moet die transitie wel bij de inwoners van NL (lees: belasting) vandaan komen.

Reputatie 7
Badge +1

@FRITS van Dijk  Energieneutraal? - Volgens de rijkoverheid gaat het om “klimaatneutraal”:

"In 2050 moet de energievoorziening bijna helemaal duurzaam en CO2-neutraal zijn. De regeringsleiders van de Europese Unie (EU) hebben in december 2020 afgesproken te streven naar een Europees CO2-reductiedoel van 55%. Een overgang naar een duurzame energievoorziening is belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan.”

Nederland wil klimaatneutraal zijn in 2050. Iedereen in Nederland gebruikt dan alleen nog maar duurzame energie. Daarom werkt Nederland aan ...

De bouw is een niet onbelangrijk deel van het hele puzzel - toegegeven.

De bouwwereld is ook relatief conservatief wat de mening van het Economisch Instituut voor de bouw weerspiegelt. Of je dit officieel mag noemen moet iedereen zelf weten.

Reputatie 1

Het eib is een door bouwend Nederland gesponsord clubje wat niet helemaal eerlijk is.

Ze hebben op zich wel gelijk met die stelling. Maar als die sponsors hun personeel goed betalen, en behandelen, komen er vanzelf voldoende handjes om die klus te klaren. 

Ook onze lokale en rijksoverheden hebben boter op hun hoofd. Die willen van alles, maar belemmeren met hun regelgeving tegelijk de uitvoering van veel klussen. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik begrijp dat het aantal immigranten dus serieus omhoog moet?

Overigens gaat de analogie met een doodlopende steeg nogal mank.

De weg is mss niet zo breed als gewenst en mogelijk langer, maar doodlopen doet hij zeker niet.

Ik dacht trouwens dat de ambities aanzienlijk lager lagen.
Meer zoiets als CO2 ‘neutraal’ tegen 2050?

En de aankomende regering gaat dat allemaal nog eens bijstellen naar:
we zien wel waar het uit komt, eerst ff nog weer lekker wat geld verdienen en rond scheuren.
Tenzij je een energiemaatschappij bent natuurlijk, dan mag je zeker niets verdienen, ook al investeer je al je ‘overwinst’ in verduurzaming.

Anne.

Reageer