Enquête over aanlegkosten bodembron


Reputatie 5
Badge
  • Verduurzamer
  • 101 reacties

Enquête over de kosten van de verschillende typen bodemwarmtesystemen voor warmtepompen.
Aanleiding: er wordt een grote variatie in deze kosten genoemd.

Tussenrapportage, zie onderaan

Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd?

Vraag 2: welk type?
a1 open bron met één boorgat
a2 open bron met twee boorgaten
b1 gesloten bron verticaal met één boorgat
b2 gesloten bron verticaal met twee of meer boorgaten
b3 welk antivriesmiddel in de bron? ('gewone' koelvloeistof of CO2)
c gesloten bron horizontaal

Vraag 3: prijs? (inclusief BTW)
a1 aanleg van de bron (zonder warmtepomp e.d.)
a2 eventuele provinciale leges
a3 eventuele andere eisen met jaarlijkse kosten

Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen? ja/nee

Vraag 5: gegevens leverancier

Vraag 6: postcodegebied

Vraag 7: eventuele opmerkingen

De antwoorden op deze enquête graag in de reacties op dit topic, het makkelijkst via 'Quote'.
Ter ere van de 10e invuller hieronder een eerste overzicht. Het valt op dat er maar twee open bronnen op grondwater bij zijn, de rest gebruikt een gesloten systeem met glycol-vloeistof.

Tussenrapportage:

De kosten per meter boring bedragen € 30 per meter met flinke uitschieters naar boven.

Opvallend is het kleine aantal open bronnen op grondwater. 

 

Meer informatie over warmtepompen in de topic ‘Warmte voor Warmtepompen’.


Groet, JW & Geert

 


21 reacties

Reputatie 5
Badge +1
JW.
1. 2015
2a1 open bron met één boorgat
3a1 € 11.210,-
3a2 € 1.600,-
3a3 aanleg van watermeter voor jaarlijkse rapportage richting provincie, kosten € 250,- p.j.
3a4 € 2.241,- voor bronsysteem. In totaal ontvingen we € 8.000,- subsidie voor het hele project.
4. nee
5. WKO te Gasselte i.s.m. Dijkhuizen Installatie te Niebert
6. 7711 JK
7. systemen werken naar volle tevredenheid. Een COP/SPF van 5,2
Reputatie 5
Badge
Ik heb geen gespecificeerde rekening ontvangen voor het maken van de bodembron, het bedrag berust op een mondelinge mededeling.
1 2004
2 a2 een bron 60 m diep, een retour 30 m diep 10 m verderop
3 a1 € 2500
3 a2 € 0
3 a3 € 0
3 a4 € 0
4 nee
5 Well Control BV - www.wellcontrol.nl
6 7251AC
7 Met Waterkotte Ai1 warmtepomp een al die jaren goed werkend systeem in een oude geïsoleerde boerderij met 100% vloerverwarming.
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,
De kosten genoemd onder 3a1 zijn inclusief het nodige leiding- en installatiewerk (€ 3.700).

Groet Geert Nap
Reputatie 6
Badge
Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd? oktober 2017
b2 gesloten bron verticaal met twee boorgaten 2x 140 m. diep
b3 welk antivriesmiddel in de bron? glycol

Vraag 3: prijs? (inclusief BTW) 8530,-
a1 aanleg van de bodemwarmte-installatie
a2 eventuele provinciale leges
  • Gemeentelijke kosten ,melding, leges, precario ca 750,-
  • Waterbedrijf standpijp , waterverbruik 415,-
a4 eventuele subsidie
  • Voor de totale installatie (incl WP) 3100,-
Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron Nee

Vraag 5: gegevens leverancier (boorbedrijf) HAWI Zelhem

Vraag 6: postcodegebied 3828DT

Eventuele opmerkingen


De bronboring is in een woonwijk uitgevoerd en heeft de nodige overlast bezorgd aan verkeer en omwonenden.
Werkzaamheden zijn in een bestek van 2 dagen uitgevoerd.
De subsidie betrof de complete installatie inclusief de warmtepomp
Het boorbedrijf was gelecteerd door de Warmtepomp leverancier (Techneco), zij staan ook samen garant voor het duurzaam functioneren van het systeem.

Reputatie 4
Badge +3
Wat leuk dat je een enquête op de community hebt gepost, @JWD! Ik heb hem gelijk uitgelicht op onze homepage. Ik ben benieuwd wat alle reacties zullen zijn. 😄

Het is overigens wel de bedoeling om de antwoorden via een reactie op dit topic te geven. Op deze manier heeft de hele community natuurlijk iets aan deze enquête.

Via deze link kom je overigens op een pagina op onze website uit, waarin we alle veelgestelde vragen over warmtepompen onder elkaar hebben gezet.

@GeertN en @JWD, delen jullie ook jullie bevindingen op de community naar aanleiding van jullie enquête?
Reputatie 1
Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd? 2018

Vraag 2: welk type?

b2 gesloten bron verticaal met twee of meer boorgaten 2 x 80 m
b3 welk antivriesmiddel in de bron? glycol


Vraag 3: prijs? (inclusief BTW)
a1 aanleg van de bodemwarmte-installatie
WP 6900 euro
Bron 4888 euro
inbedrijfstelling 450 euro

a4 eventuele subsidie 2800 euro vd WP
5000 euro pioneerssubsidie gemeente

Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen? nee

Vraag 5: gegevens leverancier Nathan / Alpha Innotec

Vraag 6: postcodegebied 1687 VP

Vraag 7: eventuele opmerkingen COP gemiddeld over winter 5,67

kijk voor een zeer uitgebreide beschrijving op www.huisenergieneutraalmaken.nl

Theo van LIeshout
consulent duurzame energie
Reputatie 5
Badge
kijk voor een zeer uitgebreide beschrijving op www.huisenergieneutraalmaken.nl
Theo van LIeshout
consulent duurzame energie


Deze webstek kan ik zéér aanbevelen!
Alleen de 'open bron' komt er een beetje bekaaid af.
Mochten daaraan mij onbekende bezwaren zitten, dan hoor ik die graag.
Bij mij thuis werkt de open bron al 15 jaar probleemloos. Een buis van 60 m diep en een retourleiding 15
Beste JW,
De overwegingen om geen open bron te nemen waren voornamelijk de kans op vervuiling. Aanvankelijk dacht ik dat het een voordeel zou zijn om een open bron te hebben vanwege een mogelijk hogere COP. Dat wordt echter niet gestaafd in de statistieken. In het gebied waar ik woon (West-Friesland - Wognum) is men zuinig op de verschillende waterlagen, deze mogen niet mengen. Ik woon ik een gewone rijtjeswoning en ik heb bijvoorbeeld geen 15 meter ruimte voor twee bronnen (met moeite 6m).

En tenslotte de meeste warmtepompen zijn bedoeld voor gesloten bronnen.
mvg Theo van Lieshout


Bij nameting bleek de afstand tussen de twee putten ca. 10 m te zijn. Bij plaatsing bij een rijtjeshuis kan de ene put vóór en de andere achter het huis geplaatst worden. Maar dan ligt één bodembron voor het hele rijtje huizen meer voor de hand, met ieder zijn eigen warmtepomp.

Het maakt voor een warmtepomp niet uit of er grondwater of glycolmengsel door de buitenzijde van zijn warmtewisselaar stroomt. Wel moet je de kleine kans op glycolverontreiniging van het grondwater serieus meenemen wanneer massaal daarop wordt overgestapt.
Reputatie 1
Beste JW,
Allereerst bedankt voor het compliment. Inderdaad heb ik weinig geschreven over de open bron. De overwegingen om geen open bron te nemen waren voornamelijk de kans op vervuiling. Aanvankelijk dacht ik dat het een voordeel zou zijn om een open bron te hebben vanwege een mogelijk hogere COP. Dat wordt echter niet gestaafd in de statistieken. In het gebied waar ik woon (West-Friesland - Wognum) is men zuinig op de verschillende waterlagen, deze mogen niet mengen. Ik woon ik een gewone rijtjeswoning en ik heb bijvoorbeeld geen 15 meter ruimte voor twee bronnen (met moeite 6m). En tenslotte de meeste warmtepompen zijn bedoeld voor gesloten bronnen. Het boek, en later de website, is een verslag van mijn bevindingen om mijn eigen huis energieneutraal te maken. Vandaar de focus op de gesloten bron. Maar inderdaad, de open bron heb ik nauwelijks behandeld.
mvg Theo van Lieshout
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,
In Nieuwleusen bij Zwolle, waar we wonen, is de samenstelling van de bodem volgens de deskundigen ideaal voor bodemwarmte. We hebben gekozen voor een open bron vanwege het hogere rendement en er is geen sprake van vervuiling tot nu toe. Er is slechts één gat geboord; aanvoer en retour vinden plaats op 60 respectievelijk 30 meter plaats. Het rendement van het geheel ligt op 5,2 volgens de jaarlijkse inspectie en rapportage, gemaakt door het bronboorbedrijf WKO te Gasselte.
Reputatie 1
Vraag 1: In welk jaar is je systeem aangelegd? (november) 2018

Vraag 2: Welk type? b1. gesloten bron verticaal met één boorgat (met dubbele lus, 118 meter diep)
Vraag 2b3: antivriesmiddel: Monoethyleenglycol

Vraag 3: Prijs? (inclusief BTW)
a1 aanleg van de bodemwarmte-installatie €23500 all-in. Geen specifieke kosten voor bron beschikbaar. Concurrerende offertes rekenden tussen de €6000 en €8000 voor aanleg bodembron.
a2 eventuele provinciale leges €0
a3 eventuele andere eisen met jaarlijkse kosten €0
a4 eventuele subsidie €2750,- ISDE subisidie van RVO

Vraag 4: Betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen? nee, voor één woonhuis

Vraag 5: Leverancier: Brontechnologie uit IJsselmuiden

Vraag 6: Postcodegebied, 9350

Vraag 7: Eventuele opmerkingen: Betreft een Thermia Comfort Optimum 4kW warmtepomp. Bevalt prima, goede verwarming in de winter, goede koeling in de afgelopen hete periode. Deze offerte was een concurrerend aanbod tussen 4 andere offertes voor vergelijkbare bodemsystemen die ik heb opgevraagd. Niet de goedkoopste, en zeker niet de duurste - de range was tussen de 20.000 en 35.000.


Naar aanleiding bericht: prijsopgaaf aangepast.
Reputatie 1
Vraag 1. aangelegd in 2008

Vraag 2. b2. Het betreft een gesloten bron verticaal (75m) met 4 boorgaten. Afstand tussen de bronnen is 15 m. 3 bronnen waren voldoende voor de verwarming. Om de capaciteit voor het koelen te vergroten heb ik 1 verticale bodemwarmtewisselaar extra genomen.
b3. "gewone" koelvloeistof (glycol)

Vraag 3. a1. De prijs inclusief btw. was € 10.000,-
a2. geen provinciale leges.
a3. geen andere eisen met jaarlijkse kosten.
a4. geen subsidie ontvangen.

Vraag 4. Het betreft geen gemeenschappelijke bron.

Vraag 5. De leverancier was Duratherm

Vraag 6. Postcodegebied 9541

Vraag 7. Bedenk dat bij koelen de temperatuurverschillen beduidend kleiner zijn. Om toch voldoende koelcapaciteit te hebben is het te overwegen een extra boring te nemen, zie vraag 2, b2. De koeling werkt op de begane grond, bovenverdieping en garage naar volle tevredenheid.
Reputatie 2
Vraag 1: 2007
Vraag 2: b2, gevuld met glycol/R134a
Vraag 3: aangelegd tijdens nieuwbouw. Meerprijs warmtepomp (incl grondboren) en vloerverwarming tov standaard ketel en radiatoren € 13.000 (geen leges en geen subsidie)
Vraag 4: nee
Vraag 5: Waterkotte Ai1:5010.4
Vraag 6: 6662
Vraag 7: er zit een groot verschil in installateurs (die ook hun belangen hebben). Zorg eerst voor voldoende kennis, maak keuze in apparatuur en ga dan de gesprekken aan met installateurs en laat hen jouw dan overtuigen waarom je evt een ander systeem zou moeten kiezen.
Reputatie 6
Badge
Vraag 7: er zit een groot verschil in installateurs (die ook hun belangen hebben). Zorg eerst voor voldoende kennis, maak keuze in apparatuur en ga dan de gesprekken aan met installateurs en laat hen jouw dan overtuigen waarom je evt een ander systeem zou moeten kiezen.

Helemaal mee eens, goede aanpak
JW,

1: 2016
2: gesloten Bron met een verticaal boorgat. Glycol
3: aanleg tijdens de bouw, geen idee over leges e.d.
4: eigen gebruik.
5: van Slooten Amersfoort
6: 3825XB
7: installatie bschrijf heeft ze laten installeren door de fabrikant ( Valiant ). Bleek ook achteraf dat ze geen kennis hadden om storingen op te lossen.

Groet John
Reputatie 6
Badge
JW,


7: installatie bedrijf heeft ze laten installeren door de fabrikant ( Valiant ). Bleek ook achteraf dat ze geen kennis hadden om storingen op te lossen.

Groet John

Deze installateur was bij mij in het voortraject al afgevallen
Reputatie 4
1. 2018
2b2 3 boorgaten van 100m met dubbele leiding (tyleen 40mm)
2b3 glycol
3a1 8600 euro voor alleen de boring, incl alle aanvragen bij gemeente etc.
3a4 3200 euro subsidie op gehele installatie (wtp Ecoforest 12kW)
4 nee
5 vd Broek uit Etten-Leur, met eigen boorbedrijf. Zeer pragmatische eigenaar met goed advies over wtw installatie, wel met overvolle agenda
6 postcode 4911
7 Zeer tevreden over gehele installatie, COP van 5.5 in een oude (goed na-geisoleerde) boerderij uit 1920. Ervaring met koelen: dit is beperkt (ca. 1 a 2 graden ruimtetemperatuurverlaging) door een kleiner temp. verschil tussen je vloervermarmingswatertemperatuur (18gr) en de kamertemperatuur (24gr), in dit voorbeeld 6 graden. Bij verwarming is dat verschil veel groter, ca. 15-20 graden (35-40 graden vl.verw. en 20 graden kamertemp). Bij koelen heeft het ook niet veel zin het water in je vloerverwarming verder te verlagen, met risico op condensvorming en koude voeten. In mijn optiek heeft het daarom ook geen zin je bron te vergroten om de koeling te doen toenemen. Om koeling te doen toenemen ga ik nog wtw luchtbehandeling installeren met homevap wtw koeler (geeft nog enkele graden ruimtetemperatuurverlaging tegen geringe elec/waterkosten). Door wtw luchtbehandeling kon onze warmtepomp 5 kW kleiner uitgevoerd worden volgens energieberekening.
Reputatie 3
Enquête over de kosten van de verschillende typen bodemwarmtesystemen voor warmtepompen.
Aanleiding: er wordt een grote variatie in deze kosten genoemd.

Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd?

2019
Vraag 2: welk type?
b1 gesloten bron verticaal met één boorgat

b3 welk antivriesmiddel in de bron? ('gewone' koelvloeistof of CO2)
Glycol

Vraag 3: prijs? (inclusief BTW)
a1 aanleg van de bron (zonder warmtepomp e.d.)
€9317

a2 eventuele provinciale leges
alles incl by A1 prijs, geen specifieke kosten bekend.

a3 eventuele andere eisen met jaarlijkse kosten
nog niet bekend.

a4 eventuele subsidie
€2800

Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen?
nee

Vraag 5: gegevens leverancier

Alpha innotek via instalateur BKTI Almere

Vraag 6: postcodegebied

1336 DZ

Vraag 7: eventuele opmerkingen

7880 watt warmteverlies uit de warmte verlies berekening (5480 transmissie en 2400 ventilatie)
bron: 1 boring van 120 meter. Aangegeven dat ik weinig vertrouwen heb dat de bron 65 watt per meter gaat leveren.(7880/120) Terugkoppeling het is volgens BRL geleverd. 6.1 kW bron en 1.7 kW van de WP. Sind maart 2019 operationeel. Paar keer 0 graden uit bron gezien. Als dat in winter weer voor komt melden en dan moet er een oplossing gezocht worden.

Als ik zelf m.b.v. Bodem modellen de samenstelling van de grond bekijk is 6.1 kW vrij optimistisch zelfs.
tendens op tweakers forum lijkt dat Nathan de bron erg krap berekend bij meerdere mensen. Effect is dat bron op loopt naar 0 terug bij verwarmen en bij koelen op naar 18 graden. Effect van beide is een slechte COP
Reputatie 4
Badge +1

Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd?

2019

Vraag 2: welk type?

Alpha Innotec (verwarmen en koelen)
b2 gesloten bron verticaal met twee of meer boorgaten met koelvloeistof

Vraag 3: prijs? (inclusief BTW)

Onbekend. Onderdeel van nieuwbouw

Warmtepomp, WTW, zonnepanelen, vloerverwarming, zoneregeling ~30.000

Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen? ja/nee

Nee

Vraag 5: gegevens leverancier

Installateur via aannemer. 

Vraag 6: postcodegebied

Eindhoven

Vraag 7: eventuele opmerkingen

Warmtepomp en WTW werken samen op basis van temperatuur en luchtkwaliteit in verschillende zones.  

Reputatie 4
Badge +1

 

Vraag 7: eventuele opmerkingen

Warmtepomp en WTW werken samen op basis van temperatuur en luchtkwaliteit in verschillende zones.  

 

Nog een extra opmerking:

De Warmtepomp en WTW verlagen de EPC waarde van de woning van 0.4 naar 0.2. Met de zonnepanelen zou de woning energie bijna of geheel energie neutraal moeten worden. 

Verwachte terugverdientijd is 15-20 jaar.

Reputatie 3

Enquête over de kosten van de verschillende typen bodemwarmtesystemen voor warmtepompen.
Aanleiding: er wordt een grote variatie in deze kosten genoemd.

Tussenrapportage, zie onderaan

Vraag 1: in welk jaar is je systeem aangelegd?

Vraag 2: welk type?
a1 open bron met één boorgat
a2 open bron met twee boorgaten
b1 gesloten bron verticaal met één boorgat
b2 gesloten bron verticaal met twee of meer boorgaten
b3 welk antivriesmiddel in de bron? ('gewone' koelvloeistof of CO2)
c gesloten bron horizontaal

Vraag 3: prijs? (inclusief BTW)
a1 aanleg van de bron (zonder warmtepomp e.d.)
a2 eventuele provinciale leges
a3 eventuele andere eisen met jaarlijkse kosten

Vraag 4: betreft het een gemeenschappelijke bron voor . . . (aantal) warmtepompen? ja/nee

Vraag 5: gegevens leverancier

Vraag 6: postcodegebied

Vraag 7: eventuele opmerkingen

De antwoorden op deze enquête graag in de reacties op dit topic, het makkelijkst via 'Quote'.
Ter ere van de 10e invuller hieronder een eerste overzicht. Het valt op dat er maar twee open bronnen op grondwater bij zijn, de rest gebruikt een gesloten systeem met glycol-vloeistof.

Tussenrapportage:

De kosten per meter boring bedragen € 30 per meter met flinke uitschieters naar boven.

Opvallend is het kleine aantal open bronnen op grondwater. 

 

Meer informatie over warmtepompen in de topic ‘Warmte voor Warmtepompen’.


Groet, JW & Geert

 

 

Reputatie 3

Vr 1         : 2002

Vr b2      : Gesloten bron met 3 boorgaten verticaal van 85 Mtr.

Vr b3     : Ethyleenglycol/water mengsel

Vr 3a1   : Prijs inclusief installatie warmtepomp en vloerverwarming door de installateur van de       

              :  nieuwbouwwoning.

Vr 3a2   : € 0

Vr 3a3   : € 0

Vr 4       :   Nee    Vrijstaande nieuwbouw woning

Vr 5       :   Bronboring door WellControl Oosterwolde

                Stiebel Eltron  WPF 10 warmtepomp

              :  Tapwater d.m.v. woning ventilatie warmtepomp LWAZ 250 (300 Lit.)

Vr 6     :  9103 NN

Vr  7     :  Prima bron, uitgerekend op +2 gr. C ,zie de temp meestal tussen de 8 en 12 gr. Celsius

                Waarschijnlijk daardoor een prima COP (geschat tot plm. 6 gezien het Electra verbruik)

            :  Doordat we heel vroeg waren met aanschaf van de installatie hebben we met de                                  :  installateur wel leergeld moeten betalen i.v.m. gemaakte fouten.

            :  Met de onderhoud en reparatie installateur via Stiebel-Eltron heel slechte ervaringen                          :  gehad, Heb de problemen uiteindelijk zelf moeten oplossen.

            :  Geen onderhoud contract. (heb ik ook niet op de vriezer, na 30 jaar gewoon vernieuwen).

Reageer