geluidsoverlast warmtepomp

  • 24 May 2022
  • 4 reacties
  • 360 Bekeken

Ik hoor zelden iets over de herrie die warmtepompen maken. In mijn buurt zijn 2 huizen met een warmtepomp en wanneer die draaien is er een hinderlijk gebrom hoorbaar. Dat houdt mij tegen.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@P.H.J.H 

Ik hoor eigenlijk niets van/over de herrie van de warmtepompen c.q. airco's in mijn buurt en er hangen nu zeker 4 waar ik van mijn slaapkamer op kan kijken. Het geluid van warmtepompen kan idd. sterk verschillen afhankelijk van plaatsing, vermogen, bouwjaar, merk etc.. Sinds kort zijn er geluidsnormen op de erfgrens voor nieuwe installaties vastgesteld.
In een hete zomer heb je vermoedelijk eerder last van het geluid van airco's en in het stookseizoen misschien meer last van het geluid van L/W-warmtepompen (bij geopende roosters/ramen).
Maar als de "herrie” binnen de geluidsnormen blijft ben je misschien extra gevoelig.

Reputatie 7
Badge +2

Naast de verscherpte normen is het ook mogelijk om de buitenunits ‘in te pakken’ zodat de overlast nog meer beperkt wordt.

Daarnaast is het natuurlijk idd een goed idee om bij het plaatsen er voor te zorgen dat ze zo min mogelijk geluidsoverlast maken. En dus niet direct op de stenen onder het raam van de buren.

Anne.

De mijne staat sinds half maart 2022 en ik heb er expres een tijdlang niks over gezegd tegen de buren om te kijken of iemand zou merken dat er ‘iets’ in mijn tuin geluid maakt. Als ik er nu naar vraag is er niemand die de buitenunit al eens gehoord heeft. Hij maakt een blazend geluid, geen brom. Het is een Daikin Altherma Bluevolution 6.0 kw all-electric warmtepomp.

Reputatie 2

Sinds 2007 een aardwarmtepomp van 8,5 kW en deze staat in de bijkeuken op de betonnen vloer.

Naast dat de pomp op zich al goed geïsoleerd is, heb ik er ook nog betimmering (houten frame waartegen multiplex platen met magneten bevestigd) omheen gemaakt, wat meer voor het oog was, dan voor de geluidsisolatie. Maar deze zorgt er wel voor dat het geluid nog iets veder gedempt wordt. Met de betimmering eraf hoor ik in de aangrenzende keuken in de verte een lichte brom, maar zeker niet hinderlijk

Reageer