We moeten aan de warmtepomp. maar er is, vanwege mogelijke geluidsoverlast, een verbod op buitenunits binnen 3 meter van de erfgrens. Voor tussenwoningen houdt dat dus in dat er geen lucht/water of lucht/lucht warmtepompen geplaatst kunnen worden.
Er rest dan nog de mogelijkheid van een warmtepomp met alleen een binnenunit. Er komen dan twee pijpen door het dak waar de buitenlucht dan door wordt aangezogen. Ondanks 9 zonnepanelen lukt bij mij dat. Dat houdt dus in dat je de gewraakte ventilatorgeluid dus op je bovenste verdieping krijgt. Een voorbeeld hiervan is de 4,3 kW Vincentwarmtepomp die vanaf 2023 door Daalderop geleverd gaat worden.
Ik had liever in de woonkamer een omkeerbare airco gehad. maar dat gaat met mijn tussen woning dus niet. Van het geluid daarvan zou ik 's nachts zelf minder last hebben gehad. miijn benodigde cv-temperatuur is ca 40 graden (als ik de warmtepomp wat langer laat draaien dan dat ik nu met mijn gasgestookte cv-ketel doe -50 graden).
Volgens mij heeft een luchtwaterwarmtepomp een lager rendement dan een lucht/lucht warmtepomp. Want de noodzakelijke overbrenging via de radiatoren maken het noodzakelijke temperatuursverschil met de buitenlucht hoger.
misschien dat meerdere tussenwoningen als buren in hetzelfde schuitje zitten en dus desondanks toch willen kiezen voor een omkeerbare airco, met buitenunit dus.