Gratis warm water middels opslag eigen opbrengst zonne-energie

  • 3 February 2023
  • 14 reacties
  • 373 Bekeken

Ik mis in het nummer Eigen Huis van febr. 2023  op blz. 45  de (slimme) elektrische warmwaterboiler als extra energie-opslagmiddel voor werk en thuis.

Deze vermindert de hoeveelheid kWh welke teruggeleverd wordt aan het E-net en kan a.h.w. zorgen voor gratis warmwater produceren i.p.v. via de CV Combi ketel.

Bij mij is een MasterWatt E-Smart Plus boiler (STYLEBOILER) met app op mijn mobiel geplaatst en voor het opwarmen van 100 liter water met 50gr neem je ca 5,4 kWatt af.

Ik heb bewust voor een eenvoudiger boiler versie zonder warmtepomp met hoger rendement gekozen

Deze slimme boiler staat in serie met mijn CV welke standaard op uit staat voor warmwater.productie

 

Voordelen:

  • afname noodzaak saldering voor overschot zonne-energie
  • benutting goedkoper laagtarief 23:00 - 07:00 (programmering)
  • afname gasverbruik
  • beperking slijtage doorstroom verwarming in de combi-CV  (laag rendement systeem)
  • uitstellen nog te dure accu opslag in units van 5 kWatt
  • bij E-uitval toch warm water in reserve

Nadelen

  • neemt ruimte in
  • langere leiding (reactietijd)
  • kost meer denkkracht in eigen gebruik en beheer

Ik zie uit naar reacties ook van Eigen Huis


14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@FransV   Waarin bestaat de slimmigheid van de elektrische warmwaterboiler? De functionaliteit van de  WiFi module kan het niet zijn volgens de informatie van de website en de gebruikershandleiding.

De waterverwarming energie-efficiëntie" - ηwh van 39
https://masterwatt.nl/producten/e-smart-plus
betekent dat van de 100% elektrische energie  ca. 39% als “nuttige” warmte energie
aan de tapwaterkraan beschikbaar is (op jaarbasis).

Het tapwaterrendement van moderne cv-combiketels is bijna zo hoog als het rendement voor cv-bedrijf (op jaarbasis ca. 92-94% b.w.)

Met het huidige prijsplafond (als indicatie) kost 1 kWh thermisch dan

€ 1,03 met de elektrische boiler

€ 0,16 met de cv-combiketel

Met het rendement van een elektriciteitscentrale mag dan iedereen zijn eigen conclusies trekken.

Mijn mening: In de zomer misschien met handmatig slim schakelen gratis warmwater maar in de donkere maanden kan men natuurlijk weinig/geen gebruik maken van zonnestroom van het eigen dak.
Hoe het met de afbouw van de salderingsregeling precies gaat uitzien weten we nog niet, volgende week 7 februari misschien wel.

Reputatie 7
Badge +3

‘Kwatt’ (wat we trouwens officieel kennen als kW) vermogen = kWh  energieverbruik.

Feit. Dankzij Koopjedeal, Telegraafshop e.d. is de term slim aardig aan het verwateren. (Zelfs de wet van behoud van energie moet er aan ontgelden).

 

Reputatie 7
Badge +3

Een elektrische voorraadboiler is nu alleen interessant als

  1. Zomers op zonnige dagen anders de omvormer door een te hoog voltage in de wijk uitvalt.
  2. je nu een jaarlijks overschot aan PV-stroom hebt. Als je minder dan 14,5 ct per kWh er voor krijgt is het ‘affakkelen’ van je overschotstroom voor warm water of zelfs een elektrische kachel interessant. Het is dan wel erg inefficient en ook één van de argumenten om saldering in de huidige vorm  accuut te beeindigen.
  3. Je van het aardgas kan af gaan en dus de vaste lasten voor de netbeheerder en de energieleverancier kan besparen.
  4. Een cv-combiketel vergt meer onderhoud.

Een elektrische (weerstand) voorraadboiler is beter dan een dure tapwaterwarmtepomp en al helemaal beter dan een dure gesubsidieerde thuisbatterij. In de zomer ontstaat er in de middag een overschot aan (PV)stroom en in de winter zal er 's nachts steeds meer een overschot aan windstroom ontstaan dus een goed argument om in de zomer de boiler op te laten warmen rond de middaguren en in de winter tussen 23;00 en 06;00 h.

Behalve elektrische voorraadboilers mis ik in het artikel ook inductie kookplaten. Vooral als er rond de middag gekookt kan worden. De warmte overdracht door inductie is veel efficiënter dan met koken op aardgas. Je hebt ook veel minder fijnstof en koolmonoxide en waterdamp in huis. En als je tijdens een hittegolf moet koken scheelt een efficiente inductiekookplaat vergeleken met een gaspit een airco.

Niet alleen PV-bezitters moeten 's middags extra stroom verbruiken (i.p.v. 's avonds of 's nachts of 's morgens vroeg) maar ook niet PV-bezitters. Tussen 11 en 16 uur zal dan ook een daltarief moeten gelden.

 

@FransV   Waarin bestaat de slimmigheid van de elektrische warmwaterboiler? De functionaliteit van de  WiFi module kan het niet zijn volgens de informatie van de website en de gebruikershandleiding.

De waterverwarming energie-efficiëntie" - ηwh van 39
https://masterwatt.nl/producten/e-smart-plus
betekent dat van de 100% elektrische energie  ca. 39% als “nuttige” warmte energie
aan de tapwaterkraan beschikbaar is (op jaarbasis).

Het tapwaterrendement van moderne cv-combiketels is bijna zo hoog als het rendement voor cv-bedrijf (op jaarbasis ca. 92-94% b.w.)

Met het huidige prijsplafond (als indicatie) kost 1 kWh thermisch dan

€ 1,03 met de elektrische boiler

€ 0,16 met de cv-combiketel

Met het rendement van een elektriciteitscentrale mag dan iedereen zijn eigen conclusies trekken.

Mijn mening: In de zomer misschien met handmatig slim schakelen gratis warmwater maar in de donkere maanden kan men natuurlijk weinig/geen gebruik maken van zonnestroom van het eigen dak.
Hoe het met de afbouw van de salderingsregeling precies gaat uitzien weten we nog niet, volgende week 7 februari misschien wel.

@Darkfiber  Hierbij mijn reactie

De slimheid is dat hij kan optimaliseren op basis van een opgenomen weekverbruik patroon en verder zit de slimheid in het benutten van de app met diverse programma’s

Mij ging het erom dat als je jaarlijks een fors overschot hebt aan opgewekte zonne-energie - in mijn geval 1 MWatt dan kun je dat als eerste optie met een E-boiler zelf verbruiken naast de huidige benutting van saldering.  Het levert dan nog meer op dan het “goekopere” gasverbruik.

Vlak ook niet uit als de combi-CV elke keer moet opstarten / opwarmen bij elke warmwatervraag.

Mijn punt is dat we te vaak enkel over E-accus opslag hebben ipv andere vormen van (warmte-) opslag

Reputatie 2

@F.vanderV

Goed idee. Ik dacht hier eerder ook aan.

Aanvullend kan er nog veel energieverlies worden voorkomen. Nu gaat tot wel 30% van de energie verloren aan het omzetten van gelijkstroom van PV’s naar wisselstroom via de omvormer en dan weer naar gelijkstroom in veel elektrische apparaten. 

Een huishouden op gelijkstroom? - Lowtech Magazine

Leuk dat in het artikel ook wordt genoemd om de verwarming lager te zetten. Ik denk dat in veel goed geisoleerde huizen een dure WP ter verwarming overbodig is, als men genoegen neemt met (iets) minder luxe.

Zie in dit filmpje wat er mogelijk is bij een gezin van 5 personen; normale douche met WTW op een 2000W 15 liter Close-In boiler. Later zonder kinderen zegt hij genoeg te hebben aan een 450W 10 liter boiler.

Duurzame energie #37 Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv) boiler van 15 liter..👌🏻 - YouTube

Dan ook eentje voor de rest vh tapwater en om overtollige PV stroom beter te benutten eventueel een extra boiler om pieken in het verbruik op te vangen.  

In de winter afh. van de positie leveren PV's ca. 10% dacht ik. Zo'n kleine boiler is veel sneller op/bij te verwarmen. In de nacht op (overschot) van windstroom zoals @Driepinter aangaf.

Reputatie 2

Behalve elektrische voorraadboilers mis ik in het artikel ook inductie kookplaten. Vooral als er rond de middag gekookt kan worden. De warmte overdracht door inductie is veel efficiënter dan met koken op aardgas. Je hebt ook veel minder fijnstof en koolmonoxide en waterdamp in huis. En als je tijdens een hittegolf moet koken scheelt een efficiente inductiekookplaat vergeleken met een gaspit een airco.

 

Er kan ook veel gas en elektriciteit worden bespaard door energiezuinig te koken, zoals met een hooikist en hooimadam. De laatste is ook een leuk (verjaardags)cadeau.

Energiezuinig koken: hooikist en hooimadam | Green Evelien

Wat betreft allerlei deeltjes in de lucht. Dat klopt, maar die heb je ook sterker met convectie verwarming. Jammer dat het artikel niet hiervan de voordelen benoemd bij stralingsverwarming. Het klopt volgens mij niet dat je huis dan heel goed geisoleerd moet zijn. Tuurlijk houdt isolatie de warmte beter vast, maar itt convectie warmte is dat hierbij veel minder noodzakelijk. Ook heeft ventilatie veel minder invloed.

Ik zag overigens dat er ook hybride IR panelen zijn met deels convectie, zoals van het merk Alkari. In sommige ruimtes zou dat misschien beter kunnen werken.

Reputatie 7
Badge +3

“Vlak ook niet uit als de combi-CV elke keer moet opstarten / opwarmen bij elke warmwatervraag.”

Je moet voor een beetje warm water in de keuken (of badkamer) dan ook niet de tapwaterkraan open zetten. Gebruik dan een waterkoker. Ik ken geen inefficientere manier om een beetje warm water te pakken dan met de cv-combi in de eco stand. Eer dat cv vaatje is opgewarmd ben je zeker 20 liter verder.

Jammer dat er ook geen slimme cv combi ketel is. Die je dus voor het douchen al kan laten opwarmen voordat je de warmwaterkraan open draait. Dat is ook beter tegen legionella. Overigens zet ik voor het douchen het cv tapwater op hand. maar dan moet ik wel even de trap op, en af. 

Reputatie 7
Badge +3

“Aanvullend kan er nog veel energieverlies worden voorkomen. Nu gaat tot wel 30% van de energie verloren aan het omzetten van gelijkstroom van PV’s naar wisselstroom via de omvormer en dan weer naar gelijkstroom in veel elektrische apparaten”.

Het verlies van een omvormer voor omzetten gelijkstroom panelen naar wisselstroom (en de betreffende voltages) bedraagt 2 tot 5 %. Een boiler die met de gelijkstroom van de panelen wordt opgewarmd heet een 'zonnestroomboiler'. Dus buiten de omvormer om warmt die het water in de boiler op. Is het water in de boiler heet, dan schakelt automatisch de omvormer weer bij om op het net te kunnen ‘terug'leveren. Volgens mij is hij ook zo geprogrammeerd dat wanneer je elders stroom verbruikt dat er dan minder naar je zonnestroomboiler gaat.

Reputatie 2

@Driepinter 

Artikel is uit 2016. Wellicht dat er nu minder verlies is met betere technieken, maar zoveel lager lijkt mij niet. De strekking is dat er hiermee mogelijk nog (veel) winst valt te behalen. 

Zonnestroomboiler, een zonnestroom (PV) boiler of DC boiler. 

Reputatie 4

Toevallig kwam ik dit tegen.

FlexTherm Eco warmte opslag | Flamco Group

Zou dit een oplossing zijn voor het nuttig gebruik van een overschot aan stroom?

Reputatie 7
Badge +2

Een elektrische boiler is vooral interessant als je tegen 0,= het water kunt opwarmen?
Dat is dan dus alleen bij dynamische prijzen?
Want zelfs je eigen PV stroom heeft een kostprijs.

Zonneboiler is idd een mogelijkheid, maar voor veel mensen (financieel gezien) niet interessant?

WTW vermindert de benodigde energie voor het verwarmen van het water iets, maar eerst zal de warmte die wordt terug gewonnen moeten worden gegenereerd?

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Want zelfs je eigen PV stroom heeft een kostprijs.
Anne.

Het gaat niet om de kostprijs maar wat je anders voor die kWh's terug krijgt. 

Reputatie 7
Badge +3

Toevallig kwam ik dit tegen.

FlexTherm Eco warmte opslag | Flamco Group

Zou dit een oplossing zijn voor het nuttig gebruik van een overschot aan stroom?

€ 4850,- veel te duur. Een veel goedkopere e-boiler volstaat ook om in de zomer 's middags (een klein deel van) je kWh overschot te gebruiken (en in de winter spotgoede nachtstroom voor het geval je in de winter een dynamisch contract hebt).  En is, zoals zoveel oplossingen voor afschaffing salderingsregeling, totaal geen oplossing voor het zomersoverschot aan PV stroom. 

 

Flamco FlexTherm ECO 9E thermischlaadstation10,5kW  Nr:18202 (B360 xH880 xD570) - Warmte Opslag Thermisch - solar-nu.webshop.nl (solar-nu-webshop.nl)

Een elektrische boiler is vooral interessant als je tegen 0,= het water kunt opwarmen?
Dat is dan dus alleen bij dynamische prijzen?
Want zelfs je eigen PV stroom heeft een kostprijs.

Zonneboiler is idd een mogelijkheid, maar voor veel mensen (financieel gezien) niet interessant?

WTW vermindert de benodigde energie voor het verwarmen van het water iets, maar eerst zal de warmte die wordt terug gewonnen moeten worden gegenereerd?

Anne.

Beste Anne, bedenk hier ook dat het overschot aan PV energie je eigenlijk niets kost en nu meer oplevert

Reageer