Huis 1965: kieren en naden dicht, glas HR++, spouwmuur isolatie 6 cm, zoldervloer isolatie, Vloer isolatie redelijk, radiator ventilatoren, HR ketel op 55 graden, gasverbruik 1200 M3. Advies milieu centraal is hybride ketel/warmtepomp. Als we 1 parameter veranderen is het advies warmtepomp. Dus grensgeval. What to do?
Welke “parameter(s)” laten het advies van milieucentraal van hybride warmtepomp naar full-electric warmtepomp veranderen?
Misschien kan je nog andere bronnen raadplegen?
Verder is de instelling van 55°C op de ketel het maximum, maar belangrijker is de werkelijke aanvoertemperatuur in afhankelijkheid van de buitentemperatuur (en de gemiddelde kamertemperaturen).
Mijn (algemeen) advies:
Op zich is met een verbruik van 1200 m³ (voor cv en warm water) en een aanvoertemperatuur van max.! 45°C in combinatie met een niet te hoge kamertemperatuur (max.! 20°C) - 1 graad verschil scheelt ca. ca. 7% verbruik - een all-electric warmtepomp mogelijk en zinvol.
Met een bekende vuistregel kom je dan op een warmtepomp van ca. 6 kW uit,
met een opwarmtoeslag op ca. 7 kW.
De belangrijke sCOP (=kosten) hangt natuurlijk af van een mogelijkst lage aanvoertemperatuur.
Extra maatregelen (zeker niet volledig):
Het leidingssysteem moet waarschijnlijk aan de hogere flow van de warmtepomp aangepast worden. Vaak kan er ook iets aan de warmteafgifte verbeterd worden om de aanvoertemperatuur verder te verlagen.
Mechanische ventilatie vraaggestuurd maken, d.w.z. afhankelijk van CO2-gehalte in de woonruimte en de relatieve vochtigheid in de natte ruimtes.
Veel succes met de zoektocht naar een vakbekwame en beschikbare installateur!
(En niet schrikken van de prijzen)
Wat voor radiatoren en derhalve radiatorventilatortjes heeft u? Ik heb bij de Praxis de meest gangbare (B) gehaald maar die passen dus niet tussen mijn radiatoren met twee platen maar met maar één laag ribbels. Zitten nu met wat kunst- en vliegwerk onder de radiatoren. Ik heb ze om de 50 cm zitten. CV-temperatuur zou naar 45 graden kunnen (als ik, uiteraard, overdag continu zou verwarmen).
Al een infraroodpaneel in de badkamer zodat je voor verwarmen / nadrogen badkamer niet het hele huis hoeft te verwarmen?
Waarom de radiatoren niet vervangen door Jaga, bijvoorbeeld de Strada?
Deze had ik in mijn oude huis ook en zijn speciaal geschikt voor lage temperaturen. Geven een aangename convectiewarmte.
Verder is de “low H2O” waar mee geadverteerd wordt van nadeel bij een warmtepomp.
Bij laag waterinhoud in de installatie kan de defrost namelijk niet uit de energie van het cv-circuit bekostigd worden en moet
of een buffervat (=extra kosten) geplaatst worden
of het elektrisch element (COP=1) moet bijspringen.
Heb je vloerverwarming en conventionele, grotere radiatoren (T33 type) speelt dit probleem niet.
bij lage temperaturen, pakweg onder de 50°C, doen de Jaga's niets meer.
Daarom hebben ze de DBE/DBH optie uitgevonden.
Mijn advies: Plaats voldoende ventilatoren op de Jaga's in de convectorputten - je zou verstelt staan van het "boost"-effect op de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen.
Als je zelf een beetje handig bent kant je met een zelfbouw oplossing veel geld besparen.
Voorbeeld voor een convectorput en een ander voorbeeld.
Henrad, Thermrad, Stelrad, Radson - er zijn zeker nog meer.
Ik heb maar een standaard Henrad T22 en die voldoet prima bij een
aanvoer tot max. 40°C/retour dan ca. 32-35°C.
Ik heb de radiator dan ook passend (over)gedimensioneerd (Henrad tooltje voor de standaard serie => spreadsheet uit 2016).
Nog een keer: Het eerste is een (thermodynamische) illusie en het tweede pas over 10-15 jaar voor particulieren beschikbaar, heel misschien.
Er zijn namelijk belangrjkere en zinvollere toepassingen voor groene waterstof en die komen als eerste in aanmerking (zoek maar met “waterstofladder" op Internet - een van de vele voorbeelden)
Het zou me echt verbazen als jouw “hete” dromen uitkomen.
Maar we vervallen weer in onnodige herhaling.
Voor een nieuwbouw huis is het allemaal wel geregeld. Super geïsoleerd, warmte pompje, vloerverwarming, zonnepaneeltjes etc. Techniek voor miljoenen oude huizen( denk aan de binnen steden van Amsterdam, Utrecht, Groningen) om van het gas af te gaan is een drama. Dat is niet op te lossen met geknutsel met ventilatortjes .
Het kan zinvol zijn om in historische binnensteden waterstof te verbranden om de woningen te verwarmen.
Citaat: “Alleen op erg moeilijk verwarmbare plekken kan dan waterstof nog als een goede oplossing uitkomen, denk bijvoorbeeld aan historische stadscentra. De rest van de woonwijken zullen waarschijnlijk op andere manieren makkelijker verwarmd kunnen worden.”
Ook andere bronnen beperken de mogelijke toepassing van waterstof voor verwarmen tot plekken waar er geen andere alternatieven beschikbaar zijn.
Of het bij de erg moeilijk verwarmbare plekken=woningen in historische stadscentra om een paar miljoen wooneenheden gaat durf ik te betwijfelen.
Ik hoop voor jou dat je per 2025 een goedkope cv-ketel kan kopen die ook voor waterstof geschikt is en dat je dan de komende jaren ook nog goedkoop met aardgas kan verwarmen tot dat de “groene” waterstof voor particulieren beschikbaar komt.
Of je moet toevallig in een van de proefwijken voor waterstof wonen.
Mijn verwachting:
Voorlopig (tot 2035?) blijft “groene” waterstof een schaars (en zonder subsidie) duur goed.
Uiteraard maak je als huiseigenaar je eigen afwegingen (technische realiseerbaarheid -evtl. plannen van de gemeente?, financieel plaatje, impact op milieu&klimaat).
Als ik de voor mij mogelijke alternatieven bekijk kom ik uit op een all-electric warmtepomp oplossing evtl. i.c.m. een warmtepompboiler.
De vraag is simpel: Wat gaat mij een all-electric warmtepomp i.c.m warmte pompboiler kosten of de ketel vervangen door een nieuwe. Wat betaal ik daarna per maand
Ik vrees dat je hier(op) geen eenduidige, “simpele” antwoorden zal krijgen.
Je zal toch echt zelf aan de slag moeten en/of een (EPA?) adviseur inhuren.
Heel grove indicatie (uit mijn eigen beeldvorming)
Wat de warmtepomp betreft (mono-bloc - excl. subsidie):
a) ca. k€ 5-6 of
b) ca. k€ 10-12
a) Heb je een vriendelijke, handige buurman (of mede-tweaker)? Ben je bereid zelf iets te doen?
b) Of ben je aangewezen op een installatiebedrijf? Dit kan flink in de kosten en de tijd schelen.
Warmtepompboiler: ca. k€ 2 (excl. subsidie)
Voor een cv-ketel ben je vanaf 1 april aangewezen op een gecertificeerd installatiebedrijf
(“nieuwe” gasketelwet).
Wat je na de initiële investering uiteindelijk per maand betaalt is vooral een kwestie van de energiepolitiek van de overheid.
Hiervoor heb je o.a. een glazen bol nodig, helaas heeft die van mij aardig wat barsten
de afgelopen tijd opgelopen.
Voor een schatting! van het financiële plaatje kan je een spreadsheet gebruiken.
Voorbeeld - boven zonder en onder met wp/wp-boiler:
Of gewoon een nieuwe cv-ketel laten ophangen.
WP(lucht) €12000 besparen €1036
WP(water) €26000 besparen €1182
Hybride €6000 besparen €289
Nieuwe ketel €1800 besparen €000
Het extra stroomverbruik kan ik niet opvangen met de zonnepanelen die ik nu heb. Dan moeten er nog 10 panelen bij. Dat is dan een extra investering. Mijn ketel is 13 jaar oud en kan nog een paar jaar mee. Salderen gaat op de schop en het is afwachten wat daarvoor terug komt. Prijzen fossiele brandstoffen zullen gaan stijgen. Mijn conclusie is dan: Een volledige winter draaien op de huidige ketel op 45 graden. Wat gebeurd er bij -10/20 graden vorst en kan ik nog ergens op gas besparen, zonder aan comfort in te leveren. Begin 2025 de beslissing nemen, dan kan ik eventueel de ketel nog vervangen. Of zie ik dat verkeerd?
De hoogte van het voordeel hangt ook af van jouw terugleververgoeding, hoe hoger hoe kleiner het financiële voordeel met een warmtepomp.
Je kan zeker nog tot 2025 wachten, maar reken er mee, als er nog meer mensen zo denken, de wachtrijen dan vermoedelijk niet korter worden.
P.S.: Wat er bij -10°C met je verwarming gebeurt is relatief makkelijk te voorspellen, het gaat waarschijnlijk om het benodigde vermogen, of niet?.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.