Beantwoord

Heeft iemand al ervaring met een airco zonder buitenunit?

  • 31 January 2022
  • 19 reacties
  • 3343 Bekeken

Reputatie 2

Ik ben op zoek naar ervaringen en adviezen over de installatie en het gebruik van een water/lucht warmtepomp. Een decentrale warmtepomp zeg maar. Aangesloten op een waterloop. 

Ik wil dit verwerken in mijn cv-zijdig systeem van mijn warmtepomp.

Ik heb de leverancier gesproken in '20 en ‘Wij van WC eend…

Maar desalnietemin lijkt het mij een goed product, maar een gokje van bijna €3000,- excl installatie vind ik een beetje gortig. Vandaar mijn vraag.

De units zijn er ook als lucht/lucht apparaten. Deze ervaringen zijn ook welkom.

Het gaat om units die ik Nederland heb gevonden onder de merknaam Innova 2.0 15HP H2O water/lucht warmtepomp. Op Belgische sites kom ik ze tegen als aircoheater. Laatste tijd zie ik ook de merknaam Olimpia Splendid voorbijkomen. De aircoheater en de Olimpia zijn dan de l/l varianten.

Bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door J.M.V 3 February 2022, 04:01

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Geen ervaring.
En helemaal snappen doe ik het ook niet.

Dit is een variatie op een grondwater warmte pomp systeem?
Maar ipv dat de warmte via een warmtewisselaar aan je CV installatie wordt toegevoegd,
of direct de vloerverwarming in gaat,
wordt deze aan ‘airco’ binnenunit(s) afgegeven?

Blijft de vraag wat de grondwater unit gaat zijn waar de warmte hiervoor vandaan wordt gehaald.
En wat voor aan/afvoer temperatuur die aan moet kunnen.

Die grondwater unit zit zo te zien niet bij de prijs inbegrepen.
Dat gaat alleen om de warmte wisselaar - waar de water aan- en afvoer op wordt aangesloten, en de binnenunit/airco die de warme lucht produceert om de ruimte mee te verwarmen. 

Ook een beetje vaag dat hun USP oa lijkt te zijn dat er geen gaten in muren hoeven te komen.
De installatie van een grondwater systeem is volgens mij toch echt wel een serieus project.

Anne.

Reputatie 2

 

Geen ervaring.
En helemaal snappen doe ik het ook niet.

Dit is een variatie op een grondwater warmte pomp systeem?
Maar ipv dat de warmte via een warmtewisselaar aan je CV installatie wordt toegevoegd,
of direct de vloerverwarming in gaat,
wordt deze aan ‘airco’ binnenunit(s) afgegeven?


 

Hallo Anne.

Ik zal het systeem proberen uit te leggen zoals ik het van de vertegenwoordiger uitgelegd heb gekregen.

Innova 2.0 15HP H2O water/lucht warmtepomp

Dit is een decentraal systeem. En heeft zn eigen afgiftesysteem zoals we dat kennen uit een airco-binnenunit. De bron van de airco-split is zn buitenunit. Die bron wordt nu vervangen door of een lucht kanaal naar buiten of een watercircuit. Geen grondwaterpomp oid meer nodig.

Je kan meerdere unit in serie aansluiten, maar verstandiger is om bij meer dan twee units parallel te werken. De temperatuur van de cv is de temperatuur van de bron. Dit kan middels een open verdeler als een buffervat waar een spiraal doorheen loopt. Er zijn meerdere mogelijkheden om de connectie met een bron te maken. Daarom ben ik via deze weg op zoek naar juist die kennis.


Blijft de vraag wat de grondwater unit gaat zijn waar de warmte hiervoor vandaan wordt gehaald.

En wat voor aan/afvoer temperatuur die aan moet kunnen.

Die grondwater unit zit zo te zien niet bij de prijs inbegrepen.
Dat gaat alleen om de warmte wisselaar - waar de water aan- en afvoer op wordt aangesloten, en de binnenunit/airco die de warme lucht produceert om de ruimte mee te verwarmen. 

Ook een beetje vaag dat hun USP oa lijkt te zijn dat er geen gaten in muren hoeven te komen.
De installatie van een grondwater systeem is volgens mij toch echt wel een serieus project.

Anne.

 

Aanvoer en retourtemperaturen

Zoals ik je vraag lees denk ik dat ik wellicht onduidelijk was over het werk van de unit.

Het is een afgifte apparaat. Zie het als een actieve radiator.In de winter als het cv-zijdig buffervat verwarmt ontrekt hij warmte uit dit water, die geeft ie af aan de ruimte. Om hem zo efficiënt mogelijk te laten werken wil je een aanvoer tot 30 graden C. Dat is wat hij maximaal  aan kan. De retour hangt af van flow en werk. Kennis die ik dus ook nog mis. De buffer heeft dan een bepaalde retour temp richting de pomp die dan, naar gelang de temperatuur van het water in de cv, de binnentemperatuur, de buitentemperatuur, moment van de dag etc etc etc , gaat bepalen wat hij hiermee gaat doen. In de zomer precies andersom. De vloerkoeling gaat werken en dus nu is het water in de cv leidingen zeg 19 to 20 graden. De units gooien de warmte die ze oogsten in het water, water gaat naar buffervat en komt kouder er weer uit, proces begint opnieuw. Nogmaals geen grondwaterpomp oid nodig.

Ik ben zoals aangeven nieuw op de site en heb tijdens mijn nachtdiensten al wat uren versleten op het forum. Ik kwam ook een topic tegen over een Solar boosters en een kapot gevroren 5m3 buitentank. Wat bij mij gelijk naar binnen kwam was idd dat de retour te koud was voor de tank.

Dit systeem kan tot 6 graden C Warmte ontrekken aan water en geeft het idd dus kouder terug. Met Solar boosters, thermodynamische panelen, zonneboilers, pelletkachels, GTL-branders oid kan je ervoor zorgen dat zo'n systeem op temp blijft. Hoe groener hoe beter natuurlijk.

 

Ik hoop zo wat duidelijkheid geschept te hebben. Bijgevoegd een leuke presentatie

 

Reputatie 7
Badge +2

Ah, kijk zo’n presentatie (met een mix-and-match van Engels en Italiaans)
maakt het al een stukje duidelijker - dacht ik toen ik begon.

Het gaat dus om ‘radiatoren’ die worden opgenomen in een laag temperatuur verwarming (LTV) systeem die met 20C tot 30C warm water werkt.

Hoe dat water op 20C a 30C wordt gebracht/gehouden wordt in het midden gelaten.
Dat wordt op pagina 7 ‘thermally balanced’ genoemd, waarvoor bijvoorbeeld
“Groundwater
Air / water heat pump”
kunnen worden gebruikt.
Oftewel een grondwater warmtepomp (pagina 11) of een warmte pomp zoals de Elga etc (pagina 12).
Wel een beetje verwarrend dat ze schrijven dat er geen gaten in muren gemaakt hoeven te worden voor buiten units.
En ook vreemd dat ze stellen dat de efficiëntie niet beïnvloed wordt door de buiten temperatuur.
Niet als je er van uit gaat dat het water al op 20C a 30C is gebracht nee. Maar dat is wel een hele aparte manier van er tegen aan kijken.

Als ik het goed volg dan zijn de binnenunits meer te vergelijken met de binnenunit van een airco.

Je zou ze kunnen vergelijken met de H2O LTV radiatoren van Jaga?


Wat ik nog niet volg is dat hij blijkbaar naast de 20C a 30C warm water ook nog een serieus stuk stroom verbruikt? Zo’n 900W als ik het goed zie?
..2.0 (innovaenergie.com)

Er staat ook een condenswaterafvoer slang bij, wat weer past bij een soort airco.
Maar dat past weer niet bij het verhaal dat hij gewoon aan te sluiten is op bestaande CV leidingen en er verder geen gaten nodig zijn…
(punt 2.5 op pagina 10 heeft het idd over het aansluiten van de condensafvoer)

...oh er zijn wel meer gaten nodig.
De units moeten blijkbaar aan een buitenmuur hangen waarin 2 x 162mm (dus 16cm) grote gaten moeten komen?…
(zie p11 210415_innova_catalogo__2_0_en_dimensioni_minime.pdf (innovaenergie.com))

...kortom, het roept allemaal toch weer meer vragen op dan dat het antwoorden oplevert.

Anne.

Reputatie 2

Hallo Anne ,

Ook een nachtdier zo te zien😉.

Ah, kijk zo’n presentatie (met een mix-and-match van Engels en Italiaans)
maakt het al een stukje duidelijker - dacht ik toen ik begon. 

Tja , Google Translate over de presentatie gegooid denk ik. De info staat in de afbeeldingen en daar kom ik wel uit. T geeft idd een slechte eerste indruk, maar daar moet je even door heen kijken. Dat de presentatie slecht vertaald is, zegt wat over degene die het heeft willen vertalen.

Het gaat dus om ‘radiatoren’ die worden opgenomen in een laag temperatuur verwarming (LTV) systeem die met 20C tot 30C warm water werkt.

Ik heb de fout gemaakt om de units te vergelijken  of te zien als een actieve radiator.  Nu is de term radiator gevallen en is er dus ook een fout beeld ontstaan merk ik. Daarvoor mijn excuses. Ik neem de term radiator terug. Ik doelde hiermee meer op de bouwvorm.


Hoe dat water op 20C a 30C wordt gebracht/gehouden wordt in het midden gelaten.

Ik haal het uit het midden . De bron voor de unit is de warmtepomp, en om meer onduidelijkheid te voorkomen, specifiek het cv-zijdig buffervat. Mijn vraag over de ervaringen ging ook over hoe anderen deze koppeling gemaakt hebben.


Dat wordt op pagina 7 ‘thermally balanced’ genoemd, waarvoor bijvoorbeeld
“Groundwater

Nogmaals, geen grondwater nodig 


Air / water heat pump”
kunnen worden gebruikt.
Oftewel een grondwater warmtepomp (pagina 11) of een warmte pomp zoals de Elga etc (pagina 12).
Wel een beetje verwarrend dat ze schrijven dat er geen gaten in muren gemaakt hoeven te worden voor buiten units.

Dit apparaat is een monoblock, dus geen buitenunit nodig


En ook vreemd dat ze stellen dat de efficiëntie niet beïnvloed wordt door de buiten temperatuur.

Dit is gedaan om onderscheid te maken tussen de verschillende versies van de unit. Zoals aangegeven in de documentatie waar u naar refereerd. Er is een deel van het assortiment dat dus geen gaten gebruikt door de wand naar buiten omdat ze hun warmte van binnen het huis geleverd krijgen.(warmtepomp) .


Niet als je er van uit gaat dat het water al op 20C a 30C is gebracht nee. Maar dat is wel een hele aparte manier van er tegen aan kijken.

Als ik het goed volg dan zijn de binnenunits meer te vergelijken met de binnenunit van een airco.

Je zou ze kunnen vergelijken met de H2O LTV radiatoren van Jaga? 

Ik heb de Jaga even bekeken. En ze gebruiken beiden water als medium idd maar daar stopt de vergelijking. Ik heb de term radiator verkeerd gebruikt in een eerdere post.


Wat ik nog niet volg is dat hij blijkbaar naast de 20C a 30C warm water ook nog een serieus stuk stroom verbruikt? Zo’n 900W als ik het goed zie?
..2.0 (innovaenergie.com)

Dit is een andere variant dan waar ik mee zou willen werken. Deze heeft dus wel  de luchtgaten naar buiten. Maar ook een elektrisch verwarmings element vandaar zn naam 2.0 Elec 


Er staat ook een condenswaterafvoer slang bij, wat weer past bij een soort airco.
Maar dat past weer niet bij het verhaal dat hij gewoon aan te sluiten is op bestaande CV leidingen en er verder geen gaten nodig zijn…
(punt 2.5 op pagina 10 heeft het idd over het aansluiten van de condensafvoer)

Er is een kit bestelbaar om de condenswaterafvoer  zo te koppelen dat het via het bron water wordt afgepompt. Hier komen bij mijn setup  dus de vragen over hoe het aan te sluiten.

...oh er zijn wel meer gaten nodig.
De units moeten blijkbaar aan een buitenmuur hangen waarin 2 x 162mm (dus 16cm) grote gaten moeten komen?…
(zie p11 210415_innova_catalogo__2_0_en_dimensioni_minime.pdf (innovaenergie.com)


Er is dus een versie die dat niet hoeft. De water lucht variant, aangesloten op de warmtepomp 


...kortom, het roept allemaal toch weer meer vragen op dan dat het antwoorden oplevert.

IK hoop jouw vragen beantwoord te hebben

 

Anne.

 

Reputatie 7
Badge +2

Helaas zijn mijn vragen nog niet echt beantwoord.

Of je het nu een radiator of iets anders noemt maakt denk ik niet zo veel uit.

Een Jaga H20 radiator krijgt water van ca 40C aangevoerd en zet dat om in warme lucht die via ventilatoren geforceerde convectie warmte geeft.
De Innova binnenunits krijgen ook water van ca 30C aangevoerd en zetten dat om in warmte lucht die ook op de 1 of andere manier de ruimte in wordt geblazen?

Er is geen grondwater nodig als er een ander systeem wordt gebruikt om het water in het buffervat op temperatuur te houden. Dat grondwater wordt overigens door hen genoemd, dat heb ik niet verzonnen :)

Een monoblock zou ik het systeem ook niet noemen? Dat maakt het denk ik alleen maar verwarrender. Monoblocks zijn over het algemeen systemen die in zijn geheel buiten staan en waar de CV leidingen direct op worden aangesloten. Itt een systeem met een buiten- en binnenunit.

Ik ben wel benieuwd of u al iemand heeft gevonden die dit heeft, want ik denk dat een praktijk voorbeeld idd hele verhelderend kan werken.

Anne.

Reputatie 2

Hallo @Anne ,

Ik heb idd ook niet alle antwoorden. Maar hoopte de vragen die je had te kunnen beantwoorden zodat we allebei er wat aan zouden hebben.

Ik heb de term radiator gebruikt vanwege de bouwvorm. Maar als je het een afgifte apparaat noemt wordt t wellicht weer te globaal. Maar ik neem je punt mee. 

Het verschil met de Jaga is in mijn ogen de koelende mogelijkheden van de Innova en de Jaga is in mijn ogen echt wel een radiator. Voor tijdens het stookseizoen waar de Innova een jaarrond systeem kan zijn.

Grondwater had gekund en dan was de lagere constante temperatuur de aanvoer vh systeem, met een lagere COP idd. En het probleem wat daarna met het water te doen nadat ik de warmte eruit heb gehaald zorgt voor meer hoofdpijn. Oppervlakte water is dan een verstandiger idee.

De units staan zelf online als monoblock omdat alles in een apparaat zit. Dat  deze term nu gebruikt wordt voor de monoblock warmtepompen, geeft deze term de lading waar je het nu over hebt. Dat het buiten units zijn. Ik denk dat het een beetje afhangt wie je spreekt hoe we dit apparaat dan zullen noemen.

Ik heb de vraag hier voor t eerst gesteld en anders dan via dit topic nog geen reactie gekregen .

We weten allebei hoe een airco werkt. En ik hoop dat ik de info kan vinden, anders dan bij de leverancier vandaan. Ik werk in de haven en vaak genoeg met koelcontainers. Er is hier ook een versie van die aan boord van de schepen aan oppervlaktewaterbronnen wordt aangesloten. Het systeem met de agressieve koelmiddel wordt dan omzeilt en zo koelen de containers de lading. Door het gebruik van minder agressieve koelmiddel ,verbeterde technieken, opschaling van de formaten vd schepen en verlengde vaartijden is dit systeem bij ons al verdwenen. Daar heb ik een beetje de vergelijking mee gemaakt. En zo ben ik dus bekend geraakt met de techniek. 

Mocht ik wat info of ervaringen tegenkomen dan deel ik t wel via de topic.

Ik was dus niet bekend met het vinkje, en je leert t pas door erop te drukken. Zo komt t dus dat ik de vraag zelf beantwoord heb🤦🏽. Was niet de bedoeling haha.

Ik heb expres de leverancier niet genoemd omdat ik geen reclame wilde maken hier. Maar de firma Itec luchtreiniging verkoopt alle versies van de 2.0, en ik ben door hun in '20 al eens uitgenodigd om de systemen te bekijken in hun showroom. In Twello.. 

Omdat we nu de na de verbouwing het huis weer aan het inrichten zijn, gaat alle energie en dus ook het geld die kant op. Mettertijd is de koeling aan de beurt en zal ik idd een keer een dagtripje maken die kant op. 

Tot dan blijf ik vragen stellen.. 

Met vriendelijke groeten 

 

Jurgen

Reputatie 4

In mijn oude huis had ik in de slaapkamer een Innova 2.0 hangen. 
Ik had op dezelfde plek eerst een gewone radiator. Het was echter nooit te koud om te slapen wel te warm. Daarom de Innova laten plaatsen met 2 grote gaten naar buiten. Heb hem echter alleen gebruikt als airco. En dat werkte uitstekend. Voor verwarming nooit gebruikt.
We waren er erg tevreden over.

Reputatie 2

Hallo @RobvanV .

Ik ben erg blij te horen dat er toch iemand al ervaring heeft opgedaan met deze apparatuur. De uitleg die u erbij geeft is kort en bondig en zegt eigenlijk alles wat je zou willen weten als review op een product. Ik heb toch een paar vragen die voor mij (en wellicht anderen op de site) over uw ervaringen met de Innova's.

 

U geeft aan dat u ze in uw oude woning had hangen. Zijn ze vanwege de gaten blijven hangen toen u naar uw huidige woning bent vertrokken?  En wat was het geluidsniveau tijdens het gebruik van deze unit?

Was jij op de hoogte dat er ook een w/l variant van de unit was of heeft u daar niet naar gekeken?

Heeft u de condensafvoer naar buiten laten lopen aangezien uw unit  op een buitenmuur bevestigd was? Had u dat liever anders gedaan nu u terug kijkt hierop?

Bent u van plan om soortgelijke units in uw huidige woning toe te passen? En als u dat niet zou doen vanwege de gaten, zou u het wel overwegen als het via een watercircuit zou lopen?

Heeft u op enig moment de verbruikskosten van het apparaat in de gaten gehouden cq geregistreerd?

Dit waren voor nu even de vragen die ik had over de Innova's. Ik ben al lang blij dat het geen negatieve ervaringen zijn geweest.

Bedankt dat u de moeite heeft willen nemen om te reageren.

met vriendelijke groeten 

Jurgen

Reputatie 7
Badge +2

@J.M.V Dit is toch niet het type waar jij naar aan het kijken was?
Of begrijp ik dat ook al weer verkeerd? :)

Anne.

Reputatie 2

@Anne

Dit is idd niet het type waar ik mee wil werken , maar alle informatie is informatie.

Dat heb je goed gezien☺️😉

De 2.0 lijn is breed. Maar ik zoals ik t van de vertegenwoordiger toen begreep zijn ze allemaal gelijk aan elkaar qua bouwvorm en prestaties en is de w/l dan wat zuiniger en wat stiller.

Dus als deze ervaring al goed was .…

 

Ps .op de Innova site staat de 2.0 H2O ook niet tussen de airco zonder buitenunit, maar onder het tabblad warmtepompen.

Ik denk dat daar de verwarring is ontstaan.

Jurgen

Reputatie 4

De Innova is blijven hangen. In mijn nieuwe huis geen schuin dak dus geen behoefte aan koeling.
De condensafvoer naar buiten en dat geeft flink wat water als hij koelt.
Ik wilde alleen maar koelen en daarom alleen de buizen naar buiten. Was er dan wat anders? Zoals nu blijkt ja, maar daar had ik geen behoefte aan.

Geluid tijdens koelen? We konden er gewoon mee in slaap vallen. En als de temp bereikt is wordt het een heel zacht geluid.
Geen verbruikskosten bijgehouden. Vond ik niet interessant.

Zoals ik eerder aangaf, mijn ervaring als koeler is heel goed. Als het nodig zou zijn nam ik hem weer.
Sterker nog, in de bouw heb ik de radiator laten vervallen in de slaapkamer met het idee dat de Innova er zo zou passen. Blijkt echter niet nodig.

Oh ja, zoals de afbeelding laat zien, zo ziet hij er ook echt uit. Wat mij betreft, net een iets dikkere radiator.

Reputatie 2

Aahh. Kijk

 

@RobvanV 

Dank voor je duidelijke uitleg over de ervaringen en voor het nemen vd tijd om mijn vragen te beantwoorden.

Als ik tot vandaag nog een reden zag om te twijfelen heb jij die nu wel weggenomen. 

Ik neem binnenkort even contact op met de leverancier om wat verdere technische info in te winnen over het gevalletje condenswaterafvoer. Zoals jij aangaf kan hij heel wat water produceren en om dit via het cv circuit af te pompen is gewoon geen optie.  Wellicht naast de aanvoer en afvoer, een condenswaterafvoer naar een vangbak. Want ik wil de units namelijk tegen een binnenmuur hebben. Het liefst drie onder elkaar, op elke vloer 1 en een waterloop richting cv. De kwestie wat te doen met de condenswaterafvoer moet op te lossen zijn.

 

Nogmaals dank voor je bericht.

Met vriendelijke groeten 

 

Jurgen 

Reputatie 4

De hoeveelheid water is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden. Waar wij hem hadden hangen was onder een schuin dak waar het 's zomers heel warm werd.
Ik heb geen idee of via het CV circuit kan, maar dat is denk ik de mooiste oplossing.
De hoeveelheid water is uiteraard geen emmer maar meer een grote beker.
Maar bij ons liep hij (terwijl ik hem best lang had gelaten) toch op het rolluik beneden en daarvan op de straat. En daar was het de volgende morgen best wel nat.
De hele condensafvoer aan laten leggen? Niet fraai, en eht moet in principe via een slangetje afgevoer kunnen worden. Dat is namelijk ook wat erbij zit. Denk aan een dunne tuinslang.

Reputatie 2

@RuudWelling 

Is dit wellicht een idee voor de afgifte in uw woning. Vanwege de lagere aanvoertemperatuur, ook minder lang draaien vd warmtepomp. Minder werk warmtepomp is minder stress op de buffer, waardoor regenereren nu wel werkt.

Een radiator geeft als we in COP gaan denken de energie (met wat bijkomende verliezen links en rechts) af met een COP lager dan 1. Ik heb t niet berekend ( niet mijn ding). Maar dezelfde aanvoer kan nu met een COP van 4 de ruimte in verwerkt worden. Daar zit volgens mij de winst.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft. In dit topic vind u vast wel de link naar de units 

 

Jurgen

Reputatie 2

 

Precies dit water is waar ik dus mee zit en ik heb al verschillende ideeën erover verzonnen. Zoals een  (warmtepomp)boiler die dan het warm gemaakte water in de zomer gebruikt voor de wasmachine. Dus ipv oppervlaktewater nu een boiler. En als het water dan verbruikt is door de wasmachine vult de boiler zich met koud water en spelletje begint opnieuw. Condenswater wordt dan gedumpt bij dit water. In de winter  de boiler wellicht via wp op temp laten brengen. Pluspunt: wasmachine krijgt jaarrond warm water, waarvan de zomer maanden gratis verwarmd water.

Maar traject richting wasmachine is moeilijk..niet onmogelijk...moeilijk. 

Ik zoek daarom een loodgieter met een open kijk op deze materie. 

Het idee was om op elke vloer de units recht onder elkaar te hangen en middels een koof het leidingwerk te verbergen. Dan een leiding aanvoer en twee afvoer waarvan 1 tbv condens. Zal bijelkaar zo'n 15 cm ruimte nodig hebben denk ik. En wellicht een pomp op de condensafvoer of een gat naar de kruipruimte ( geen fan van) of een sleuf graven in de (nu) 2 maanden oude stuclaag. Ze ziet me al aankomen..(👰>>>🧟‍♀️)

Als ik wat weet dan meld ik wat. Eerst genieten van m'n eerste vrije weekend in een maand🍻

Reputatie 7
Badge +2

@J.M.V Ik ben benieuwd

Of het mogelijk is er een open systeem van te maken - de wasmachine haalt water uit het systeem, het condenswater zou aan een systeem dat onder druk staat moeten worden toegevoegd - ben ik ook zeer benieuwd naar.

Ik ben juist met verduurzaming begonnen en bezig gebleven omdat ik de techniek interessant vind niet om er geld aan over te houden, dus vind dit soort projecten erg boeiend O:)

Anne.

Reputatie 2

@Anne 

goedenavond

Ik ben idd iemand die graag wil knutselen en als ik op zoek ben naar antwoorden zal ik eerst kijken wat ik zelf te weten zou kunnen komen. En ik ben een dromer. 

Ik ben sinds mijn gesprek met de vertegenwoordiger van Innova in voorjaar '20 bezig met een manier te verzinnen die het beste zou werken.  Misschien als ik mijn situatie uitleg komt iemand met een frisse blik wel meteen met een optie(:rolling_eyes: ) ..

Ik wil airconditioning in de woning maar geen buitenunit. Daar komen de Innova's kijken.

De verbinding met een cv-zijdig buffer is een mogelijkheid. Zo kan het ook direct op de verdeler van de vloerverwarming. Wellicht twee in serie op de cv buffer en eentje op de verdeler van de woonkamer.

Ook het idee gehad om een zak met regenwater in de kruipruimte te plaatsen. Naast de Solarfreezer-buffer. Regenwater dan voor wc's , wasmachines en als bron voor de Innova's. Condenswater kan nu mee. Probleem opgelost..:smirk::smirk: Toch?:thinking:

Maar nu ga ik regenwater verwarmen tot wss 30 graden. Niet goed mbt legionella en ander al aanwezig leven in het water. Of zie ik dat fout? :confused: Is alleen in de zomer. Wil je toch wss niet in je wc hebben of je kleren mee wassen. Ondanks dat het gefilterd de kruipruimte uitkomt door de aanwezige filters na de waterzak. Weet niet wat de filters eruit krijgen. Ondanks een koolfilter. Moet ik dan met UV-C gaan werken? Hoe weet ik of die lamp doet wat ie hoort te doen? Dan maak ik kosten van het boren door mn vloeren en  een peperdure zak met regenwater alleen voor de Innova's. Ik doe dit niet perse om dr geld aan over te houden. Leuk als t lukt, maar dat is niet mijn motivatie. Als ik twee vliegen met een klap kan raken probeer ik dat. Maar ik zie tot nu alleen een investering  die eerder niet dan wel gaat renderen. Of het verwarmen van ongeveer 3m3 zo snel zal gaan weet ik niet, want zoals gezegd ligt er water onder mijn bodemafdekker dus ik kan veel energie kwijt denk ik. Dat gezegd hebbende ligt ook de Solarfreezer in datzelfde water ook energie te dumpen in het grondwater. Mijn probleem hier komt echter in de winter. De Solarfreezer heeft energie nodig en onttrekt dat uit de buffer, buffer wordt koud, zo ook het grondwater, zo ook het regenwater en mijn bron is nu te koud voor de Innova.:unamused::unamused::unamused:

Dus terug naar de tekentafel.

Een boiler waar ik de sww-aansluitingen gebruik als aanvoer en afvoer. Met Koud water als uitgang van de boiler en het water komt aan de bovenkant de boiler in via de warmwater aansluiting. Hoe gaat het water eruit of komt het terug erin? Moeilijke kleppen ?Alleen als ik via een warmtewisselaar in de tank de warmte kan oogsten(koud in , warm uit). Maar dan nog probleem met condenswater. Ook niet dus...

Via de verdeler en cv-buffer toch de condensafvoer en het overstortventiel van de cv-installatie aan het werk zetten..:thinking: ….:shrug_tone1: ?

Je wil ergens de gewonnen energie in kunnen zetten. De wasmachine is eigenlijk het enige punt waar ik dat kan. Ja of t riool..

Dus ja .. ik vind het leuk om alles in mn kop al aan te sluiten en proberen te kijken waar  je tegen zou kunnen lopen. Ik kijk vaak op installatie.nl naar het item aansluitfouten om zo te zien wat er allemaal gebeurd bij mensen thuis (schandalig soms, dat je niet beschermd wordt tegen deze prutsers (ander verhaal)) en haal daar dan mn inspiratie vandaan om het iig niet zo te doen. Hoe wel vind je vaak genoeg op YT. Alleen niets over de Innova die ik zoek.

Een beetje een kennismaking met mijn geknutsel thuis. ik hoor wel wat iemand hierover denkt . Alle informatie is informatie zeg ik dan.

 

met vriendelijke groet

 

Jurgen

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk idd dat het warm water systeem een gesloten systeem moet zijn.

Legionella groeit optimaal rond de 37C.
Dat water wil je dan niet als waterdamp/nevel ergens hebben waar je het kunt inademen.

UV lampen zijn over het algemeen niet sterk genoeg om enig verschil te maken.
Heeft vaak meer met marketing te maken. Net zoals de meeste ‘ionisaties’ :)


Ik heb trouwens wel gewoon 2 buiten units en de airco’s hebben een directe aansluiting op een afvoer (zonder condenswater pompen).

Regenwateropvang  (justnimbus) twijfel ik nog over omdat de aanleg van de leidingen naar de toiletten een beetje een dingetje is.

Anne.

Reputatie 2

Goedemorgen @Anne 

Ik denk idd dat het warm water systeem een gesloten systeem moet zijn.

Ik denk ook dat ook dat ik het verpompen van de condens moet vergeten. De baten wegen niet op tegen de lasten. Ik zal misschien zelfs per unit de afvoer moeten regelen. Een afvoer van boven naar een riool- ingang moet wel lukken ( liggende afvoer in de kruipruimte is wellicht de beste en makkelijkste  optie,daarom wil ik ze ook boven elkaar.)

Legionella groeit optimaal rond de 37C.
Dat water wil je dan niet als waterdamp/nevel ergens hebben waar je het kunt inademen.

Oh joh 37C pas, of daarvoor ook gewoon al. Sws heb je ook algen die meespoelen vanaf t dak. Beter geen warmte erin te dumpen denk ik.

UV lampen zijn over het algemeen niet sterk genoeg om enig verschil te maken.
Heeft vaak meer met marketing te maken. Net zoals de meeste ‘ionisaties’ :)

Psies dat gevoel heb ik dus ook bij de techniek voor de thuisgebruikers. Gewoon te gevaarlijk om een onwetende zulke gevaarlijke wapens in handen te geven. We leven toch niet in Amerika (😉)


Ik heb trouwens wel gewoon 2 buiten units en de airco’s hebben een directe aansluiting op een afvoer (zonder condenswater pompen).

Wellicht t makkelijkst en minste kans op ellende, gewoon zwaartekracht t werk laten doen.  Dit water kan dan wel naar de regenwateropvang in de kelder geleid worden, met siphon natuurlijk. 

Regenwateropvang  (justnimbus) twijfel ik nog over omdat de aanleg van de leidingen naar de toiletten een beetje een dingetje is.

Dat heb ik in september, toen de koof open was tbv de leidingen richting buffer in kruipruimte,  reeds laten plaatsen.  Wc's en wasmachine hebben een aparte leiding tov de rest van de woning. Leek me toen een goede zet. 

Anne.

Thnx voor t meedenken. Ik heb dit jaar sws geen tijd om dit te laten plaatsen. Ben nog bezig het huis in te richten na de grote aanpassingen tbv de warmtepomp en de verdere veranderingen binnenshuis. Het lamellendak komt er ook nog dit jaar en dat kost me een rib uit t lijf. Dat ding heeft prio boven al t andere. Maar als ik er nu al over nadenk en met jouw vragen om mij scherp te houden weet ik zeker dat als ik eenmaal in Twello aankom ik precies weet wat en hoe ik t wil. Zorgen dat ik ruim voldoende info heb voor ik de vertegenwoordiger weer spreek. Beter voor mijn positie als consument. Wat ik wil weet ik al, hoe het kan weet ik ook, wat het beste is..... is nu nog een mix van opties  in m'n kop. Tegen de tijd dat ik ze kan plaatsen hoop ik de beste route gevonden te hebben.

Nogmaals dank voor je input✌✌

 

Jurgen 

Reageer