Vraag

Heeft iemand ervaring met het warmtepompsysteem LWDV Nathan Alpha Innotec Alira

  • 25 August 2020
  • 2 reacties
  • 1810 Bekeken

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het systeem LWDV Alpha Innotec Alira; een Lucht/Water warmtepomp die een aanvoertemperatuur van 70 graden kan leveren (55 bij -20) en volgens de fabrikant 1 op 1 kan worden omgewisseld met een CV (waardoor radiatoren e.d. niet hoeven te worden aangepast).

Ik ben met name benieuwd naar:

-het reële verbruik bij een dergelijke hoge aanvoertemperatuur

-de geluidsbeleving

Waarom interesse? Als we onze huidige woning via een (efficientere) bodem warmtepomp zouden willen verwarmen, betekent dit vervanging van alle radiatoren op alle etages en het slopen en vervangen van de gehele begane grond inclusief keuken. Dit doordat er een isolatievloer in moet komen (balken/massief beton vervangen voor broodjesvloer) en we vloerverwaming willen hebben). Ons gas en elektra verbruik is relatief laag (twee onder 1 kap 1935 - 80-er jaren dubbelglas, recent voorzetglas op alle glas in lood, elektra 1800kWh, 1100m3 gas inclusief tapwater). Met de op handen zijnde zolderverbouwing (incl, nieuwe dakpannen), het toepassen van dak/spouwmuur isolatie en de bovengenoemde warmtepomp zou het mogelijk moeten zijn om de meest ingrijpende verbouwing van de begane grond pas over enige jaren te hoeven doen. Ik hoop na renovatie van het dak 375 Wp zonnepanelen te laten plaatsen die een groot deel, zo niet alle stroomverbruik zou kunnen compenseren in de nieuwe situatie.


2 reacties

Reputatie 6
Badge

Typisch betekend elke graad extra te overbruggen 2.5% rendements verlies van een warmtepomp, dus als je bij een zelfde buiten temperatuur 30 graden water wilt maken of 70 graden, dan is dat 1.025^40 = 269% rendements verlies, of te wel een SCOP van 4 wordt dan een SCOP van 1.49.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@IngmarE , @PC De achterliggende natuurkundige basis vind je o.a. op “Industrial Heatpumps”.

Het relatieve verlies aan (s)COP bij 7°C/70°C vs. 7°C/35°C is volgens het “carnot rendement” ca. 56%.

Een sCOP van 4 wordt dan maximaal 1,76, voor een “break-even” qua warmtekosten met een warmtepomp heb je, met de huidige energieprijzen, een sCOP van minimaal ca. 2,8 nodig.

1 kWh stroom: € 0,22; 1 m³ gas: € 0,72 = 9,769 kWh x 0,95 rendement

(alles zonder zelf opgewekte stroom).

YMMV

 

Reageer