Vraag

Helaas geen plaats in Magazine voor commentaar op artikel

  • 12 October 2023
  • 3 reacties
  • 39 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Helaas in het Magazine geen plaats voor mijn reactie op artikel in het september nr ‘Waterstof tot nadenken'. 

                                                                                          WATERSTOF

 In het artikel 'Waterstof tot nadenken' is een enorme fout geslopen. Momenteel wordt inderdaad al bijna 60 jaar alle waterstof gemaakt uit aardgas en water (stoom). Dit proces in de chemische industrie heet echter geen elektrolyse maar kraken of Steam Methane Reforming. Dit proces is grijs maar het rendement is veel hoger dan eerst het aardgas om te zetten in elektriciteit (95 % van de tijd is er immers geen overschot aan wind- en zonneenergie) en vervolgens in 'groene' waterstof. Dan lees ik onder de kop 'Slaap lekker' dat waterstof wat explosiever is dan aardgas. Een behoorlijke understatement. Waterstof heeft een explosierange die 7 keer zo breed (4 - 76 %) is dan aardgas. Vervolgens is ook de ontstekingswarmte 14 keer zo laag. Het waterstofmolecuul is veel kleiner en dus meer kans op lekkage gezien ook, omdat waterstof drie keer minder energie bevat, de druk in de leidingen verhoogd moet worden. Duidelijk is dat het bij de waterstoflobby ontbreekt aan een goede voorlichting. Zo legt de belastingbetaler voor het prijsverschil flink toe en wordt er in het artikel geen woord gerept over het feit dat gasfornuizen (vanwege het grotere explosiegevaar) vervangen moesten worden voor inductie.

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Mijn persoonlijke mening betreffende het genoemde artikel is nog steeds:

Bestemming “groene” afvalton (voor papier) voor de grootste milieu winst.

Dit betreft dus niet de groene waterstof op zich.

 

Reputatie 2

@Driepinter De redactie gaat over de selectie van de ingezonden berichten. De Community is daarom een prima medium om van de gelegenheid gebruik te maken om alsnog je bericht onder de aandacht te brengen. Groet, Stephanie

Reputatie 6
Badge

Ook de grijze waterstof stemt tot nadenken.

Rendementen alleen zijn niet zalig makend. Ik zie in de berekening ook nog niet waar de "kraakstoom” precies vandaan komt, hoe is die zo heet geworden ?

Reageer