Hierbij stel ik mezelf voor

  • 4 July 2020
  • 6 reacties
  • 367 Bekeken

Reputatie 1

Hallo, ik ben Rien en 65 jaar oud. Recent ben ik gestopt met werken als ontwikkelingsmanager huur- en koopwoningen. Momenteel ben ik met levensloop verlof tot aan mijn AOW datum.

Mijn opleiding is bouwkundige en als zodanig ben ik steeds werkzaam geweest, daarnaast was ik de laatste jaren lid van de commissie duurzaamheid van de Neprom. (Nederlandse Project Ontwikkelaars). Daar heb ik veel ervaring opgedaan m.b.t. het verduurzamen van woningen.

Momenteel ben ik zelf mijn eigen woning uit 1994 aan het verduurzamen.

Als eerste maatregel heb ik, inmiddels 15 jaar gelden een zonneboiler icm met een HR CV ketel en 2 sets van 4x125 Wattpiek zonnepanelen geplaatst. (deze konden rechtstreeks op het stopcontact zonder separate groep) De zonnepanelen kosten destijds nagenoeg niets vanwege subsidie van Gemeente, Provincie en Nutsbedrijf.

Zeven jaren terug heb ik 12 zonnepanelen van 275 Wattpiek bijgeplaatst. Dat heb ik gecombineerd via een door mij op mijn werk georganiseerde actie; “PV Privé”  Via collectieve inkoop en een bijdrage van de werkgever kon men via korting PV panelen kopen met als doel een ieder meer duurzaam bewust te maken. (Achteraf hebben we ook de BTW grotendeels via de belasting terug ontvangen)

Inmiddels heb ik tijd en de middelen om het huis verder te verduurzamen.

Daarom heb ik sinds kort een hybride CV installatie. Een zeer energiezuinige CV ketel in combinatie met een warmtepomp. De CV ketel op gas gaat uitsluitend branden indien de warmtepomp boiler onvoldoende warm is bij het tappen van warm water of indien het buiten zo koud is, -3 graden of kouder, dat de warmtepomp het niet meer trekt.

Inmiddels is mijn jaarverbruik gas omlaag gegaan van 1400 m3 naar 600 m3, echter mijn stroomverbruik is gestegen van - 1.000 Kwh naar + 2.000 Kwh. D.w.z.  - 800 m3 gas a € 0,75= -/- € 600, maar 3.000 Kwh meer stroom a € 0,20= € 600. Per saldo dus niet zuiniger in euro's maar wel minder gas. Alhoewel ik me wel afvraag hoe duurzaam dat is met zogenaamde “groene” stroom welke veelal niet duurzaam wordt opgewekt.

Al snel bleek dat, sinds we lage temperatuur stoken (minder dan 55 graden Celcius), dat de woonkamer door open deuren e.d. snel afkoelde maar niet zo snel weer warm werd. Op de slaapkamers maakt dat niet zo veel uit, Daar staan de binnendeuren meestal dicht en in onze slaapkamer staan de ramen vaak open voor frisse lucht. Die gaan pas dicht als het hard waait en/of erg koud is. Als het buiten 15 graden is, is de CV water temperatuur slechts 25 graden, dus de radiatoren voelen dan “lauw” aan. Daarom hebben we de radiatoren op de begane grond vervangen door “Ventilatie”convectoren. Middels kleine ventilatoren wordt de enigszins warme lucht van de convector sneller afgevoerd en worden de slaap- en studeerkamer sneller warm. Voor onze slaapkamer hebben we losse bijplaats ventilatoren gemonteerd. Dat werkt goed maar heeft wel weer de nodige extra kosten (i.v.m. hybride stoken) met zich meegebracht

Ook hebben we toen de convectoren en oude radiatoren “waterzijdig laten inregelen” Dat gaf nogal wat problemen met de oude radiatoren. Immers de oude kunststof leidingen waren in 1994 nog niet zo zuurstof dicht als tegenwoordig waardoor de radiatoren en stalen aansluitleidingen van binnen uit waren gaan roesten. Daarvoor hebben we de hele installatie laten spoelen. Hopelijk gaan ze nog vele jaren mee (?) Ook de bestaande thermostaatkranen bleken hiervoor niet geschikt omdat deze niet “dubbel instelbaar” waren. Daarvoor hebben we deze moeten laten vervangen. Overigens kun  je voor deze “aanvullende maatregel” € 60 subsidie ontvangen per verwarming element, mits in combinatie met minimaal 2 andere isolerende maatregelen.

De vervolg stappen hiervoor die ben ik nu aan het uitzoeken, hierover een andere keer meer


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Rien,

Lekker bezig :)

Een lucht - water warmte pomp (waar je het neem ik aan over hebt) zal mogelijk niet direct financieel gezien voordeel brengen, maar zet, zoals je aangeeft, wel gas gebruik om in elektriciteit gebruik.
Vooralsnog kun je dat zelf opwekken en salderen met zonnepanelen, wat het vrij duurzaam maakt.
Maar je kunt ook je energie betrekken van een leverancier die gegarandeerd groene stroom levert.

De Consumentenbond heeft samen met wat andere partijen daar een overzicht van:
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/de-groenste-energieleverancier

Zo zit ik zelf bij Greenchoice en heb daar een abo met 100% NL Windenergie.
Oftewel, mijn geld wordt geïnvesteerd in NL windenergie.

Overigens heb ik het idee dat het vergroenen van grijze energie met waterkacht certificaten uit Noorwegen tegenwoordig niet zo veel meer voor komt. Dat groene energie vaak ook echt in groene energie wordt geïnvesteerd.

Groen gas is dan nog weer even een ander verhaal...

Reputatie 6
Badge +1

Welkom Rien op deze community.

Ik hoop dat veel van jou te horen. Je kunt je bouwkundige kennis goed gebruiken om anderen te helpen/adviseren.

Helaas is jouw verhaal niet zo positief voor degene die wel van het gas willen, maar waarvan de portemonnee toch leidend is.  In ieder geval zou je wat meer energie zelf kunnen opwekken.

Reputatie 7
Badge +1

@RienWelkom! Bouwkundige kennis is hier idd. zeer welkom als iemand zijn oud huis wil verduurzamen. Zonder bouwtechnische aanpassingen is een soortgelijk traject m.n. voor oudere woningen vaak onbegonnen werk.

Zoals @Rakker al opmerkte lijkt jouw verhaal in eerste instantie niet ongedeeld  positief, maar je bent nog bezig de verwarmingssituatie verder te optimaliseren.

Heb je een ELGA icm een Remeha-ketel? (Techneco is sinds vorig jaar onderdeel van Remeha)
Als ik er van uit ga dat de ketel het warmwater volledig voor zijn rekening neemt (2 persoons huishouden) dan resteren ca. 400 m³ gas voor de verwarming bij buitentemperaturen  van
<  -3°C als de ketel het overneemt.
Klopt de veronderstelling van jouw gasverbruik voor warmwater?

Ik heb er nog een brandende vraag bij jouw verhaal:
Het hoge meerverbruik van 3000 kWh icm het minderverbruik van 800 m³ gas alleen voor de verwarming is  in mijn ogen een beetje vreemd. Een sCOP van ca. 2,5 is onverwacht laag. Ik had, bij een aanvoertemperatuur van ca. 40°C, een sCOP van ca. 3,8  voor het afgelopen, relatief warme, stookseizoen verwacht.  - Of stook je met de ELGA met een aanvoertemperatuur > 45°C? Of zelf met >50°C?
Dit zou de lage verwarmings sCOP voor een groot deel kunnen verklaren.

Hallo Rien,

 

Long time no see, maar goed om je verhaal hier te lezen. Heb zelf ook mijn onmogelijke huis duurzaam gemaakt maar er zijn veel problemen met de installatie.

 

Hoor wel weer: Hans Sluijmer

Reputatie 1

@RienWelkom! Bouwkundige kennis is hier idd. zeer welkom als iemand zijn oud huis wil verduurzamen. Zonder bouwtechnische aanpassingen is een soortgelijk traject m.n. voor oudere woningen vaak onbegonnen werk.

Zoals @Rakker al opmerkte lijkt jouw verhaal in eerste instantie niet ongedeeld  positief, maar je bent nog bezig de verwarmingssituatie verder te optimaliseren.

Heb je een ELGA icm een Remeha-ketel? (Techneco is sinds vorig jaar onderdeel van Remeha)
Als ik er van uit ga dat de ketel het warmwater volledig voor zijn rekening neemt (2 persoons huishouden) dan resteren ca. 400 m³ gas voor de verwarming bij buitentemperaturen  van
<  -3°C als de ketel het overneemt.
Klopt de veronderstelling van jouw gasverbruik voor warmwater?

Ik heb er nog een brandende vraag bij jouw verhaal:
Het hoge meerverbruik van 3000 kWh icm het minderverbruik van 800 m³ gas alleen voor de verwarming is  in mijn ogen een beetje vreemd. Een sCOP van ca. 2,5 is onverwacht laag. Ik had, bij een aanvoertemperatuur van ca. 40°C, een sCOP van ca. 3,8  voor het afgelopen, relatief warme, stookseizoen verwacht.  - Of stook je met de ELGA met een aanvoertemperatuur > 45°C? Of zelf met >50°C?
Dit zou de lage verwarmings sCOP voor een groot deel kunnen verklaren.

Ik heb een Intergas-Daikin combinatie met 5 Kw monoblok. Voordeel slechts 1 binnen unit. Met 50 liter boilervat. Stooklijn 55 graden bij -10 weersafhankelijk geregeld. Automatisch volledig op gas bij -5 graden (nu opnieuw ingesteld op 7 graden om te zien wat daarvan het effect is) Daarnaast is al eerder een Agpoload zonneboiler van 80 liter op de CV ketel aangesloten met 2,6 m2 plaat collectoren.

 

Reputatie 1

Hallo Rien,

 

Long time no see, maar goed om je verhaal hier te lezen. Heb zelf ook mijn onmogelijke huis duurzaam gemaakt maar er zijn veel problemen met de installatie.

 

Hoor wel weer: Hans Sluijmer

Hallo Rien,

 

Long time no see, maar goed om je verhaal hier te lezen. Heb zelf ook mijn onmogelijke huis duurzaam gemaakt maar er zijn veel problemen met de installatie.

 

Hoor wel weer: Hans Sluijmer

Hoi Hans, leuk je te zien bij VEH😊

Wissel graag ervaringen uit. Je hebt mijn 06 nummer.

Heb inmiddels ook mijn een milieu onvriendelijke open haard vervangen door een energie rendabele (85%) 5 Kw kachel.

Maar wij stoken gelukkig nauwelijks.

Reageer