Het probleem begint natuurlijk bij het feit dat je je woonkamer verwarmt met een airco, waarom is dat? De cv zou dat moeten doen waarmee alles verwarmt wordt. Verplaatsen van de thermostaat zou wellicht kunnen maar dat dat is hiervndaan moeilijk in te schatten. Wellicht gewoon een installateur erbij halen?
Die airco zat er al toen het huis gekocht werd en functioneert prima. En is goedkoper stoken dan met CV-gas zeker met alle zonnepanelen die er op het dak staan.tuurlijk installateur komt uiteindelijk maar is altijd goed om ervaringen te weten van anderen dus…..
heeft er iemand ervaring met draadloze thermostaten, TADO, EVO HOME van Honeywell?
alvast dank
Je hebt er niet bij gezegd wat voor merk cv je hebt.
Kijk eerst eens of die fabrikant ook een draadloze thermostaat heeft.
Koop je een ander merk thermostaat, kijk dan vooral naar de communicatie protocollen, ze moeten de zelfde “taal” spreken anders kunnen ze niet communiceren.
Een airco is nu eenmaal alleen geschikt voor een enkele ruimte.
Als je voor de rest van het huis de cv aan moet hebben kun je de airco beter uitzetten, het is dan alleen een extra energie vreter.
Ik zou de airco alleen in de zomer gebruiken voor waar hij is gemaakt, koelen indien nodig.
@M.G.B.M Ik hoor je alleen maar over plaatsen van thermostaten. Hoe heb je je ventilatie in huis geregeld. Warme lucht goed verplaatsen kan veel helpen
@M.G.B.M misschien kan je hier iets mee?
@Dekker-Lochem heeft met het verplaatsen van airco-lucht buiten de kamer/ruimte van de airco naar andere kamers goede ervaringen gemaakt als ik me niet vergis. Bijvoorbeeld via het trapgat?
Luchtverplaatsing In de zomer naar beneden (koelen) en in de winter naar boven (verwarmen).
Ik heb een eurom drybest 20 luchtontvochtiger. In de lage ventilatorstand is het verbruik 220 Watt. Die werkt het beste tijdens het douchen en er na als de lucht warm en vochtig wordt. Maar ook zo'n 20 minuten voor het douchen laat ik hem soms draaien. Dat scheelt dan zo'n twee graden en de lucht die er uit komt is iets warmer. Een elektrische luchtontvochtiger is in feite een warmtepomp. Want uit de vochtige lucht die hij omzet in waterdamp komt de condensatiewarmte vrij. De COP varieert van 1,1 tot 2.0. Afhankelijk van de luchtvochtigheid en de temperatuur.
Zogenaamde adsorptieluchtontvochtigers wegen lichter maar zijn voor de hogere temperaturen ongeschikt.
Er zijn tegenwoordig infraroodpanelen speciaal voor de badkamer. Met soms voor het niet heel warme gedeelte ruimte om vochtige handdoeken op te hangen. En extra veilig geaard. Is daar ruimte te maken voor aan de muur waar je voor en na het douchen staat ? Deze zijn met een eenvoudige app te bedienen. Zowel hand schakelen als met een tijd programmering.
Zelf sta ik tijdens het douchen in een teiltje. Zodat ik tijdens het afdrogen warme voeten heb. En een aparte handdoek voor mijn voeten. En na het douchen gaat de inhoud in een emmer met een deksel er op.
Wij hebben al enige jaren de verwarming per kamer geregeld.
Daarmee is dit dus ook op te lossen.
Ik heb in de kamers die warmtevraag moeten kunnen vragen een draadloze thermostaat hangen.
Daarbij draadloze radiator knoppen op de radiatoren.
Er zijn ook systemen voor vloerverwarming indien nodig.
Ik heb na uitzoeken gekozen voor een Duits systeem: https://homematic-ip.com/nl
Ik heb ze gewoon in Nederland gekocht bij https://www.verwarmenperkamer.nl/
Als de radiatoren voorzien zijn van afneembare knoppen, is installeren redelijk simpel.
Ik heb na veel uitzoeken gekozen voor deze omdat ze wat prijs betreft goedkoper zijn dan de andere toen. En, voor mij heel belangrijk, zonder cloud kan werken. Ik mag hopen dat het bij de Nederlandse aanbieders niet meer zo is, maar toen was het bij Tado, Netatmo en honeyell zo dat ze heel afhankelijk waren van internet! Het bleek zelfs dat de bediening in gevallen niet meer werkte…
Naast het privacy aspect natuurlijk naar mijn idee totaal onaanvaardbaar.
De goedkoopste variant van homematicip werkt ook met de cloud, maar alle progrramma's zijn ook local opgeslagen en blijven werken. Ook de thermostaat wijzigingen gaan gewoon door.
Alleen de app doet het op zo'n moment niet waardoor op afstand bedienen niet kan en ook programma wijzigingen niet werkt.
Als je wat meer uitgeeft is de CCU een volledig lokaal systeem.
De laatste telg die prominent op de voorpagina staat ken ik niet.
Wij hebben een Atag ketel en dat systeem was veel te duur en werkt alleen met een Atag ketel.
Dit systeem heeft maar 1 nadeel: het is geen opentherm wat Tado of Netatmo wel heeft. Al lees ik daar veel problemen me omdat opentherm erg merk en ketel afhankelijk is wat mogelijkheden betreft en het systeem daar dus op aangepast moet worden.
(Ik heb geen aandelen bij hun, maar is puur mijn persoonlijke ervaring en mening)
Wij hebben inmiddels enkele (!) verschillende oplossingen in huis. Lees de topic “Gevelkachel 2.0” over onze oplossingen.
Wij hebben veel gemak van de opdeling van het CV Circuit in 2 zone's. Dat er met 2 thermostaten de beide zones onafhankelijk (of zoals bij ons, zone1 of zone 1+2) verwarmde kunnen worden.
Dit principe ondermeer ingebouwd bij een vriend, welke een fervent houtstoker is
Vele CV ketel fabrikanten, o.a. Intergas, hebben hun CV ketel hierop al voorbreid. Voor de beide zone's zitten er 2 aansluitngsmogelijkheden voor beide thermostaten. Bij Intergas kun je (mits ingewijd in de programmering) zelfs iedere zone zijn eigen aanvoertemperatuur instellen (b.v LT voor woonruimte zone, HT voor de bovenverdieping.
Vraag wel om een goede installatuer, welke op de zone scheiding de 2 of 3 weg klep kan plaatsen.
Paar aantekeningen;
- Zeker in een rijtjeshuis, waar de CV ketel meestal op zolder staat, is het plaatsen van de 2 / 3 wegklep geen eenvoudige ingreep.
- Het is niet altijd mogelijk, om bij 2 thermostaten beide als Modulerende uit te voeren. Dan moet 1 of beide een aan/uit schakeling hebben,
- Hier op het forum staat de topic “Woede en spijt / Column Daphne verduurzaamt / februari 2020". Staat het schema (en wat ervaring met installateurs over dit onderwerp!).
Vaak is het niet eenvoudig of niet mogelijk om het CV leidingnet op te splitsen. Dan kun je een 2e thermostaat bij plaatsen (bijvoorbeeld in de badkamer) zonder zone splitsing (zie noot). Deze (zelfs mogelijk met een eigen klokprogramma !) schakelt als de temperatuur daar teveel daalt. Om de voorkomen dat de woonruimte ‘mee'-verwarmt, hier de radiator kranen vervangen door handmatige thermostaatkranen. instellen op b.v. 18 graden, dus sluiten als de woonruimte door de warmtepomp wordt opgewarmt.
- Twee thermostaten parallel schakelen werkt alleen met aan/uit thermostaten.
- Je kunt om te beginnen experimenteren door je kamerthermostaat naar de badkamer te verplaatsen. En dan de radiatoren in de ruimte waar de warmtepomp hangt dicht te draaien. Kost weing en je weet een hoop meer voordat je een dure investering doet.
Noot: in ons vorige huis in Haarlem hadden we in de 90er jaren ook 2 thermostaten; 1 in de woonkamer en 1 in de badkamer 1e verd. Beide een Chronothem III aan/uit en gewoon parallel op de CV ketel
We werkte, dus die in de badkamer had een ochtend programma !, die in de woonkamer een thuiskomst programma. De thermostaat in de badkamer schakelde sávonds op een ‘achtervang’ instelling, voor als we eens de houtkachel aanmaakte. Ging de kamer temperatuur al snel naar 24 graden. De kamer radiatoren hadden een thermostaatkraan, dus die sloten vanzelf de CV aanvoer af. En hield de badkamer thermostaat de rest van het huis op 18 graden.
Succes, Rob.
En na het douchen gaat de inhoud in een emmer met een deksel er op.
Heb ik hier een warmte tip gemist ?