Vraag

Hybride warmtepomp met stroom uit zonnepanelen

  • 20 November 2023
  • 3 reacties
  • 103 Bekeken

Ik heb zonnepanelen die ongeveer 4500kWh/jaar opwekken.
Ik lever nu ca. 3500kWh/jaar terug en neem 1900kWh/jaar stroom af.
Volgens DeWarmte gebruikt in mijn situatie hun Pomp AO 2100kWh/jaar.

Ik bespaar op gas maar heb wel meer stroom nodig voor de pomp.
Mijn vraag is: kan ik de warmtepomp geheel van stroom voorzien met mijn zonnepanelen, hoe moet je dat nou uitrekenen/beredeneren?


3 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Je hebt nu 3500 -1900 = 1600 kWh over. Zolang je nog kunt salderen kan dat naar de warmtepomp. Van de salderingsregeling moet je niet meer van uitgaan. Dat is eindig. Een warmtepomp heeft in plaats van 1 m3 gas ruim 2 kWh stroom nodig. Dat is sowieso dan al voordeliger. Hoeveel gas je daarnaast nog nodig hebt is geheel afhankelijk van installatie en gebruik.

Reputatie 6
Badge

Mijn vraag is: kan ik de warmtepomp geheel van stroom voorzien met mijn zonnepanelen, hoe moet je dat nou uitrekenen/beredeneren?

De warmtepomp volledig op zonnestroom gaat je helaas niet lukken.

PV panelen en warmtepompen gaan eigenlijk niet goed samen. Als de ene moet werken is de andere op vakantie en vice versa. Je wordt hier tegengewerkt door 2 factoren: de seizoenscyclus en de dag/nacht cyclus. Voor de seizoencyclus heb ik voor de berekening en de redenering je gegevens in een jaar grafiekje gezet. Hierin staat in het groen je opgewekte stroom met de PV panelen en in het oranje de afgenomen stroom door de warmtepomp. Dit zijn grove schattingen op basis van een gemiddeld jaarprofiel van beide energiestromen die ik uit mijn eigen installatie heb afgeleid.

Jaarprofiel energiestromen (verbruiksgegevens in kWh)

In het zwart staat het rest verbruik dat gemakshalve maar als constant is verondersteld. De blauwe waardes geven het verschil aan tussen opwekking en verbruik. Je hebt in de winter maanden  november t/m februari helemaal geen zonnestroom om de warmtepomp te laten draaien. Je bent dan volledig afhankelijk van de mogelijkheid tot saldering van eerder teruggeleverde stroom. Als de saldering wegvalt zul je die moeten gaan inkopen.

De maanden april t/m september zijn netto wel positief maar gebruik en opwekking zijn niet echt gelijktijdig. Normaal gesproken zul je maar 30% van de opgewekte energie direct zelf gebruiken, de rest verloopt via uitwisselingen met het net. Zolang er nog gesaldeerd wordt is er geen enkel probleem en maak je aanspraak op een terugleververgoeding voor het overschot. Na de saldering moet je rekenen op een tariefverschil tussen inkoop en teruglevering dat verrekend gaat worden.

De belangrijkste maatregel waar je straks over moet nadenken is het "slimme energie verbruik”, dat betekent opwekken en gebruiken op elkaar afstemmen. Het verbruik achter de meter maximaliseren (d.i. niet “verspillen”). Met de inzet van een thuisaccu kun je bijvoorbeeld die 30% ongeveer verdubbelen naar 60-70% direct verbruik.

Reputatie 4

Je hebt nu 3500 -1900 = 1600 kWh over. Zolang je nog kunt salderen kan dat naar de warmtepomp. Van de salderingsregeling moet je niet meer van uitgaan. Dat is eindig. 

@Hittjo Ik sluit me hier bij aan. Als dat straks de nieuwe realiteit wordt moet je er op rekenen dat de zonnepanelen amper bijdragen zodra de verwarming aan moet. 

De thuisaccu die @jvdleeuw noemt vergt veel om aan het  "slimme energie verbruik” te voldoen en is voorlopig nog lang niet voor iedereen technisch maar vooral ook financieel weggelegd.  Dat is toch weer een extra investering er bovenop, geen probleem als je het geld er voor hebt liggen of je op een andere manier het toch probleemloos of met enige moeite betalen kunt en dat graag inzet voor onze duurzame toekomst, maar dat is helaas maar voor een beperkt deel van de NL’ers weggelegd.  Dat is wel de realiteit en die moeten we niet uit het oog verliezen.

Reageer