Nieuws

Hybride warmtepomp verplicht


Reputatie 3

Een hybride warmtepomp wordt vanaf 2026 de standaard wordt voor het verwarmen van woningen.

De verplichting betekent dat bij vervanging van de cv-installaties mensen moeten overstappen op een duurzamer alternatief. In veel gevallen is dit een hybride warmtepomp, maar ook alternatieven zoals de volledig elektrische warmtepomp of een aansluiting op een warmtenet zijn mogelijk. 

Over de verplichting is nog veel onduidelijk. Komende maanden moet meer duidelijk worden over wat de uitwerking van deze maatregel is en wat dat betekent voor huiseigenaren. Het is dus nog niet precies aan te geven voor wie en onder welke omstandigheden de verplichting gaat gelden.  

Vereniging Eigen Huis vindt dat het kabinet eerst moet zorgen voor de juiste randvoorwaarden voordat huiseigenaren verplicht worden tot deze maatregel. 

Veel van de communityleden hebben al een warmtepomp. Wat zouden jullie huiseigenaren willen meegeven die momenteel twijfelen over de aanschaf van een (hybride) warmtepomp? 


45 reacties

Reputatie 6
Badge

 

De cijfers (sCOP en bespaar%) zijn wel optimistischer als hierboven aangegeven. 
En hoe hoger het oorspronkelijke gasverbruik hoe eerder rendabel, zeker met de huidige gasprijzen.

 

Klopt die cijfers zijn ook veel te optimistisch! Die cijfers komen uit de branche die ze maakt/verkoopt, dus de slager die zijn eigen vlees keurt!

Echt waar, trap er niet in met die hybride warmtepompen, ze zijn te duur en besparen te weinig.

Je kan beter naar een andere oplossing zoeken, alleen als het echt niet anders kan en je de juiste neemt die perfect wordt ingeregeld bespaar je hooguit 50% op je gas.

 

Hoeveel gas je bespaart, hangt natuurlijk af van het vermogen dat je nodig hebt, het vermogen dat de warmtepomp kan leveren bij de temperatuur die je nodig hebt om dat vermogen ook af te geven met je verwarming systeem.

 

50% klinkt wel erg weinig, dat betekend bij een binnen temperatuur van 20.5C en een stookgrens van 17C, dat je de CV ketel al aan moet zetten bij buitentemperaturen van 5.75C of kouder.

Als je het met de WP red tot een buitentemperatuur van -2C vervang je al 90% van je gas verbruik:

 

Reputatie 1

@PC Tja 90% dat zou echt geweldig zijn, maar dat is in theorie, en je hebt hebt dan dus een warmtepomp met een groot vermogen nodig, dus dan heb je een heel hoog stroom verbruik! 
En in de praktijk worden de beloofde rendementen helemaal niet gehaald.

Dus als je een hybride warmtepomp laat installeren dan moet je je wel zwart op wit hebben van de leverancier/installateur dat je dat rendement ook echt hebt, dan kun je verhaal halen als het in de praktijk toch niet lukt.

En dan heb ik nog niet eens over slechte werking doordat de gebruiker de installatie verkeerd gebruikt en of de installateur de boel niet goed heeft aangesloten en ingeregeld. 

Reputatie 6
Badge

@PC Tja 90% dat zou echt geweldig zijn, maar dat is in theorie, en je hebt hebt dan dus een warmtepomp met een groot vermogen nodig, dus dan heb je een heel hoog stroom verbruik! 
En in de praktijk worden de beloofde rendementen helemaal niet gehaald.

Dus als je een hybride warmtepomp laat installeren dan moet je je wel zwart op wit hebben van de leverancier/installateur dat je dat rendement ook echt hebt, dan kun je verhaal halen als het in de praktijk toch niet lukt.

En dan heb ik nog niet eens over slechte werking doordat de gebruiker de installatie verkeerd gebruikt en of de installateur de boel niet goed heeft aangesloten en ingeregeld. 

 

Beloofde rendementen worden in de praktijk ook gewoon gehaald als je een warmte pomp gebruikt zoals hij bedoeld is.

Het maakt niet uit of je met een warmte pomp full electric gaat, of hem in een hybride opstelling gebruikt, de opgegeven SCOP waarden ga je alleen halen als je bij buiten temperaturen van rond het vriespunt genoeg hebt aan een  water temperatuur van max 35C om je huis warm te houden.

Bij hogere water temperaturen gaat de warmte pomp serieus minder vermogen geven en serieus meer stroom eten. 

Met een WP verwarmen met 50C of meer is net zoiets als met je auto altijd in de 1ste versnelling rijden, dat maakt veel herrie, kost veel meer energie, het duurt te lang om je doel te bereiken en hij slijt sneller, niet doen dus.

Het is net als bij een full electric warmtepomp ook bij een hybride warmtepomp opstelling belangrijk dat je afgifte vermogen bij lage temperaturen hoog genoeg is om de warmte die je huis verlies te compenseren met warmte uit de warmte pomp.

 

Nu vraagt de oplettende lezer zich misschien af, maar als je dat voor een hybride opstelling ook al op orde moet brengen, waarom dan niet meteen naar een full electric opstelling ?

Dat is een goede vraag, en het antwoord zit hem dan vaak in het warmte verlies van de woning, als die vrij fors is omdat het een (vrijstaande) doorwaai woning betreft met gebrekkige isolatie, dan is het verschil in benodigd vermogen tussen de -2C buiten temperatuur waar je al 90% van je gas verbruik kan reduceren en de -10C gewoon weg te groot, en loont het om die laatste 10% met een CV ketel te doen. Maar in alle andere gevallen kan je dus inderdaad beter de hybride stap overslaan en meteen volledig op de warmte pomp overstappen.

 

 

Reputatie 1

Beloofde rendementen worden in de praktijk ook gewoon gehaald als je een warmte pomp gebruikt zoals hij bedoeld is.


Geloof je het zelf of zit je soms in de warmtepomp handel?

Het is net als bij auto’s met de beloofde rendementen, die zijn theoretisch in de meest ideale omstandigheden, maar in de praktijk worden ze nooit gehaald.

Ik ken niemand met een (hybride)warmtepomp die de beloofde rendementen behaald ondanks perfect ingesteld en juist gebruik!

Reputatie 6
Badge

Beloofde rendementen worden in de praktijk ook gewoon gehaald als je een warmte pomp gebruikt zoals hij bedoeld is.


Geloof je het zelf of zit je soms in de warmtepomp handel?

Het is net als bij auto’s met de beloofde rendementen, die zijn theoretisch in de meest ideale omstandigheden, maar in de praktijk worden ze nooit gehaald.

Ik ken niemand met een (hybride)warmtepomp die de beloofde rendementen behaald ondanks perfect ingesteld en juist gebruik!

 

Natuurlijk worden ze in de praktijk wel gehaald, alleen niet door mensen die niet de moeite willen nemen om de juiste omstandigheden te creeren of willen erkennen dat sommige omstandigheden critische successfactoren zijn en die dan negeren om vervolgens te roeptoeteren dat het allemaal niet werkt/kan.

Zie grafiekje hieronder, de gemeten SCOP voor 2020 van 38 gebruikers met verschillende merken WPs van het Tweakers Lucht/Water warmtepomp forum.

Let even op de relatie tussen water temperatuur benodigd om de woning warm te houden bij 2C buiten temperatuur en de gemeten SCOP.

 

 

 

Reputatie 1

Beloofde rendementen worden in de praktijk ook gewoon gehaald als je een warmte pomp gebruikt zoals hij bedoeld is.


Geloof je het zelf of zit je soms in de warmtepomp handel?

Het is net als bij auto’s met de beloofde rendementen, die zijn theoretisch in de meest ideale omstandigheden, maar in de praktijk worden ze nooit gehaald.

Ik ken niemand met een (hybride)warmtepomp die de beloofde rendementen behaald ondanks perfect ingesteld en juist gebruik!

 

Natuurlijk worden ze in de praktijk wel gehaald, alleen niet door mensen die niet de moeite willen nemen om de juiste omstandigheden te creeren of willen erkennen dat sommige omstandigheden critische successfactoren zijn en die dan negeren om vervolgens te roeptoeteren dat het allemaal niet werkt/kan.

Zie grafiekje hieronder, de gemeten SCOP voor 2020 van 38 gebruikers met verschillende merken WPs van het Tweakers Lucht/Water warmtepomp forum.

Let even op de relatie tussen water temperatuur benodigd om de woning warm te houden bij 2C buiten temperatuur en de gemeten SCOP.

 

 

 


Tja Tweakers zijn technische mensen die de hele dag druk zijn om het uiterste ergens uit te halen, maar dat is voor veel mensen die gewoon hun huis willen verwarmen niet logisch om continue er mee bezig te zijn om het voor elkaar te krijgen dat het uiteindelijk een beetjes goed werkt!

Dus de meeste normale mensen willen gewoon zonder veel gedoe hun huis er mee warm krijgen en mogen dus blij zijn als ze de 50% halen.

Als je met een CV ketel gaat tweaken dan kun je ook de 107% rendement halen, dan is die nog zuiniger dan een warmtepomp 😎

 

Reputatie 6
Badge


Tja Tweakers zijn technische mensen die de hele dag druk zijn om het uiterste ergens uit te halen, maar dat is voor veel mensen die gewoon hun huis willen verwarmen niet logisch om continue er mee bezig te zijn om het voor elkaar te krijgen dat het uiteindelijk een beetjes goed werkt!

Dus de meeste normale mensen willen gewoon zonder veel gedoe hun huis er mee warm krijgen en mogen dus blij zijn als ze de 50% halen.

Als je met een CV ketel gaat tweaken dan kun je ook de 107% rendement halen, dan is die nog zuiniger dan een warmtepomp 😎

 

Je moet zorgen dat je afgiftevermogen op lage temperatuur op orde is (Heb ik pas een paar keer verteld), dan hoeft er helemaal niets getweaked te worden, de juiste stooklijn instellen en je haalt vrolijk die 90% met een warm huis.

  1. Indien nodig afgifte laten aanpassen
  2. WP laten plaatsen
  3. Stooklijn laten instellen

Dat zou de installateur allemaal kunnen doen als hij kundig was, en dat betekend dat de meeste mensen zonder gedoe hun huis warm kunnen krijgen met 90% Gas reductie. (Of 100% als ze toch bezig zijn).

 

Probleem is dat stapje 1 vaak overgeslagen wordt door of onkunde installateur, of consument die geen verbouwing/gedoe wil en roept dat dan de temperatuur maar wat hoger moet, zonder te snappen wat daar de consequentie van is.

P.S.

Een CV ketel die 107% rendement haalt op de onderwaarde is helemaal niet zuiniger dan een WP, sterker nog, om de zelfde warmte te produceren, verbruikt die WP minder dan de helft van het Gas van de CV ketel op 107% als de electriciteit die de WP gebruikt is opgewekt met een Gas centrale.

 

 

 

 

Reputatie 1

 

Dat zou de installateur allemaal kunnen doen als hij kundig was, en dat betekend dat de meeste mensen zonder gedoe hun huis warm kunnen krijgen met 90% Gas reductie. (Of 100% als ze toch bezig zijn).


 

Hier schrijf je het al, de installateur kan dat allemaal doen, maar de meesten doen dat dus niet, net als bij CV-ketels die ze installeren, op een hoge stand zetten en dan zeggen kijk het word warm en dan weg zijn.

Ik heb hier een lucht/lucht warmtepomp en heb een 100% gas reductie voor verwarming.

Reputatie 6
Badge

 

Dat zou de installateur allemaal kunnen doen als hij kundig was, en dat betekend dat de meeste mensen zonder gedoe hun huis warm kunnen krijgen met 90% Gas reductie. (Of 100% als ze toch bezig zijn).

 

Hier schrijf je het al, de installateur kan dat allemaal doen, maar de meesten doen dat dus niet, net als bij CV-ketels die ze installeren, op een hoge stand zetten en dan zeggen kijk het word warm en dan weg zijn.

Ik heb hier een lucht/lucht warmtepomp en heb een 100% gas reductie voor verwarming.

 

En dat betekend dan dus dat de installateurs opge(voed/leid) moeten worden, en dat is iets heel anders dan dat je eerder beweerde, namelijk:

 

Echt waar, trap er niet in met die hybride warmtepompen, ze zijn te duur en besparen te weinig.

Je kan beter naar een andere oplossing zoeken, alleen als het echt niet anders kan en je de juiste neemt die perfect wordt ingeregeld bespaar je hooguit 50% op je gas.

 

Met het juiste afgifte systeem zal je met een hybride opstelling al snel richting de 90% gas reductie gaan.

 

 

 

 

Reputatie 1

 

Dat zou de installateur allemaal kunnen doen als hij kundig was, en dat betekend dat de meeste mensen zonder gedoe hun huis warm kunnen krijgen met 90% Gas reductie. (Of 100% als ze toch bezig zijn).

 

Hier schrijf je het al, de installateur kan dat allemaal doen, maar de meesten doen dat dus niet, net als bij CV-ketels die ze installeren, op een hoge stand zetten en dan zeggen kijk het word warm en dan weg zijn.

Ik heb hier een lucht/lucht warmtepomp en heb een 100% gas reductie voor verwarming.

 

En dat betekend dan dus dat de installateurs opge(voed/leid) moeten worden, en dat is iets heel anders dan dat je eerder beweerde, namelijk:

 

Echt waar, trap er niet in met die hybride warmtepompen, ze zijn te duur en besparen te weinig.

Je kan beter naar een andere oplossing zoeken, alleen als het echt niet anders kan en je de juiste neemt die perfect wordt ingeregeld bespaar je hooguit 50% op je gas.

 

Met het juiste afgifte systeem zal je met een hybride opstelling als snel richting de 90% gas reductie gaan.

 

 

 

 


Ondanks het juiste instellen en gebruiken van een hybride warmtepomp blijf ik erbij dat deze maar 50% op het gas besparen en een onzinnige stap zijn! Als je al 90% op het gas zou kunnen besparen kun je beter voor Een volledige warmtepomp gaan dan is het rendement een stuk beter!

Maar prima als men graag onnodig teveel en twee keer geld uit wil geven!

Reputatie 6
Badge


Ondanks het juiste instellen en gebruiken van een hybride warmtepomp blijf ik erbij dat deze maar 50% op het gas besparen en een onzinnige stap zijn! Een volledige warmtepomp is het rendement een stuk beter!

Maar prima als men graag onnodig teveel en twee keer geld uit wil geven!

 

Ik heb voldoende over het niet correct zijn van de 50% gezegd denk ik, niet zo zeer voor jou maar meer voor de andere gebruikers van dit forum.

 

 

 

 

Reputatie 1


Ondanks het juiste instellen en gebruiken van een hybride warmtepomp blijf ik erbij dat deze maar 50% op het gas besparen en een onzinnige stap zijn! Een volledige warmtepomp is het rendement een stuk beter!

Maar prima als men graag onnodig teveel en twee keer geld uit wil geven!

 

Ik heb voldoende over het niet correct zijn van de 50% gezegd denk ik, niet zo zeer voor jou maar meer voor de andere gebruikers van dit forum.

 

 

 

 

 

Prima hoor! Ik wil alleen maar meegeven dat men niet in al die verkoop praatjes moet trappen van die zogenaamde besparingen met een hybride warmtepomp, daar kunnen mensen die dat willen hun voordeel mee doen of niet 👍

Reputatie 6
Badge

Om de invloed van de water temperatuur (Ta) die voor verwarmen gebruikt wordt op het rendement inzichtelijk te maken en hoeveel invloed de buiten temperatuur op het rendement van de WP of hybride WP heeft, heb ik een simulatie uitgebreid die ik in het verleden voor mijn huis heb geschreven waaruit bleek dat ik het beste een 12.5 kW Vaillant WP kan nemen voor mijn huis om volledig op de WP over te stappen voor verwarmen.

De simulatie rekend voor elke minuut van de dag voor een periode van 40 jaar (1980-2020) op basis van historische KNMI data, het gemeten warmte verlies van mijn woning en de gemeten benodigde stooklijn gebaseerd op het afgifte vermogen van mijn vloerverwarming+radiatoren, door wat het verbruik van een warmte pomp is om mijn huis op temperatuur te houden.

 

Het koudste jaar in deze 40 jaar periode was 1985 het warmste jaar 2014.

 

De uitbreiding zit hem in het feit dat ik nu de hybride WP heb toegevoegd, bij Vaillant kan je de stroomprijs en de gasprijs instellen en dan bepaald de WP zelf op basis van de kosten om of met de WP of met de CV te verwarmen, de CV komt ook bij als de WP niet voldoende vermogen zou hebben. De 2de uitbreiding is dat ik de simulatie meerdere keren laat lopen met elke keer de stooklijn 0.5C hoger. Het afgifte vermogen in mijn huis is voldoende om met een water temperatuur van 31.3C het warmte verlies te compenseren bij een buiten temperatuur van 2C, deze stooklijn is dan ook de start waarde van de simulatie.

 

Ik ben in de simulatie uitgegaan van een Gas prijs van 1.65 euro/m^3 en een stroom prijs van 0.53 euro per kWh wat in de praktijk betekend dat de WP de CV ketel het laat overnemen als de COP onder de 3.1 gaat.

Als WP heb ik een Vaillant 75/5 gekozen aangezien die nog net voldoende vermogen kan leveren voor mijn huis bij -5C buiten temperatuur waarbij met mijn stooklijn de COP richting die 3.1 gaat.

 

Zie hieronder 3 detail plaatjes; 1 van de eerste stap in de simulatie met mijn eigen stooklijn, 1 met een stooklijn 10C hoger en 1 van de laatste stap van de simulatie met de stooklijn 15C hoger.

 

Als je naar het eerste plaatje kijkt zie je dat met mijn stooklijn en mijn huis ik gemiddeld 95% van de warmte behoefte met de WP zou doen. In het koudste jaar zou dit 79.5% zijn en in de warmste jaren 100%

In het laatste plaatje zie je dat dit met een stooklijn die 15C hoger ligt, gedaald is naar gemiddeld

48.8%, in het koudste jaar 31.6% en in het warmste jaar 63.7% 

 

Dus mijn advies zou zijn, als je wilt weten of je afgifte in huis geschikt is om met een (hybride) WP te verwarmen, kijk niet of je je huis warm krijgt met de CV op 50C, maar kijk of je hem warm krijgt met 35C water temperatuur bij buiten temperaturen rond het vriespunt. Zo niet dan is het aanpassen van je afgifte aan te raden om een hoge rekening te voorkomen.

 

Ta @2C = 31.3
Ta @2C = 41.3
Ta @2C = 46.3

 

Reputatie 7
Badge +1

Mooie plaatjes @PC !

Citaat: “ Als je naar het eerste plaatje kijkt zie je dat met mijn stooklijn en mijn huis ik gemiddeld 95% van de warmte behoefte met de WP zou doen.

In het koudste jaar zou dit 79.5% zijn en in de warmste jaren 100%

In het laatste plaatje zie je dat dit, met een stooklijn die 15°C hoger ligt, gedaald is naar gemiddeld  48.8%, in het koudste jaar 31.6% en in het warmste jaar 63.7% “

@HereIsTom  Wijzer geworden? YMMV & TANSTAFL: There Ain't No Such Thing As A Free Lunch”

 

Reputatie 1

Mooie plaatjes @PC !

Citaat: “ Als je naar het eerste plaatje kijkt zie je dat met mijn stooklijn en mijn huis ik gemiddeld 95% van de warmte behoefte met de WP zou doen.

In het koudste jaar zou dit 79.5% zijn en in de warmste jaren 100%

In het laatste plaatje zie je dat dit, met een stooklijn die 15°C hoger ligt, gedaald is naar gemiddeld  48.8%, in het koudste jaar 31.6% en in het warmste jaar 63.7% “

@HereIsTom  Wijzer geworden? YMMV & TANSTAFL: There Ain't No Such Thing As A Free Lunch”

 


Theoretisch  is het allemaal heel mooi en kunnen sommige best een aardig rendement halen, maar in de meeste praktijk gevallen lukt dat echt niet met een hybride warmtepomp.

Dan mag men al blij zijn als je 50% haalt!

Reputatie 3

We zijn een jaar verder. Door de gestegen prijzen voor gas en elektra is de terugverdientijd van een hybride warmtepomp langer dan 7 jaar geworden. Het kabinet stelt een hybride warmtepomp daarom niet meer verplicht als je na 1 januari 2026 de cv-ketel op gas vervangt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag dit al meer dan een jaar geleden aankomen en heb er ook hier in deze draad diverse keren voor de oplopende “terugverdientijd” gewaarschuwd. Voor de eerste keer hier op 1 juni 2022 en later

Reputatie 4

@darkfiber De oorzaak die je daar noemde, die geldt voor heel veel meer zaken die met energie te maken hebben, zoals o.a. de warmtenetten. Oorspronkelijk vaak bedoeld als hogere temperatuur systemen, daar waar we met de betere isolatie vaker naar lagere temperatuur afgiftesystemen gaan (bijv meer vloerverwarming en/of LT-radiatoren). Door de lagere warmteafname gaan de vaste kosten een steeds grotere rol spelen en als ook nog mensen afhaken, mits niet gehinderd door een vervelend contract (=ander onderwerp) worden die warmtenetten veel minder rendabel om te exploiteren. Mss naar Deens model door de bewoners gedragen nog wel, maar met de commerciële exploitatie in NL kan  dat wellicht erg duur voor de bewoners worden die er afhankelijk van zijn.

Reputatie 7
Badge +1

@T.E.O.T  Mij ging het in eerste instantie om de vergelijking tussen hybride warmtepomp en all-electric warmtepomp.

De verhouding tussen vaste kosten en kosten voor de geleverde energie bij warmtenetten (en in toekomst ook bij aardgas?) is van een andere orde van grootte en zeker een eigen topic en een bredere discussie waard.

Reputatie 6
Badge

Ik heb de discussie van een jaar terug niet gevolgd, maar herken de gedachten gang.

"Hybride” oplossingen zijn in principe compromis-oplossingen waarbij zowel de lusten als de lasten van 2 of meer verschillende systemen meespelen. Dit werkt vaak alleen goed tijdens een overgangsperiode van oude naar nieuwe technologie. De overheid zou hier in haar financiële- en ondersteuningsbeleid veel meer rekening mee moeten houden en zeker niet de “hybride oplossing” als standaard moeten uitroepen.

Het fundamentele nadeel van “hybride” blijft de noodzaak van een dubbele infrastructuur en de daarmee gepaard gaande dubbele kosten, zeker als de vaste kosten daarvan relatief groot worden ten opzichte van de variabele kosten.

Vaak wordt door commerciële belangen en politieke bemoeienis het maken van keuzes te veel beïnvloed door prioriteit te geven aan de kosten voor de korte termijn (terugverdientijd). Met als gevolg dat ook de gekozen oplossingen ook maar tijdelijk zijn.

Vooralsnog ben ik een tegenstander van “Hybride is de standaard” en baseer ik mijn keuzes op lange termijn rendementen.

Reageer