Vraag

Instelling van de externe pomp voor de vloerverwarming voor een warmtepomp (water water) installatie

  • 20 November 2022
  • 0 reacties
  • 67 Bekeken

Hi,

Onze setup is volgens schema 11PC-009 (pagina 16) https://www.nibe.eu/download/18.73912324169deae0e0e7c89/1557736473906/1145pc_1155pc_hydraulisch.pdf 

Hierbij is

  • BT2 = aanvoer temperatuur (komt uit de WP)
  • BT3 = return temperatuur (gaat de WP in)
  • BT25 = temperatuur die de vloer ingaat  
  • CT de berekende temperatuur (op basis van de buiten temperatuur) 

Ik heb begrepen dat de WP probeert de BT25 gelijk aan de CT te krijgen.

In een bijdrage las ik het volgende voor een optimale setup voor een warmtepomp “een warmtepomp houdt van lage aanvoer-temperaturen <35°C, hoge flow  en een lage deltaT van 3-5 °C” 

Voor de externe pomp heb ik de optie auto adapt (AA) of proportionele druk (PD). Ik merk nu dat bij AA de flow een stuk hoger ligt dan bij PD. Het gevolg is dat dan de BT 25 sneller lager wordt dan bij de PD instelling. Ook merk ik dan dat bij AA het verschil tussen BT2 en BT3 groter wordt (BT2 blijft nagenoeg gelijk en BT3 is hoger (compressor heeft meer KWh nodig).

Dus bij AA, groter verschil tussen BT2 en BT3, meer flow met een lagere temperatuur BT25.

En bij PD, kleiner verschil tussen BT2 en BT3, minder flow met een hogere temperatuur BT25. 

De vraag die ik nu heb is of ik nu beter kan kiezen voor meer flow met een lagere temperatuur (maar hoger KWh) of minder flow met een hogere temperatuur (en minder KWh)?

Of maakt het op het eind het allemaal niet zoveel uit?

Groeten Michiel

 


0 reacties

Geen reactie

Reageer