Is Mijn Woning Geschikt Voor Een Warmtepomp? - onjuistheden op www.eigenhuis.nl

  • 29 September 2020
  • 31 reacties
  • 1161 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Onder Hybride warmtepomp → Buitenunit staat

“ De ruimte die je nodig hebt is minimaal 1,0x2,0x1,0 meter (hxbxd). “

Bij de all-electric Warmtepomp staat

Buitenunit
“Voor de all-electric luchtwarmtepomp is ook een buitenunit nodig (afmeting: 0,8 x 0,8 x 0,4 meter).”

Waar de cijfers vandaan komen wordt niet vermeldt en ik vraag me dan ook af voor welke soort L/W-warmtepomp de afmetingen van toepassing zijn. - Over het verschil tussen mono-bloc en split warmtepomp wordt met geen woord gerept. - Toevallig is een een split-buitenunit een stuk kleiner dan een monobloc buitenunit (maar je hebt voor de split ook altijd een STEK-monteur nodig).

Een mono-bloc kan je in het buitenland kopen en ook zelf monteren.

Er zijn nog meer feitelijke onjuistheden in dit slecht gerechercheerd/geschreven artikel en het artikel over "Prijs en rendement van een warmtepomp” te vinden. - Volgens mij de virtuele inkt niet waard die het heeft gekost.

Op internet zijn betere en beter geschreven afhandelingen over warmtepompen te vinden.
Helaas worden er geen relevante links of bronnen genoemd (behalve milieucentraal) wat ik bijzonders nalatig vind.


31 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@RakkerIn het geval van de hybride warmtepomp inkoopactie van de VEH kan je er van uit gaan dat de capaciteit van de 6 kW uitvoering voldoende is voor all- electric - mits de rest van de woning “past” (leidingdiameter, warmteafgifte).

Zoveel duurder als de 4 kW is deze niet.
Als je naar de nominale flow kijkt: deze uitvoering wil graag ca. 1 m³/h hebben.

Met een verbruik van 1000 m³ heb je volgens een vuistregel een wp van "maar” 5 kW nodig. YMMV

P.S.: Tip - als je zelf de “lokale pijpfitter” bent, kan je ook zelf een warmtepomp (mono-bloc) kopen en monteren. Er zijn zo al tientallen warmtepompen o.a. uit het buitenland (Spanje, UK, Duitsland etc.) naar NL gekomen. Een kortsluitingsmechanicus zal je nog moeten regelen.

 

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Die berekening over capaciteit heb ik voor het webinar al gemaakt. Ook tijdens het webinar heb ik als vraag gesteld: als ik in plaats van de 4 kW versie de 6 kW versie koop, kan ik die dan als all- electric installeren. Het antwoord was kort: ja hoor.

In de technische documentatie staat ergens diep verscholen hoe hoog de COP is van de Elga bij -7 graden. Dat was best nog behoorlijk. En wanneer zal het 24/7 voorkomen dat het lager wordt.

Al met al blijft het dubben.

Ik kan een aardig beetje pijpfitten, maar om zelf een warmtepomp te installeren gaat mij net een stapje te ver. Wat bedoel je trouwens met een kortsluitingsmechanicus. Die term ken ik niet.

Een monoblock valt bij mij ook af. De waterleidingen zouden dan toch nog helemaal naar de zolder moeten. Het is voor de koelleidingen al lastig. Daarom mijn voorkeur voor een (monoblock) ventilatiewarmtepomp. Maar die is nooit all-electric.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker Kortsluitingsmechanicus:= electriciën - voor eventuele aanpassingen in de meterkast;

De waterleidingen - aanvoer&retour, en wat anders heb je niet bij een monobloc L/W-wp, kan je ook op een plek op de hoofdleiding van de cv aansluiten waar het je uitkomt. Dit hoeft niet perse op de plek te gebeuren waar de cv-ketel hangt.

Voor als het echt koud wordt en de wp het niet meer trekt is er ook nog het backup element van meestal 3 kW.

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Aha, maar een elektricien heb ik zeker niet nodig. De meterkast heb ik dit jaar al zelf vervangen.

Helaas heb ik geen hoofdleidingen van het cv water. Er beginnen 2 strengen vanaf de zolder, die beide naar beneden gaan. Dus de cv leidingen moeten naar boven, om het niet te duur te maken.

Bang dat ik het koud krijg met -7 graden ben ik niet.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker  Bij mij beginnen ook twee strengen vanaf de zolder  en ik zou dan de streng gebruiken welke het dichtst bij de geplande opstelling van de mono-bloc "langskomt". Misschien zit in deze streng bij jouw (zoals bij mij) dan ook de grootste warmteafgifte? Dan volstaat in eerste instantie waarschijnlijk het “opboren” van de leidingen in deze streng om te voorkomen dat de wp in een flow-storing valt.
Is misschien niet optimaal, maar dat zijn de hybride opstellingen sowieso niet (aanvoertemperatuur, flow, afgifte - vloerverwarming?, deltaT etc.)

 

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Je hebt wel goede ideeën waar ik nog niet aan had gedacht. De strengen zijn bij mij nagenoeg gelijk. Nu zou ik wel het stuk tussen huidige ketel en het punt naar de mono-block een maatje groter kunnen maken. Dan zou ik een soort hoofdleiding maken. Dat is dan wel een mega klus die ik het best een keer in de zomer zou kunnen doen. Het probleem van de leidingen tussen binnen en buitenunit ben ik dan ook kwijt.

Het is alleen een megaklus omdat de ruimtes slecht toegankelijk zijn.

Ik denk er over na, maar ik denk dat het hem niet wordt.

Reageer