Skip to main content

Hi!

Ik heb een vraag over de instelling van kamertemperatuur bij een warmtepomp. Dat je er niet continu aan moet zitten bijstellen is mij geheel duidelijk. 

Wat ik mijzelf echter afvraag, verbruikt een warmtepomp nu ook zoveel meer energie als je bv de thermostaat op 21 zet ipv 20 zoals bij traditionele cv ketels wel het geval is? Of maakt dat dan eigenlijk nagenoeg geen verschil meer?

Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2023 met een lucht water warmtepomp van Siebel Eltron.  

Uiteraard kost dat energie, anders was de energiecrisis/transitie al lang opgelost 😉

Standaard wordt er bij een CV ketel van uit gegaan dat elke graad hoger 7% meer gas kost.
Ik denk dat een warmtepomp er meer moeite mee heeft.
De mijne haalt de warmte uit de buitenlucht en als ik zie hoe snel het energie verbruik oploopt als de temperatuur daalt dan geldt dat andersom ook.
Ik doel dan op het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, dit wordt groter en dan moet hij harder werken.
De kamer thermostaat staat bij mij altijd op de zelfde temperatuur.

Wat ik mijzelf echter afvraag, verbruikt een warmtepomp nu ook zoveel meer energie als je bv de thermostaat op 21 zet ipv 20 zoals bij traditionele cv ketels wel het geval is? Of maakt dat dan eigenlijk nagenoeg geen verschil meer?

Het warmte verlies van je huis is afhankelijk van het verschil tussen de binnen en buiten temperatuur. Hoe hoger de binnen temperatuur is hoe groter het warmte verlies en hoe meer warmte je erbij moet stoppen bij de zelfde buiten temperatuur om de binnen temperatuur gelijk te houden.

Dus ja, als je het binnen warmer maakt heb je een groter warmte verlies, en moet de warmte pomp ook meer energie van buiten naar binnen pompen om het huis op temperatuur te houden. Hierdoor zal er dus ook meer electriciteit in de warmtepomp gestopt moeten worden.

De gemiddelde etmaal tempetatuur in Nederland is tijdens het stookseizoen zo’n 6C, waardoor het

verschil tussen 20C en 21C binnen temperatuur op zo’n 7% extra energie verlies komt.

Het verschil met de gas ketel is dat door de COP de hoeveelheid energie die je in de warmtepomp moet stoppen in de vorm van electriciteit minder dan die ~7% is, namelijk 7%/COP wat dan op zo’n ~1.5% komt puur naar de energie kijkend die opgewekt moet worden.

We hebben echter bij een warmte pomp ook nog de afgifte kant, op de momenten dat de warmtepomp al 24h per dag draait, over het algemeen de wat koudere periodes, zal hij de aanvoer temperatuur van het water hoger moeten maken om die extra 7% afgifte te hebben, met vloer verwarming zal dat temperatuursverschil relatief klein zijn en zal dit zo’n extra 3% rendements verlies kosten. Waardoor je totaal op zo’n 4.5%-5.0% komt.

Als je met radiatoren verwarmd, dan zal je voor 7% hogere afgifte zo’n 5% hogere gemiddelde radiator temperatuur nodig hebben, wat dan al snel 3 a 4 graden hogere aanvoer temperatuur betekend wat resulteerd in extra rendements verlies van 7.5%-10% waardoor de 1C hogere binnen temperatuur je totaal zo’n 9%-11.5% extra stroom gaat kosten.

Zoals aangegeven door ​@PC een hogere ruimte temperatuur leidt tot meer warmte verlies naar buiten. Hier wordt 7 % voor elke hogere graad temperatuur aangehouden. 

Daarnaast heeft een hoger te bereiken temperatuur ook invloed op het rendement van de cv-ketel c.q. lucht water warmtepomp.

Gas cv-ketel. Voor een hogere huiskamertemperatuur moet de cv-radiatortemperatuur omhoog (door deze te verhogen in het menu of automatisch want modulerende ketel) en is het rendement van de cv-ketel dus lager. Want door een hogere retourtemperatuur treedt er minder condensatie op van het verbrandingsgas van het aardgas  (CH4 + 3 O2 → CO2 + 2 H2O). De waterdamp die bij de verbranding ontstaat begint pas te condenseren bij lager dan 55 graden. Bij het condenseren komt de condensatiewarmte vrij.

Lucht water warmtepomp:  Om een hogere kamertemperatuur te bereiken moet de radiatortemperatuur omhoog. Een hoger verschil tussen binnen en buitenlucht temperatuur gaat ten koste van het rendement. Daarnaast denk ik dat wanneer je je huis minder warm verwarmt je de warmtepomp relatief langer kan laten draaien wanneer het buiten minder koud is (met zuidwesterwind maakt dat weer weinig uit) en dus de warmtepomp vaker met een hoger rendement kan laten draaien. 

Bedankt voor jullie reacties, dan nog een aanvullende vraag. Overal lees je dat je de warmtepomp beter 24/7 kan laten draaien qua temperatuur. De thermostaat staat altijd op de vaste stand maar ín de warmtepomp staat een klokprogramma van 06.00-23.00 daarna gaat deze vermoed ik op eco stand (zo ingesteld vanuit bouw). 1) kan de klok dan niet beter 24h programma draaien? 

of is kan het juist interessant zijn om bv dit juist snachts te laten draaien (lager stroomtarief door dynamisch contract) en deze op de piekmomenten overdag juist uit het programma te halen en dus soms overdag niet door te verwarmen.

@Rick1504 Nadeel van 's nachts laten draaien is dat het dan meestal wel een graad of 5 of meer kouder is en de pomp veel harder moet werken om voldoende warmte binnen te halen.
Dat kost dan weer fors meer energie.
Daar komt nog bij dat de meeste pompen 's nachts juist niet heel hard kunnen werken omdat dit te veel lawaai maakt, dat is softwarematig al mee gegeven.
Dus of jou idee goed gaat betwijfel ik.
Maar proberen kan altijd natuurlijk.

Ik heb een vast contract en dag en nacht stroom zijn bij mij even duur, dus maakt het voor mij niet uit.
Hij stopt om 23:58 uur en begint pas weer als de temperatuur zakt onder de ingestelde waarde.

Heeft u vloerverwarming? In dat geval kan de warmtepomp sowieso beter door blijven draaien.

Dat een lucht-water warmtepomp ook met radiatorverwarming continu zou moeten draaien zou kunnen zijn omdat een warmtepomp qua (thermisch) vermogen veelal veel lager is (een 30 kWth warmtepomp is verhoudingsgewijs veel duurder in aanschaf dan een 30 kWth cv-ketel) dan een cv-ketel en een warmtepomp meer moeite moet doen om een radiatortemperatuur van zeg maar 60 graden te krijgen. Als je met een warmtepomp 's morgens je huis binnen een half uur warm zou willen hebben moet je dus 1. een hele grote en dus hele dure warmtpomp installeren met 2. een heel laag rendement gedurende de radiatortemperatuur 60 graden zou moeten zijn.

@Rick1504 

Beter 24/7 of niet hangt af van veel factoren en wat je definitie van beter is.

Voordeel van overdag (10:00-24:00) draaien is vooral de hogere buiten temperatuur waardoor de WP meer warmte voor de zelfde electriciteit geeft.

Als je dynamische uur tarieven voor electra hebt, kan het zijn dat het op een groot aantal dagen  financieel toch gunstiger is om de WP op de duurste uurtjes in de ochtend en namiddag/begin avond uit te hebben en juist midden overdag en gedurende de nacht door te draaien ondanks dat het dan ‘s nachts minder efficient is.

Daarnaast zit je nog met je extra vermogen dat je moet kunnen afgeven als je de WP een aantal uur uit heb gelaten om het warmte verlies in te halen en het huis weer op te warmen. Ten eerste moet de WP dit extra vermogen beschikbaar hebben (wat typisch bij wat hogere buiten temperaturen wel het geval is) en ten tweede moet de water temperatuur omhoog, wat efficientie kost, om het in huis af te kunnen geven.

Zelf laat ik de WP 24/7 draaien als de gemiddelde etmaal buitentemperatuur ~5C of kouder is, als het warmer is, dan is het minimum vermogen dat mijn WP af kan geven te veel om 24/7 te draaien en dan laat ik hem meestal vanaf een uur of 10:00 draaien tot ik ga slapen, dan kan de WP op zijn minimum vermogen het verlies van de nacht goed maken en als het huis eerder opgewarmt is dan gaat de WP automatisch uit op de kamer temperatuur gemeten door de thermostaat.

Zelf laat ik de WP 24/7 draaien als de gemiddelde etmaal buitentemperatuur ~5C of kouder is, als het warmer is, dan is het minimum vermogen dat mijn WP af kan geven te veel om 24/7 te draaien en dan laat ik hem meestal vanaf een uur of 10:00 draaien tot ik ga slapen, dan kan de WP op zijn minimum vermogen het verlies van de nacht goed maken en als het huis eerder opgewarmt is dan gaat de WP automatisch uit op de kamer temperatuur gemeten door de thermostaat.

@PC  Leuk, hier ongeveer het zelfde, alleen ben ik er niet elke dag mee bezig als het koud is zoals vandaag begint hij rond een uur of 5 's nachts vanzelf weer, is het buiten een graad of tien dan begint hij veel later, dat kan best pas tegen het middag uur zijn.

@Rick1504 

Beter 24/7 of niet hangt af van veel factoren en wat je definitie van beter is.

Er zijn door velen bepaalde factoren genoemd. Dynamisch contract en capaciteit zijn goed genoemd. Ik stook om die redenen ook 24/7. Ik heb een huis met veel energie-inhoud (beton, beton en beton) en een relatieve kleine lucht/lucht warmtepomp. Tuurlijk kan ik zo nu en dan enkele uren niet stoken. Maar onze leefgewoontes en comfortwensen eisen veel uren warmte. Als we om 6 uur s morgens bij buitentemperaturen dichtbij 0 het huis moet gaan opstoken wordt dat een groot ontdooi festijn. De temperatuur zijn 's morgens tussen 6 en 9 vaak de laagste temperaturen van de dag. Dat opstoken dan kun je beter niet doen voor de zuinigheid.

Reageer