Beantwoord

Kan een nieuwbouwwoning contractueel gekoppeld worden aan een warmtenet?


  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Wij hebben een bouwkavel in optie bij de gemeente met daaraan gekoppeld een kettingbeding dat we ons moeten laten aansluiten op de stadsverwarming welke met "biomassa"gestookt wordt. Mogen de gemeentes deze bedingen nog meenemen in hun koopovereenkomsten vandaag den dag. Hun leveringsvoorwaarden dateren uit 2009 en die tussentijd is er heel wat veranderd in energieland. Wie heeft hier ervaring mee ? Onze nieuw te bouwen woning is een houtskeletbouw welke standaard is voorzien van een warmtepomp, welke installatie dan weer aangepast moet worden om aan die stadsverwarming gekoppeld te kunnen worden.
Ik hoor graag van jullie.
icon

Beste antwoord door EajW 9 June 2019, 12:19

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik neem aan dat de verplichting tot aansluiting op stadsverwarming bedoeld is om te voorkomen dat er nieuwe gas aansluitingen worden aangelegd. Het kan niet de bedoeling zijn dat je de stadsverwarming, niet echt een voorbeeld van goedkope verwarming, ook verplicht als enige verwarming moet gebruiken.
Je zou nog eens goed naar de gebruiksvoorwaarden en de tarieven van de Stadsverwarming moeten kijken. Gebruik hiervan als bron voor je warmtepomp kan best wel gunstig zijn.
(Stadsverwarming gebruiken bij lage temperatuur ?)
Reputatie 7
Badge +3
Hun leveringsvoorwaarden dateren uit 2009 en die tussentijd is er heel wat veranderd in energieland.
Wat er in dit land niet verandert is dat de juridische kant de doorslag geeft. De gene die de stadsverwarming heeft aangelegd heeft er natuurlijk belang bij dat men gebruik blijft maken van zijn investering en zal dat dan ook wel juridisch hebben afgedekt.
Reputatie 7
Badge +3
Gebruik hiervan als bron voor je warmtepomp kan best wel gunstig zijn.
(Stadsverwarming gebruiken bij lage temperatuur ?)


Je hebt dan een hoger rendement van je warmtepomp maar als stadsverwarming wordt gebruikt als warmtebron (ook voor een warmtepomp) zal dat water natuurlijk verder afkoelen en dus ook weer extra opgewarmd moeten worden.
Reputatie 1
Beste Billy,

Ik heb al 23 jaar stadsverwarming, waarvan nu 8 jaar bij mijn nieuwe woning.
Natuurlijk kun je hier tegen ageren en proberen hier onderuit te komen.
Dat heb ik ook geprobeerd, echter dat is een lange weg en lukt niet altijd.
Je kunt ook een andere weg inslaan en dat is het verbruik sterk terugbrengen.
Als je al moet worden aangesloten zijn er enkele dingen waarop je kunt letten:
  • wordt hier alleen warmte geleverd voor de verwarming
  • wordt er ook warmte geleverd t.b.v. de warmwatervoorziening
  • is het apparaat t.b.v. de warmwatervoorziening van jou of van de toeleverancier
Als het apparaat voor de warmwatervoorziening van jou is kun je hier namelijk kiezen om deze op een andere wijze in te vullen, bv door een warmtepompboiler. Deze is goedkoper en je krijgt er subsidie op.
Hoe is het geregeld met de koeling in je huis.
Wat ik heb gedaan, is een airco installeren en hier in het voor en naseizoen mee verwarmen en in de zomer koelen.
Hierdoor verstook je veel minder Gj uit de stadsverwarming.
Hopelijk heb je hier iets aan.
De stadsverwarming wordt gestookt op biomassa van een plaatselijke boer (koeienpoep dus) Ik woon in Zeewolde en ik krijg straks te maken met de firma "Ennatuurlijk" , en die heeft nu niet zo'n heel positieve naam in Nederland. Met name inwoners van Eindhoven hebben al wat juridische hordes genomen en uiteindelijk ook gewonnen. En dit laatste is voor mij een reden om nog eens heel goed na te denken om met die club in zee te gaan. Aan de andere kant valt er niet zoveel na te denken omdat er natuurlijk een monopolie/positie is waaraan ik ben overgeleverd als we bouwgrond gaan kopen bij de gemeente waarin dat kettingbeding zit opgesloten omtrent stadsverwarming.
Maar een warmtepomp aansturen met de stadsverwarming,zoals driepinter schrijft, die snap ik niet. Zo'n warmtepomp wordt toch elektrisch aangestuurd.
Reputatie 6
Badge

Gebruik hiervan als bron voor je warmtepomp kan best wel gunstig zijn.
(Stadsverwarming gebruiken bij lage temperatuur ?)
Je hebt dan een hoger rendement van je warmtepomp maar als stadsverwarming wordt gebruikt als warmtebron (ook voor een warmtepomp) zal dat water natuurlijk verder afkoelen en dus ook weer extra opgewarmd moeten worden.

Jawel maar daar zit natuurlijk wel je eigen regelmogelijkheid. Als je het goed inricht moet je zelf kunnen kiezen hoeveel warmte je aan de stadsverwarming onttrekt (dus ook hoeveel GJ je moet betalen) en hoeveel je daar zelf met je eigen warmtepomp aan toevoegt, dat toevoegen kost natuurlijk elektriciteit maar je kunt wel van een redelijke hoge COP uitgaan.
Lijkt me een leuk spel optimaal de warmtepomp inregelen voor minimale verwarmingskosten.
Reputatie 7
Badge +3
jvdleeuw schreef: Als je het goed inricht moet je zelf kunnen kiezen hoeveel warmte je aan de stadsverwarming onttrekt (dus ook hoeveel GJ je moet betalen) en hoeveel je daar zelf met je eigen warmtepomp aan toevoegt,

Áls je de stadsverwarming als warmtebron voor je warmtepomp gebruikt onttrek je warmte uit de stadsverwarming en moet je daarvoor elke GJ dus betalen. Je hebt dan dus géén voordeel van je warmtepomp. Is de COP 6 betaal je voor elke 7 kWh thermisch dus 6 kWh aan de stadsverwarming en 1 kWh elektrisch aan je energiebedrijf.
Reputatie 1
Wat zijn de kosten van de aansluiting op het warmtenet?.
Je moet aangesloten zijn, niet verbruiken! En direct de gemeente aanspreken op koppelverkoop, samen met Eigen Huis.
Dan een grondbron aansluiten op een water water warmtepomp. Voldoende zonnepanelen op het dak en klaar. Energie kosten zo goed als zero.
Warmtenetten hebben een monopolie positie en de opbouw van de prijs is onduidelijk en gekoppeld aan het gas. Over het algemeen te duur
Reputatie 1
Als aanvulling:
Ik bedoel de jaarlijkse kosten van de aansluiting op het warmtenet.
En het hele huis met vloerverwarming uit rusten. Kan verwarmen en koelen
Reputatie 4
Badge +3
Hi @Billy! Als ik het goed begrijp is je vraag nog specifieker of je stadsverwarming überhaupt mag weigeren of niet. Klopt dit?
Ja dat klopt. Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met de firma Ennatuurlijk. De beheerder van ons warmtenet in Zeewolde.
Ik moet mij eerst laten aansluiten voor de somma van € 7.623,-- incl. BTW en dan kan ik mij daarna weer laten afsluiten voor een bedrag van € 423,-- incl. BTW.
En daarna kan ik dan van mijn lucht/warmtepomp gaan genieten incl. warmtapwater. Dit systeem zit standaard gemonteerd in onze VDM houtskeletwoning.
Hoe krom is dat allemaal in Nederland.

Reageer