Beantwoord

Keukenlucht recirculatie of afvoer in een nieuwbouw huis met WTW balansventilatie.

  • 4 February 2020
  • 2 reacties
  • 2522 Bekeken

In een nieuwbouw huis met balansventilatie type D (WTW zonder roosters in de ramen) wil ik weten welke keuzes ik heb voor de kookdamp in de keuken. Je kooklucht wil je het liefst je huis uit. Ik lees dat direct afvoeren naar buiten niet gaat werken doordat de woning (te goed) geïsoleerd zijn. De woning trekt vacuüm. Je zou een raam open moeten zetten. Maar je wilt natuurlijk geen warme lucht (energie) direct het huis uit zuigen. Tevens is een afvoer in de gevel niet fraai. Dus lijkt een recirculatiesysteem de oplossing. Hier lees ik dat koolfilters fijnstof van bakken en braden niet filteren. Hoe lang blijft je kooklucht hangen? Wordt het niet te nat in huis? Er wordt met inductieplaat gekookt! Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

icon

Beste antwoord door Anne 7 February 2020, 18:15

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Nick,


Ik heb het idee dat je je al goed hebt ingelezen.
Helaas lijkt er (nog) geen duidelijk antwoord op de vraag te zijn.


Ik heb hier niet direct ervaring mee.
Mijn ouders hadden een WTW systeem met (vaste) roosters en een recirculatie kap in de keuken boven een inductieplaat. Dit was een appartement uit ca 2000.

Hoewel het niet direct bij een keuze zal helpen (er is nl geen eenduidig antwoord) vond ik deze twee artikelen wel verhelderend.

https://www.lente-akkoord.nl/feit-of-fictie-de-afzuigkap-en-luchtdichtheid/

https://www.installatie.nl/artikelen/wasemkap-in-ademnood/

Wat ik er uit begrijp gaat het als het om fijnstof gaat bij het koken vooral ook om ‘grof’ fijnstof en koken op gas. Ik heb nergens kunnen vinden wat het verschil tussen op gas koken en bijvoorbeeld inductie koken is kwa fijnstof productie in huis, maar dat laastte zou dus al beter moeten zijn.

Het beste is om de kookluchten zo snel mogelijk af te voeren.
Aansluiten op de WTW wordt afgeraden omdat die niet voldoende afzuigt.
Ook is er discussie of je WTW systeem dan sneller zou vervuilen.
(Dat zou minder het geval zijn als er een wat langere staande buis boven de afzuigkap is)

Een ander belangrijk punt dat je zelf ook al aan stipte is dat er voldoende aanvoer van nieuwe lucht moet zijn tov de lucht die je afvoert via de afzuigkap.

Een circulatiekap zou dan logisch klinken.
Die voert nl geen lucht af naar buiten en dan hoeft er dus ook geen aanvulling naar binnen te zijn.

Er zijn blijkbaar nog wat high-tech recirculatie kappen die ook reukgordijnen aanleggen etc.
Maar vocht en enventueel fijnstof wordt daar niet meer afgevoerd.

Er wordt blijkbaar ook gewerkt aan een afzuigkap met een eigen WTW aan/afvoer.


Maar tot die tijd zou ik denk ik kiezen voor een aparte afvoer, met een klep die alleen open gaat als de afzuigkap aan gaat en een (al dan niet automatisch) rooster in een raam in de keuken.


Alternatief en een stuk makkelijker is een recirculatie kap en er maar van uit gaan dat het met dat fijnstof wel meevalt. Of een fijnstof meter neerzetten ihkv meten is weten.

 

Bedankt voor je reactie Anne.

Zijn er mensen die praktijkervaring hebben met balansventilatie type D in combinatie met recirculatie of afvoer van kookdamp?

Reageer