Beantwoord

Kunnen infraroodpanelen een oplossing zijn?


Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties
In het Eigen Huis Magazine van maart schrijft Carolus dat hij een UV-radiator heeft aangeschaft die zou helpen bij het verlagen van het gasverbruik en de maandlasten. Op internet vind ik geen informatie over UV-radiatoren. Heeft iemand daar meer informatie over of ervaring mee?
icon

Beste antwoord door Hajon 10 March 2019, 00:45

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat ik dat heel goed kan verklaren. Waarschijnlijk gaat het niet over een UV-radiator maar een IR-paneel (Infra rood paneel). Van UV (ultra violet wordt je bruin, maakt je lichaam vitamine D aan en bij een teveel treedt er schade op aan het DNA in je lichaam. Dus probeer 'IR-paneel'. EĆ©n deelnemer hier heeft er goede ervaringen mee.
Reputatie 1
IR-panelen (dus niet UV!) zijn eigenlijk gewoon elektrische kacheltjes. Ze geven hun warmte echter niet af door lucht op te warmen, maar door warmtestraling. Dus zoals ook zonnestraling werkt.
Dat heeft als voordeel dat de luchttemperatuur lager kan zijn, waardoor minder warmteverlies en een betere luchtvochtigheid.

Deze warmtepanelen worden meestal aan het plafond bevestigd. Nadeel daarvan is, dat het aangestraalde oppervlak van het lichaam erg klein is: hoofd en schouders. Dit geeft geen prettig gevoel, omdat het hoofd te warm wordt. Ik ken iemand die om die reden zijn IR-panelen niet meer gebruikt, maar overgestapt is op een pelletkachel. IR-panelen aan de wanden bevestigen is gunstiger, omdat dan een groter deel van het lichaam aangestraald wordt en niet speciaal het hoofd. Een combinatie van plafond- en wandpanelen kan ook.

Bedenk wel, dat elektrisch verwarmen duurder is dan met gas verwarmen. Een combinatie met zonnepanelen is daarom aan te bevelen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat heeft als voordeel dat de luchttemperatuur lager kan zijn, waardoor minder warmteverlies en een betere luchtvochtigheid.

Bedenk wel, dat elektrisch verwarmen duurder is dan met gas verwarmen. Een combinatie met zonnepanelen is daarom aan te bevelen.


"betere luchtvochtigheid". Stoken met hoge kamertemperaturen geeft in huis een te lage luchtvochtigheid. Bewoners (vooral die alleen wonen) die kunnen wonen met een lagere temperatuur (dikkere kleding, betere conditie door bijvoorbeeld 's morgens koud te douchen) onder vinden eerder een te hoge luchtvochtigheid. Vooral als ze, vooral voor het stoken, niet even ventileren. De info die ik over IR-panelen vond is dat ze leiden tot een te hoge luchtvochtigheid.

IR-panelen kosten inderdaad veel stroom. Maar omdat je daarmee alleen kan verwarmen waar en wanneer je het nodig hebt kan het toch zuiniger zijn. Sommige IR-panelen hebben dan ook een bewegingssensor (een zeer goedkope techniek. Een ledlampje in het stopcontact van een paar euro heeft dat ook.

Bedankt voor de info over het nadeel van IR-panelen op het plafond vergeleken met panelen aan de muur. Ik heb veel info gezocht. Maar dat was ik nog niet tegen gekomen.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat de titel van het topic veranderd kan worden naar IR-paneel. Nadat de vragensteller is bericht.
Reputatie 1
Fijn om al jullie reacties te krijgen. Ik kende IR-panelen al van kennissen en hoopte eigenlijk dat een "UV-radiator" iets nieuws en nog beters zou kunnen zijn. Maar ook in IR-panelen verbetert de techniek natuurlijk ook continu en blijft het een interessant onderwerp om kennis en ervaring over uit te wisselen. Ik zal daarom proberen het onderwerp van deze discussie te wijzigen zoals driepinter voorstelt.
Reputatie 3
@mar dat kan ik ook evt voor je doen als het niet lukt.

gr.
Reputatie 1
Heel graag, jaapd! Dank je wel!
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt @driepinter en @hajon voor jullie behulpzame reacties!
Ik verwarm mijn flinke tussenwoning sinds 1 1/2 jaar met IR-panelen. Een paar bevindingen:
- Panelen aan het plafond geven een prima warmteverdeling. Zorg alleen dat ze niet recht boven je hoofd hangen, op plekken zoals zithoek en eetkamertafel.
- Vocht is zeker geen issue
- Omdat vooral de vloer en de aanwezigen de straling opvangen, kan de ruimtetemperatuur laag blijven (18 is meestal voldoende).
- I.c.m. 10 zonnepanelen is mijn totale energierekening 38 euro per maand. Warm water is daar ook bij inbegrepen, 'm.b.v. een warmtepompboiler. Huishouden van 2 personen, vrij vaak thuis.
Reputatie 7
Badge +3
- Panelen aan het plafond geven een prima warmteverdeling. Zorg alleen dat ze niet recht boven je hoofd hangen, op plekken zoals zithoek en eetkamertafel.

Wordt het dan te warm op hoofd of schouders als het IR-paneel recht boven u hangt? Zou dan de temperatuur niet wat lager kunnen ? Nu kan ik me voorstellen dat al zittende aan de eettafel hoofd en schouders lekker warm zijn maar met een ruimte temperatuur van 17 graden de benen te koud worden. Maar dat koude benen effect heeft u (juist) niet als het IR-paneel boven de zithoek (bankstel met salontafeltje) hangt.

  • _ I.c.m. 10 zonnepanelen 38 euro per maand


Staat de thermostaat altijd op 18 graden. Want een voordeel van IR-panelen is ook dat gebruik gemaakt kan worden van verwarming op de korte momenten dat je nodig hebt, in de badkamer of aan de ontbijttafel.

Met 18 graden is dat al een aardige prestatie. Maar met het vooruitzicht van de vervanging van de salderingsregeling wordt het misschien toch interessant om het IR-paneel rechtboven de zithoek (uitgaande bankstel met lage salontafel) te plaatsen. Zodat met een lagere ruimtetemperatuur volstaan kan worden. Misschien alleen tijdens gebruik eetkamertafel de (automatische bewegings)thermostaat een graadje hoger.
Na vervanging van de salderingsregeling (op zijn vroegst 1 januari 2021) gaan we immers over elke uit het net opgenomen kWh het volle pond betalen.
Inderdaad, recht boven je hoofd is op den duur niet comfortabel, maar midden boven de zithoek is ideaal. Ik heb ze ook aan 2 kanten van de eettafel, zodat je benen daaronder ook nog wat meekrijgen. Ook daar niet recht boven de stoelen, maar wat verder weg.
Ik maak inderdaad ook gebruik van een bewegingssensor, zodat de platen alleen aangaan als er iemand is.
Reputatie 2
https://www.lowtechmagazine.be/stralingsverwarming/

Op LowTech Magazine is een aantal maal geschreven over stralingswarmte, daarnaast staan er wel meer artikelen die voor dit publiek interessant zijn. Ze zijn in ieder geval altijd heel goed onderzocht, en de schrijver van de blogs heeft er ook prima kijk op.
Gelijkertijd met de aanleg van zonnepanelen ben ik gaan experimenteren met infraroodpanelen.
Ben er erg tevreden over, goed te regelen, comfortabel en verwarmt zelfs de vloer op die in de straling het nodige meekrijgt.
Ik heb sterk de indruk dat deze vorm van overgang van gas naar elektra in de combinatie met zonnepanelen te weinig aandacht krijgt.
Warmte pompen daar en tegen worden overgewaardeerd ik denk dat dit vooral door het bedrijfsleven omarmt wordt en als een groeimarkt wordt gezien op economische gronden. Hun goed recht.
Langzaam zul je zien dat dat het herrieschoppers voor de buren en voor je zelf zijn waarvan het rendement bij koud weer tegen valt.
De enige uitzondering is een warmtepomp water/ water. die zullen geen overmatige herrie maken maar zijn dus duur.
Reputatie 1
Fijn om ook eens positieve reacties te lezen over infrarood verwarming. Helaas blijven dit individuele berichten en wordt dit niet breder gedragen door onder andere de vereniging. Bij het artikel over het klimaatakkoord wordt gemeld dat alternatieven voor "van het gas af" de warmtepomp en warmtenetten zijn, maar andere alternatieven worden niet of zeer vluchtig genoemd. Infrarood is een zeer prettige manier om ofwel je gehele huis te verwarmen ofwel als verwarming naast een warmtepomp te gebruiken. Ook lokaal verwarmen behoort tot de opties.
Dat er flink wat elektrische energie wordt gebruikt is waar, maar er zijn panelen in de handel die weinig elektrische energie gebruiken en veel warmte genereren.
Daarnaast zijn er diverse voordelen te noemen voor infrarood die andere verwarmingsmethodes niet hebben. Je kunt hierbij denken aan minder last van stof (goed voor astmatische patiƫnten) door geen luchtverplaatsing, minder last van schimmel en een betere vochtigheid in huis. Ook verdwijnt de warme lucht niet zo snel bij het kortstondig openen van een naam of deur aangezien de objecten warm zijn en niet (een stuk minder) de lucht.

Reageer