Kwaliteit gebruikershandleidingen van CV ketels en kamerthermostaten zwaar onder de maat

  • 10 November 2019
  • 3 reacties
  • 282 Bekeken

Vanuit een energiezuinig wijk initiatief kom ik regelmatig bij medebewoners over de vloer om te bespreken welke opties zij hebben om minder gas te gebruiken. 

Naast de gebruikelijke zaken als isolatie, kierdichting, HR ++ glas kom je dan al snel over waterzijdig inregelen en fijnafstelling van de ketel te spreken. 

Mijn eigen CV installatie bestaat uit een Remeha Calenta ketel met een iSense thermostaat (bouwjaar 2015) . Van de ketel kreeg ik de gebruikers - en installatie handleidingen meegeleverd bij installatie, van de iSense alleen de gebruikershandleiding. 

Om daar mee aan de slag te kunnen was een degelijke studie nodig, aangevuld met enige telefoontjes naar de Remaha helpdesk. Bij de iSense kwam ik een aantal settings tegen die niet werden toegelicht in de gebruikershandleiding. Na enige minder vriendelijke gesprekken met de helpdesk (“die heeft u echt niet nodig”) en een klachten mail naar Remeha werd ook de installatiehandleiding van de iSense toegestuurd, en op de website geplaatst.  

So far, so good. 

Waterzijdig inregelen van de installatie is een prima methode om je gasverbruik terug te dringen. 

Los van het inregelen van de radiatoren (in principe eenmalig) is enige bekendheid van  de werking van de installatie van de bewoner wel noodzakelijk, al is het maar om de aanvoertemperatuur (met behoud van het bewoners comfort) in te stellen, en in de lente en de herfst op het juiste niveau te zetten. 

Door bij mijn mede-wijkbewoners  - en samen met hen - de handleidingen door te nemen kwam ik er al snel achter hoe belabberd vrijwel alle handleidingen geschreven zijn. De Remeha handleidingen zijn wat dat betreft nog heilig.  

Je komt natuurlijk bij andere mensen thuis allerlei merken ketels tegen, met soms bouwjaren uit 90’ er jaren. Wat blijkt:

  • gebruikers handleidingen kunnen ongelofelijk kort zijn, tot 6 kantjes A3
  • veelal zonder enige uitleg van de werking van de ketel (moduleren, wat is dat?)
  • vol onbegrijpelijk technisch jargon
  • zonder enige uitleg wat er gebeurt als je een instelling verandert (en hoe instellingen kunnen samenhangen)
  • hilarisch: als u 5 seconden tegelijkertijd op het knopje  met het sneeuwvlokje  en met de vuurtoren drukt, kunt u daarna aan het linker draaiwieltje XXX instellen

Als een gebruiker een blik werpt in een dergelijke handleiding is  hij er na maximaal 5 minuten wel van overtuigd dat dat hij daar echt niet zelf mee aan de slag kan. Hij doet het, dus daar ga ik zeker niet aan knoeien. 

Eigenlijk is dit diep triest. Ketels die vrijwel niet door de gebruiker zijn te begrijpen, laat staan voor hem/haar zijn aan te passen, vormen samen wel de bulk van het opgestelde CV vermogen in Nederland, en dat blijft ook nog wel een decennium - of langer - het geval. 

Ik heb dit stukje uit pure verontwaardiging geschreven. Hier ligt een kans om 10 % (misschien wel meer) van het particuliere aardgas verbruik in Nederland af te snoepen. 

Mij lijkt de enige manier om deze situatie te verbeteren is het verplichten van de leveranciers van ketels en thermostaten de handleidingen van hun producten ingrijpend te herschrijven. 

Dus niet alleen van nieuw uit te brengen ketels, maar zeker ook van de oude apparaten die nog in grote aantallen draaien in de Nederlandse huishoudens. 

 

Ik ben benieuwd hoe anderen over dit punt denken. Mogelijk is het een optie dat Eigen Huis dit op de gepaste plekken aankaart. 

 

 

 


3 reacties

A3 = A5

Reputatie 6
Badge

Heel herkenbaar verhaal. Het gaat zelfs over veel meer apparaten dan de cv of de thermostaat.

Warmtepompen en Ventilatie systemen met een beetje slimmigheid kunnen er bijvoorbeeld ook wat van.

Ik heb mezelf inmiddels de gewoonte aangeleerd om voordat ik ergens een handtekening onder zet, eerst de handleiding te bemachtigen, hetzij via Internet , hetzij via de installateur of de fabriek rechtstreeks. En dan niet alleen maar een bedieningsvoorschrift maar als het even kan de complete installateurs-handleiding.

Lukt dat niet dan gaat de koop gewoon niet door.

Reputatie 7
Badge +3

Gemene deler in dit verhaal is het feit dat fabrikanten en installateurs niet willen (de laatste zelfs niet weten) waarom een “hoog rendements” ketel een hoog rendementsketel is (of zou moeten zijn). (condensatiewarmte).

Je had eerst een VR-ketel (een verhoogd rendementsketel) die zijn hogere rendement haalt door de vlam harder en zachter te laten branden aan de hand van de warmtevraag (=moduleren). Toen kwam de fabrikant Nefit in 1981 met de Hoog Rendementsketel (die overigens ook moduleert). Bij de verbranding van aardgas ontstaat immers (naast CO2) ook waterdamp. Als je die waterdamp in de ketel kan laten condenseren (door de warmtewisselaar waar het afgekoelde retourwater van de radiatoren of vloerverwarming door stroom) benut je de condensatiewarmte. En die bedraagt maximaal 11 % van de verbrandingswarmte van aardgas. Warmte die anders zo de buitenlucht in geblazen wordt (met de bekende witte waterdamp wolkjes).

Alleen laten installateurs de “hr” ketel achter met een cv-temperatuur ingesteld op 90 graden. Dan ga je als fabrikant echt niet enige moeite doen om uit te leggen waarom die cv temperatuur veel lager moet om nog enige condensatiewarmte te kunnen benutten.

Een ketel die op 90 graden brandt, verslijt harder. Voor fabrikanten en installateurs ook een kwestie van werk houden dus.

 

 

Reageer