Vanuit een energiezuinig wijk initiatief kom ik regelmatig bij medebewoners over de vloer om te bespreken welke opties zij hebben om minder gas te gebruiken.
Naast de gebruikelijke zaken als isolatie, kierdichting, HR ++ glas kom je dan al snel over waterzijdig inregelen en fijnafstelling van de ketel te spreken.
Mijn eigen CV installatie bestaat uit een Remeha Calenta ketel met een iSense thermostaat (bouwjaar 2015) . Van de ketel kreeg ik de gebruikers - en installatie handleidingen meegeleverd bij installatie, van de iSense alleen de gebruikershandleiding.
Om daar mee aan de slag te kunnen was een degelijke studie nodig, aangevuld met enige telefoontjes naar de Remaha helpdesk. Bij de iSense kwam ik een aantal settings tegen die niet werden toegelicht in de gebruikershandleiding. Na enige minder vriendelijke gesprekken met de helpdesk (“die heeft u echt niet nodig”) en een klachten mail naar Remeha werd ook de installatiehandleiding van de iSense toegestuurd, en op de website geplaatst.
So far, so good.
Waterzijdig inregelen van de installatie is een prima methode om je gasverbruik terug te dringen.
Los van het inregelen van de radiatoren (in principe eenmalig) is enige bekendheid van de werking van de installatie van de bewoner wel noodzakelijk, al is het maar om de aanvoertemperatuur (met behoud van het bewoners comfort) in te stellen, en in de lente en de herfst op het juiste niveau te zetten.
Door bij mijn mede-wijkbewoners - en samen met hen - de handleidingen door te nemen kwam ik er al snel achter hoe belabberd vrijwel alle handleidingen geschreven zijn. De Remeha handleidingen zijn wat dat betreft nog heilig.
Je komt natuurlijk bij andere mensen thuis allerlei merken ketels tegen, met soms bouwjaren uit 90’ er jaren. Wat blijkt:
- gebruikers handleidingen kunnen ongelofelijk kort zijn, tot 6 kantjes A3
- veelal zonder enige uitleg van de werking van de ketel (moduleren, wat is dat?)
- vol onbegrijpelijk technisch jargon
- zonder enige uitleg wat er gebeurt als je een instelling verandert (en hoe instellingen kunnen samenhangen)
- hilarisch: als u 5 seconden tegelijkertijd op het knopje met het sneeuwvlokje en met de vuurtoren drukt, kunt u daarna aan het linker draaiwieltje XXX instellen
Als een gebruiker een blik werpt in een dergelijke handleiding is hij er na maximaal 5 minuten wel van overtuigd dat dat hij daar echt niet zelf mee aan de slag kan. Hij doet het, dus daar ga ik zeker niet aan knoeien.
Eigenlijk is dit diep triest. Ketels die vrijwel niet door de gebruiker zijn te begrijpen, laat staan voor hem/haar zijn aan te passen, vormen samen wel de bulk van het opgestelde CV vermogen in Nederland, en dat blijft ook nog wel een decennium - of langer - het geval.
Ik heb dit stukje uit pure verontwaardiging geschreven. Hier ligt een kans om 10 % (misschien wel meer) van het particuliere aardgas verbruik in Nederland af te snoepen.
Mij lijkt de enige manier om deze situatie te verbeteren is het verplichten van de leveranciers van ketels en thermostaten de handleidingen van hun producten ingrijpend te herschrijven.
Dus niet alleen van nieuw uit te brengen ketels, maar zeker ook van de oude apparaten die nog in grote aantallen draaien in de Nederlandse huishoudens.
Ik ben benieuwd hoe anderen over dit punt denken. Mogelijk is het een optie dat Eigen Huis dit op de gepaste plekken aankaart.