Nieuwleusen, 4 mei 2020.
Geachte VEH-er,
“50 tot 70% van de tot nu toe geïnstalleerde warmtepompen voldoet niet aan de verwachtingen” aldus een leidinggevende uit de nieuwbouwwereld.
In december 2019 sprak ik deze leidinggevende. Hij wilde zelf ook aan de slag met het een en ander en vroeg naar onze ervaringen met de bodemwaterwarmtepomp.
In zijn bouwwereld ,- verantwoordelijk voor een zeer groot gedeelte van alle nieuwbouw in ons land -, leeft deze opvatting over het onderpresteren van alle geïnstalleerde warmtepompen.
Naar aanleiding van zijn mededeling heb ik deze cijfers o.a. voorgelegd aan mensen uit de installatiewereld.
“Waarschijnlijk ligt dit percentage nog hoger” zei een van de installateurs, die ik sprak.
Als deze cijfers kloppen, dan is dat dramatisch o.a. voor de kopers van de warmtepomp, de installatiebranche en de beeldvorming van de energietransitie in het algemeen.
Verder onderzoek, bijvoorbeeld door middel van een enquête onder de gebruikers van de warmtepompen, zou wellicht kunnen helpen. Wie heeft er betere ideeën om dit te onderzoeken?
Geert Nap