Skip to main content
Vraag

Moeten we vloerverwarming of radiatoren op de eerste verdieping van ons nieuwbouw huis?

• February 22, 2026
  • 6 reacties
  • 18 Bekeken

• Nieuwe deelnemer

Wij gaan dit jaar een nieuwbouw huis bouwen en nu is de vraag of we vloerverwarming op de 1ste verdieping willen of radiatoren. Wij neigen naar vloerverwarming, aan de andere kant hoeven de slaapkamers boven niet altijd warm te zijn. We hebben wel kinderen van 10 jaar dus die zullen op korte termijn wel veel meer op hun slaapkamers gaan zitten.

En daarbij koelt het in de zomer iets en aangezien de 1ste verdieping onder schuin dak is, lijkt ons dat wel fijn.

Wat is de ervaring van jullie?

6 reacties

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 23, 2026

Bij nieuwbouw heb je meer mogelijkheden dan bij bestaande bouw.
Je kunt het zo maken dat voor elke ruimte je apart de temperatuur in kunt stellen.
Dat kan ook met LTV radiatoren en hoeft niet perse met vloer verwarming.

Ik heb een bestaand huis uit 2000 en is geïsoleerd naar de normen van toen.
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren, dat zijn geen LTV radiatoren, alles is gemaakt voor een gewone CV ketel.
We hebben nu een Warmtepomp en die houd het huis prima warm, ook boven.
We hebben we een grote hal en open verbinding naar boven, alle deuren staan open.
Dus ook de vloerverwarming beneden warm boven ook mee op.
Doe ik een deur boven dicht dan wordt het daar een 2 graden minder warm in de winter.

Koeling met vloerverwarming zou ik niet doen.
Het kost heel veel energie en het effect is klein omdat warmte naar boven trekt en je bij de vloer koelt.
Ik heb het bij mijn Warmte Pomp nog nooit gebruikt.
Die gaat pas aan als het boven de 28 graden wordt, maar de temperatuur binnen komt niet boven de 27 graden.
Eventueel kun een plaatselijke airco gebruiken.
Een goed geïsoleerd huis houdt de warmte ook buiten.
Als je veel glas hebt dan zou ik wel voor zonwering zorgen, tegen die hoeveelheid warmte valt bijna niet te koelen, 
Zonwering is dan veel effectiever.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • February 23, 2026

@Cece De huidige warmteverliesberekeningen hebben voor vziw ook een gedeelte over de “warmtewinsten” in de zomer.  Ik zou dit gedeelte gewoon doorlopen en mijn conclusies dan pas trekken. - Algemeen wordt het weren van warmte steeds belangrijker.

Ervaringen met een nieuwbouw huis? - Heb ik (helaas) ook niet.
Ik koel binnenkort waarschijnlijk met fancoils i.c.m. een bestaande warmtepomp.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • February 23, 2026

Het is natuurlijk in een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwwoning een gemiste kans als je geen vloerverwarming gaat nemen. Vloerverwarming in het hele huis is mooi lage temperatuurverwarming. Dan wil je niet  grote radiatoren met of zonder extra ventilatoren. 

Alleen als de wens is om boven bijna niet te verwarmen of het financieel te duur wordt zou ik nog voor radiatoren gaan.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 23, 2026

Het is natuurlijk in een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwwoning een gemiste kans als je geen vloerverwarming gaat nemen. Vloerverwarming in het hele huis is mooi lage temperatuurverwarming. Dan wil je niet  grote radiatoren met of zonder extra ventilatoren. 

Alleen als de wens is om boven bijna niet te verwarmen of het financieel te duur wordt zou ik nog voor radiatoren gaan.

LTV radiatoren zijn ook niet goedkoop hoor.
Maar vloer verwarming is inderdaad te prevereren.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • February 23, 2026

Dank jullie voor de tips. We gaan dan voor vloerverwarming boven. En we hebben veel ramen (gelukkig ook bomen) dus sparen voor zonwering mocht het te warm worden.

Nogmaals bedankt.

• Gevorderde
  • February 23, 2026

Als de bouwplannen nog niet vastliggen. Met een piepschuim huis gebruik je heel weinig energie om te verwarmen, koelen en bouwen. 

Huis van piepschuim

Huis van piepschuim