Vraag

Monoblock die koelt en een boiler op temperatuur houdt (Bosch Neffit)

  • 26 February 2024
  • 5 reacties
  • 94 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Ik meen dat consumentenbons de 7400i van Bosch als monoblock als beste uit de test heeft doen komen.

Nu ben ik die hydraulische circuits aan het bekijken, maar wordt aan de werking niet echt goed wijs.

Hoe gaat het in z;n werk, ik wil de monoblock in de voortuintje zetten ( cons.b.advies op de grond!)
Daar is op 1 meter afstand een cv leiding. -waarschijnlijk te dun- Maar als ik nu zomers ga koelen met lage temperatuur radiatoren (ik heb eikenhout parket liggen) op de BG en ouderslaapkamer, hoe houdt het systeem dan m'n boiler op zolder warm 5 meter hoger ik schat de lengte vd leidingen op zo'n 8 meter. Op de folder van Bosch staat dat die monoblocks kunnen koelen.

Peter

NB waarom mag ik niet een eigen tag verzinnen zoals BOILER ?


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met één leiding (ik neem aan twee, namelijk de aanvoer en retour) het cv-systeem warm houden én de boiler"?

Reputatie 5
Badge +1

Bij een ‘Monoblok', zoals deze Bosch, maar ook de ‘Quatt’ ( www.quatt.io )  en de massal geadverteerde ‘Adlar’( www.adlar.nl )zijn de buitenunit met de compressor en condesor samen gevoegd met de warmte wisselaat in één buitenunit. De welke de opgewekte warmte wordt direkt omgezet naar het CV circuit. De beide CV buizen, welke nu aan de CV ketel verbonden zijn, moeten dus doorgetrokken worden naar buiten, naar het ‘Monoblok'. 

Even een aftakking maken vanaf b.v. een radiator in de erker, zal niet lukken. Een ‘Monoblok’ gaat de cv ketel bij all electric geheel vervangen of  ls hybride in serie met de bestaande CV ketel geplaatst worden.

Bij hybride opstelling zal de CV ketel als naverwarmer (indien nodig) van het circulatie water functioneren. Voor sanitair water start de CV ketel, mede omdat de warmtepomp enige vertraging heeft (de compressor moet eerst warmte maken !). 

Bij ‘all electric’ maakt het ‘monoblok’ alleen warmte aan, als deze als verwarming in gebruik is. Dus bij uitgeschakeld en/of op koelen is er een forse vertraging, voordat je onder de douche kan. Vandaar de extra boiler, vaak voorzien van een electrisch spiraal voor de tijden dat er geen altive warmte aanmaak is.

Voordelen van een ‘Monoblok’ zijn;

  • Dat er bij hybride opstelling geen extra ruimte noodzakelik is, alleen een kleine ‘stuur eenheid’ plaatsen,
  • kan bij voldoende vermogen de CV ketel vervangen (all electric),
  • Door de constructie over het algemeen stiller !

Nadeel van een ‘Monoblok zijn;

  • De CV leidingen gaan naar buiten (!), dus de leiding lengte mag niet te lang zijn ivm afkoeling (zeker bij vriezendweer),
  • Daarom loopt de COP waarde bij dalende temperatuur sterk terug (voor dezelfde warmte productie zal de compressor vaker aanslaan, dus meer electra verbruiken,
  • De CV ketel staat meestal op zolder, de 2e verdieping. Als het ‘Monoblok beneden geplaats wordt, zal dat vaak een forse ingreep in het bestaande CV leidingnet inhouden.

En het koelen moet je niet te hoog inschatten. In tegenstelling tot warme lucht, wil koude lucht graag op de vloer blijven. Dus als je deze ook nog een gaat koelen, kon je bij een vochtige zomerdag op de vloer al snel onder de dauw grens, Met een natte vloer als gevolg of erger, condens onder tapijt of houtafwerking.

  • Maar de wereld van ‘Monobloks', al dan niet ‘all electric’, is momenteel sterk in ontwikkeling. 

 

Reputatie 5
Badge +1

Zomaar een kritische aantekening over ‘Monoblok’ , Hybride en andere ‘All-electric’ verwarmings systemen.

Je investeerd in een dure verwarmingssysteem, vaak met in het achterhoofd dat de ‘Salderingsregeling’ het eeuwige leven heeft. Zeker nu deze afgelopen maand voor onbepaalde tijd weer verlengd is. Maar wat als de ‘Salderingsregeling’ over 4 jaar stopt met bestaan. Zowel de netbeheerders ( Liander ) als de providers zijn sterk aan het lobbyen en laten nu al regelmatig ‘proefballonnentjes’ op ( VanDeBron, Eneco, Budged Energie ). 

Wat als het verwarmingssysteem nog 10 á 12 jaar mee moet ?

Niemand kan in de toekomst kijken.  Maak voor jezelf eens een berekening zonder ‘Salderen'. Gewoon met de gas en electra tarieven van nu (of je eigen contrakt). En neem dan mee in je berekening, dat een terug geleverde kWh misschien maar € 0,05 (of inder !) oplevert. Maar in de winter je voor € 0,40 een kWh moet kopen (leveren).

[ Oké, gas is momenteel rond de € 1,30 per m3 ]

Is ‘all-electric’ (incl. L/L warmetepompen / Airco) en Hybride dan echt nog wel aantrekkelijk ? ?

Reputatie 7
Badge +1

Idd. niemand kan in de toekomst kijken en resultaten uit het verleden . . .

Zeker wat de energieleveranciers en de innovatie bij de tarieven aangaat komen er waarschijnlijk nog een paar verrassingen.

Wat de ontwikkelingen bij de netbeheerkosten en de overheidsheffingen betreft zijn hogere belastingen/tarieven bij gas t.o.v. stroom waarschijnlijker, maar beide gaan stijgen.

Ik zelf gebruik een (primitief) spreadsheet om de diverse scenario's een beetje in kaart te brengen en met elkaar te vergelijken.

@P.E.R  Waarom je geen eigen tag mag verzinnen? - Kan je het beste aan een van de moderatoren vragen.

Koelen met een wp is lastig i.v.m. mogelijke condensvorming op leidingen en vloer(verdelers)/radiatoren etc… Effectief “condenserend” koelen is daarom bij bestaande cv-installaties meestal niet mogelijk. Soms bieden zgn. “fancoils” met condenswaterafvoer een uitkomst.

Voor meer en detailinformatie over de aanschaf van warmtepompen kan je bijvoorbeeld hier op tweakers.net beginnen.

Hydraulische schema's kan je bijvoorbeeld op warmtepomp-weetjes o.i.d. vinden.

 

Reputatie 3

Mijn fancoils krijgen 10’C aangevoerd. Over de leidingen moet je goede isolatie aanbrengen. Het is anders al snel een waterballet. De fancoils ontvochtigen de lucht. Fancoils zijn airconditioning.

De vloer krijgt een paar graden boven het dauwpunt aangevoerd om te voorkomen dat deze onder het dauwpunt komt. De vloer onttrekt geen vocht aan de lucht. Omdat de temperatuur wat zakt, stijgt de RV. De fancoils moeten dan wat meer vocht uit de lucht halen. 

Reageer