Skip to main content

Toevallig kwam ik een vacature tegen voor energieadviseur voor een (kleine) gemeente. € 4500 per maand. Helaas niet de juiste opleiding. Ik dacht ook dat is voor grote projecten. Inmiddels weet ik dat de enige fabriek met veel restwarmte zelf die restwarmte met industriële warmtepompen en een venturi-aanpassing van de stoomketels gaat benutten. Dus ook benutting restwarmte buiten het stookseizoen. Het enige wat ik van die energieadviseur à € 4500,- per maand gemerkt heb is dan ook een huis aan huis brief met de vraag om (gratis) energiecoach te worden. 

Als ik als huiseigenaar mijn woning wil verduurzamen vraag ik gewoon advies aan een installateur. Bovendien zijn er ook gratis energiecoaches.

Ik heb de gemeente dan ook gevraagd wat het nut is van die ambtenaar voor € 4500,- per maand. Het antwoord was dat de gemeente anders geen overheidssubsidie krijgt.

Hopelijk haalt mijn voorstel het dan ook voor het verkiezingsprogramma om deze functie te laten vervallen.

Overigens ben ik door die adviseur ook afgewezen als coach. Want ik zei dat ik er tegen ben dat huurders van de plaatselijke sociale woningsstichting airco's die ze laten plaatsen om te verwarmen moeten verwijderen als de volgende huurder ze niet wil.

@Driepinter  Om met het laatste punt te beginnen:

• Het is aan de verhuurder om te bepalen hoe de woning moet worden opgeleverd.
    Meestal is dit in de oorspronkelijke staat. Bij een airco zou vermoedelijk ook onderhoud geregeld moeten worden door de verhuurder.
  • De overheid die de subsidies verstrekt maakt de regels. Hier waarschijnlijk de provincie.
    Mijn gemeente is er een beetje inventiever en efficiënter mee omgegaan en werkt o.a. met een energiecoöperatie samen.
  • Voor verduurzamingsadvies vraag ik niet alleen de verkopende partij (=installateur)
    Meestal beperkt zich het advies tot dat wat de installateur kent en met welk bedrijf hij  op dit moment “samenwerkt” (=inkoopkorting?)
    Mijn heel persoonlijke ervaring met cv/gas/water-installateurs wat het advies voor warmtepompen betreft: Echte, inhoudelijke kennis hebben ze meestal niet.
  • Gratis energiecoaches geven geen (gratis) advies betreffende grotere verduurzamingsmaatregelen. Tenminste niet in mijn gemeente. Het gaat voornamelijk om gedragsaanpassingen en kleine dingen (kierdichting, tochtstrips, radiatorfolie, Zet ‘m op 60,...)
  • In mijn gemeente bestaat een energieloket wat op donderdagmiddag bemenst wordt door een ambtenaar die meerdere gemeenten voor enkele uren bezoekt. Hij gaat voornamelijk over subsidies etc.  en contacten met lokale bedrijven.
    Zoals gezegd worden de energiecoaches extern opgeleid en aangestuurd (energiecoöperatie).-  De gemeente zit alleen nog in een coördinerende stuurgroep.

Reageer