Beantwoord

Onderhoud van waterpomp, ervaring en competentievraag

  • 21 December 2020
  • 8 reacties
  • 993 Bekeken

Onderhoud van waterpomp, ervaring en competentievraag

We hebben een ELGA warmtepomp met een Toshiba buitenunit. Het systeem is slechts 2 en 1/2 jaar oud. De buitenunit maakt nu geluid. Het verstoort de buren. De oorspronkelijke installateur lost het probleem niet op en de andere monteurs waarmee ik contact heb, dragen het merk niet of weten niet hoe ze een compressor moeten controleren op onbalans. Of ze hebben het te druk. Er zijn zoveel merken, modellen, nieuwe en oude warmtepompen dat de monteurs er maar een paar kunnen leren

Het onderhoudscontract is erg duur en de eenmalige reparatiekosten maken het warmtepompsysteem nu veel minder aantrekkelijk.

Wat is de ervaring van mensen met de kosten en service van warmtepompen: viel u de beloofde besparingen in feite verloren door constant onderhoud, gebrek aan duurzaamheid, gebrek aan competentie van de monteurs door de markt en technologische vooruitgang?

icon

Beste antwoord door Rakker 22 December 2020, 18:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Dit lijkt een beetje een leidende vraag :)

Ik ben zelf prima tevreden met zowel mijn Elga warmtepomp als de service van het bedrijf dat het geplaatst heeft.

Ook zij hebben het enorm druk, dat merk je, maar ze blijven hun best doen.

Nu heb ik ook maar weinig problemen gehad.
Alleen een afstellingsdingetje in het begin en na een reguliere onderhoudsbeurt.

Verder draait het systeem nu zo’n 2,5 kaar prima.
De buitenunit zoemt als hij in vol bedrijf is, maar daar blijft het wel bij.
Die staat overigens op een plek waar sowieso er zo goed als niemand last van zal hebben.

Het is overigens in 1e instantie de originele installateur die eventuele problemen zou moeten oplossen. Als die dat niet doet zul je hem in gebreke moeten stellen.
De kans dat daar iets positiefs uit komt is helaas niet zo groot.
Dat anderen liever hun handen niet branden aan een systeem dat door een ander is neergezet en waar (vanalles?) mis mee is, is ook vrij universeel in de installatie business. En niet zonder reden. Het afbrand risico als 3e partij is namelijk aanzienlijk. 

Nog even iets om op te letten: Elga geeft (via de installateur) 2 jaar garantie op goede werking en daarna 3 jaar op onderdelen. Als aan de voorwaarden is voldaan.

Als je het niet al gedaan hebt wordt het sowieso eens tijd om emails te sturen met de producent in de CC?
 

Anne, de situatie die je beschrijft, geeft een heel slecht beeld. Als een gezin niet tevreden is met de huidige installeur, als de installeur van locatie of bedrijf verandert, als de installeur alleen zorgt voor nieuwe modellen en niet voor oude modellen, etc ... zit deze familie vast. Het voelt alsof elke installeur een lokaal monopolie heeft op elke familie waar een warmtepomp is geïnstalleerd. Zodat ze de prijs kunnen rekenen die ze willen.

De ventilator, compressoren, leidingen en primaire componenten van de warmtepomp zijn niet zo verschillend. Het bereik van de werking in stroomsnelheden en temperatuur varieert ook, maar binnen een bereik dat wordt bepaald door dezelfde wetten van mechanica en fysica.

Het geeft het probleem dat monteurs, plumbeurs, gastechnici irrationele angsten hebben om iets te veranderen of te repareren, en een lage competentie lijken te hebben in hun werk. Dit is vooral een probleem in Nederland en acuter in de warmtepompbranche. Dit is niet het geval in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, enz ... De monteur hebben gezond verstand, kunnen een servicehandleiding lezen en snel competentie opbouwen door vergelijking op veel apparaten.

De manier waarop je de situatie voorstelde, het kopen van een warmtepomp maakt je gegijzeld door de oorspronkelijke installatie en de lage concurrentie maakt de onderhoudscontracten erg duur (meer dan 80 euro per jaar voor een onderhoudsbeurt ALLEEN om de 2 jaar exclusief reparaties).

Vereniging Eigen Huis mag zeker een artikel schrijven over de warmtepomp, maar nu inclusief de gemiddelde onderhoudskosten. En vervolgens aftrekken van de besparing.

Hoeveel invloed hebben de onderhoudscontracten en reparaties op de geclaimde besparing op de warmtepompbrochures?

 


De ELGA lijkt binnen prima. Maar de buitenunit, na een half jaar en 2 jaar, worstelt al. Bij 80 - 90 dB in plaats van de aanvankelijke 60 dB.

"De buitenunit zoemt als hij in vol bedrijf is, maar daar blijft het wel bij." Heb je de dB (decibel) gemeten in vergelijking met normaal?

De installeurs zijn echter ook overgestapt naar ELGA Ace. Hoewel het systeem niet oud is. Voor een huis is 2 jaar voor een verwarmingssysteem niet veel. Een centrale verwarming moet decennia meegaan. Dus als het systeem na 3-4 jaar faalt, is het na de garantie van 2 jaar een slechte duurzaamheid op de huizenmarkt.

 

 

Reputatie 6
Badge +1

Bijna iedere installateur voert maar enkele merken. Het liefst hebben ze er maar een. Dit om praktische, organisatorische en financiële redenen. Daar zal ik niet over uitweiden.

 

Dat jouw buitenunit boven de 80DB zit is niet goed. Hoe heb je dat gemeten? Want het is compleet ongeloofwaardig. Je zou dat zelf niet accepteren en zeker je buren niet. Een steen door de ruiten is wel het minste wat je kan verwachten.

In ieder geval moet daar wat aan gebeuren. Ook als de garantie op is moet de installateur daar wat mee doen.

Ik heb een multimeter inclusief dB.

Het is luid dichtbij de compressor, hoge frequenties, hoewel het snel afneemt bij het uitstappen (1-2-3 m). Of als de pomp minder werkt. Dus 2 meter verderop is het moeilijk te horen. Maar het stoort ons en de buren. Ik hoop dat de mensen met wie ik contact heb opgenomen het probleem zullen oplossen.

 

Het liefst hebben ze er maar een: ja maar ze kiezen zorgvuldig. Strategisch…

 

Ik vind echt dat V.E.H moet schrijven over de daaruit voortvloeiende onderhoudskosten. Het zou goede informatie kunnen zijn voor de consumenten.

 

Reputatie 6
Badge +1

Uitgaande dat die multimeter dat goed doet, zullen de waardes wel kloppen. Er zijn ook mensen die dit meten met hun mobiel en een app.

De enige waarde die eigenlijk interessant is de waarde op de erfgrens. Is die onder de 40 DB. Daaronder zullen de buren het moeten accepteren. Zelf mag je gerust in 100 DB zitten.

De consumentenbond heeft net een test van hybride warmtepompen uitgebracht. Het geluidsniveau was volgens die test tussen de 60 en 66DB. Hoe ze dat gemeten hebben staat er niet bij.

Ik heb ook an app. Ik moet dit vergelijken.

 

Dank u wel! Heeft u een link van het artikel?

Reputatie 6
Badge +1

In onderstaande link van een topic staat een link naar een pdf

 

link

Reputatie 7
Badge +2

Anne, de situatie die je beschrijft, geeft een heel slecht beeld. Als een gezin niet tevreden is met de huidige installeur, als de installeur van locatie of bedrijf verandert, als de installeur alleen zorgt voor nieuwe modellen en niet voor oude modellen, etc ... zit deze familie vast. Het voelt alsof elke installeur een lokaal monopolie heeft op elke familie waar een warmtepomp is geïnstalleerd. Zodat ze de prijs kunnen rekenen die ze willen.

[...]

Het geeft het probleem dat monteurs, plumbeurs, gastechnici irrationele angsten hebben om iets te veranderen of te repareren, en een lage competentie lijken te hebben in hun werk. Dit is vooral een probleem in Nederland en acuter in de warmtepompbranche. Dit is niet het geval in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, enz ... De monteur hebben gezond verstand, kunnen een servicehandleiding lezen en snel competentie opbouwen door vergelijking op veel apparaten.

De manier waarop je de situatie voorstelde, het kopen van een warmtepomp maakt je gegijzeld door de oorspronkelijke installatie en de lage concurrentie maakt de onderhoudscontracten erg duur (meer dan 80 euro per jaar voor een onderhoudsbeurt ALLEEN om de 2 jaar exclusief reparaties).

[...]

 

"De buitenunit zoemt als hij in vol bedrijf is, maar daar blijft het wel bij." Heb je de dB (decibel) gemeten in vergelijking met normaal?
 

De situatie die ik schetste komt volgens mij overeen met hoe het recht op garantie in NL is geregeld?
Welke garanties heb ik op een product? | Rijksoverheid.nl

Het niet willen beginnen aan een klus van een ander zou ik niet als irrationele angst bestempelen.
Ik heb zelf ene tijd in de installatie branche (hoewel ander soort) gewerkt en kan heel goed begrijpen dat andere niet staan te trappelen om een project over te nemen.

Maar je zou het eens bij Feenstra kunnen proberen.
Die zeggen volgens mij niet zo snel nee tegen een klus?

Waar de uitspraak over vermeende verschillen tussen NL monteurs en die uit het buitenland op zijn gebaseerd ben ik wel benieuwd naar. 
Ik heb toevallig ervaring met monteurs in DE en BE en kan deze stelling niet echt onderschrijven.

Ik heb nog geen meting gedaan van de buitenunit. Ik zal er eens met een Db(A) meter op 1m afstand bij gaan meten. Ik verwacht echter dat door de meestal aanwezig wind er dan weinig nuttigs te meten zal zijn.
Ik zou ook niet direct weten wat daarbij als ‘normaal’ zou moeten geleden.
Ik ken alleen in bedrijf en niet in bedrijf? In dat laatste geval komt er helemaal geen geluid van de buitenunit af.

 

Reageer