Beantwoord

Op welke manier kun je zo goed mogelijk je warmtepomp stil maken?

  • 30 April 2019
  • 23 reacties
  • 11008 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Op de community wordt veel gesproken over warmtepompen die bij voorkeur 'stil' zijn. Wat zijn jullie tips om een warmtepomp zo 'stil' mogelijk te maken? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover! Laat het vooral weten in de reacties.
icon

Beste antwoord door HenkDaalder 4 May 2019, 16:45

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 6
Badge
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb me er wel eens in verdiept voordat ik een airco aanschafte. Gelukkig is het model dat ik gekozen heb echt heeel erg stil buiten, dus geen behoefte om dat nog verder te verbeteren.

Als je er voor kiest om er er een grote kast omheen te zetten die het geluid moet dempen zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten.

1) zorg dat de openingen in de kast voldoende lucht stroom kunnen verwerken anders gaat de warmte pomp het minder efficient doen of zelfs in storing als er te veel lucht weerstand is.

2) zorg ervoor dat in de kast de kant waar de lucht wordt aangezogen compleet afgesloten is van de kant waar de lucht wordt uitgeblazen, als je dat niet doet en een pneumatische kortsluiting maakt, dan zal de koude lucht die uitgeblazen wordt direct weer aangezogen worden in de kast ipv warmere lucht van buiten en stort de COP dramatisch in.
Reputatie 1
Een omkasting kan veel helpen. Een bedrijf (niet het mijne) dat daar hard aan werkt: https://stillewarmtepomp.nl/zoek-je-omkasting
Reputatie 4
Badge
Je kan ook naar https://www.climeleon.com/lang/benl/index.html kijken die maken ook omkasting.
Zelf maken is ook goed te doen je moet dan alleen rekening houden met de lucht aanvoer en afvoer, maar je het gewoon van hout maken en aan de binnenkant beplakken met https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easyfoam-fireseal/
Reputatie 4
Badge +1
Ik ken iemand die de buitenunit in de voortuin heeft staan, daar is toch al het meeste buiten geluid.
Maar ook ruimte voor een grote, geluiddempende kast.
De overburen zijn verder weg dan de buren aan dezelfde kant van de straat
En er is ook ruimte om een extra grote buienunit te kiezen, die heeft een grotere ventilator, die bij dezelfde warmte vraag stiller is dan een kleine ventilator.

Let er wel op dat het pad voor de leiding van de buitenunit naar de warmtepomp,
  • niet te lang kan zijn, maar best wel wat meters kan zijn
  • En dat er ruimte is voor leiding isolatie
Reputatie 1
Ik heb nog geen ervaring met warmtepompen maar die buitenunits vind ik niets.
Als je een echt stille warmtepomp wil met ook een goed rendement dan moet je de warmte uit de grond halen met bijvoorbeeld aardwarmtekorf.nl
Als je niet wil graven dan kun je ook zonder geluid warmte halen uit de achterkant van zonnepanelen zie website solarenergybooster.nl of triplesolar.eu/home/
Reputatie 3
Wellicht is deze link interessant aangaande dit onderwerp.

https://www.vakbladwarmtepompen.nl/bronnen/artikel/2018/03/geluid-buitenunit-lucht-water-warmtepomp-wordt-aandachtspunt-101226

Voorkomen is beter dan genezen.
Reputatie 4
Badge
@Raymond het nadeel van pvt panelen is dat ze alleen werken als de zon schijnt s'nachts zal je bijvoorbeeld niet kunnen verwarmen omdat de zon ze niet verwarmd ook op momenten dat het bewolkt is en het koud is zullen ze niet goed warmte opwekken, naast dat je de hoofdprijs voor z'n systeem betaald waarbij je het totale vermogen van de panelen/warmte opwekking lager is dan wat je zou kunnen krijgen voor panelen los en een L/W warmtepomp.

Het zijn goed initiatieven maar technische zijn ze nog zeker niet concurrenten met huidige reeds bestaande technieken.
Reputatie 1
@Dylan Bedankt voor je reactie. In jouw reactie lees ik dat pvt panelen alleen werken als de zon schijnt. Op diverse websites van fabrikanten beweren ze dat het ook zonder zon werkt.

Op de website van triple solar lees ik :

Het Triple Solar®-systeem is voor warmte niet afhankelijk van de zon, omdat het warmtepomppanneel ook in staat is warmte uit de buitentemperatuur en daglicht te halen. Toch heeft het natuurlijk wel voordeel van zonlicht. Door de zon ontstaat een hogere brontemperatuur, waardoor de warmtepomp minder elektriciteit nodig heeft om uiteindelijk bruikbare warmte af te geven. Overdag en in de zomer werkt de warmtepomp daardoor zuiniger dan ‘s nachts en in de winter. En hoewel het systeem dus ook prima werkt op het noorden, is het wel (nog) zuiniger bij plaatsing van de panelen op het zuiden.

ook op een andere website van aliusenergy.nl lees ik:

Met een VolThera PVT-systeem wordt de zonne-energie die op het dak valt niet alleen omgezet in elektriciteit, maar er wordt ook warm water mee gemaakt. Het dak krijgt nu dus een dubbelfunctie en er kan zowel op de elektriciteits- als op de gasrekening bespaard worden. In combinatie met een warmtepomp zorgt dit systeem zelfs ’s nachts en op bewolkte dagen voor verwarming en warm tapwater.
Reputatie 4
Badge
Dat het werkt snap ik maar hoe efficient is het als de zon niet schijnt? Als je bij een normale lucht/water warmtepomp bij de buiten unit voelt dan is dat echt koud zelfs met 20 graden buiten is de lucht die er door geblazen wordt echt heel koud. Bij bijna alle PVT oplossingen worden de geroemd omdat er geen ventilatoren gebruikt worden dus ik vraag me af hoe ze zorgen dat de lucht optimaal door de radiotoren heen blaast.

Het verbaasd me ook dat nergens een COP/SCOP genoemd word voor de warmte pomp, bij L/W is dat tussen de 3 en 5 en bij een W/W warmtepomp is dat 5. Je hebt altijd elektriciteit nodig bij een warmtepomp voor de compressor en pomp om vloeistof rond te pomp dus als fabrikant kun je dat altijd uitrekenen.

Ik zeg niet dat het helemaal niet zou werken het is alleen een minder efficiënte manier die ook nog eens veel geldkost, Als een warmtepomp 9k kost en zonnepanelen 8k als losse systemen zou het bij z'n PVT oplossing vaak rond de 25k gaan kosten en dat heb je kans dat je minder zonnepanelen krijgt dan je bij een los systeem zou krijgen en de warmte opwekking ook minder zou kunnen zijn dan bij een losse warmtepomp.
Reputatie 4
Badge +1
@Raymond PVT panelen worden gekoeld door de warmtepomp. Als ze kouder worden dan de buitenlucht, gaan ze ook warmte halen uit die buitenlucht, vooral als het een beetje waait, dus ook snachts. Al moet het niet te koud worden, dan gaan ze bevriezen, dat ijs isoleert de PVT panelen van de lucht. Dus halen ze daardoor moeilijker warmte uit de nacht lucht.
Maar een beetje wind is genoeg om steeds nieuwe warmte aan te voeren, ook snachts.
Alleen, de hoeveelheid warmte is kleiner dan bij een gebruikelijke buitenunit van een warmtepomp, omdat die ventilator heeft om de buitenlucht langs de lamallen te blazen.
Maar je kunt ook bij zonnepanelen op het dak de lucht er langs blazen, al heb ik dat nog nergens gezien.
Ergens op het internet heb ik wel eens cijfers gezien van dit soort passieve warmte collectoren, die vergelijkbaar zijn met PVT panelen, maar dan zonder zonnecellen.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk gaat dit je alleen goed lukken met een bodemwarmtebron.
Je hebt geen lawaai-unit buiten nodig (bovengronds dus)
en je compressor doet het een stuk rustiger als de temperatuur sprong (=compressor druk) niet zo hoog hoeft te zijn.
De mijne staat lekker naast een koelkast in de garage en om de beurt knorren ze een beetje.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je antwoord, @jvdleeuw! Goed om te horen dat dit voor jou werkt. PakdeWind, kun jij je hier ook in vinden? @Dylan, @Raymond? Ik hoor het graag!
Reputatie 4
Badge +1
Bodem warmte pompen hebben ook mijn voorkeur. Niet alleen voor het geluid, maar ook omdat dan goedkope zomerwarmte is op te slaan voor de winter.
Daarmee zijn de stroom pieken op het elektriciteitsnet in de winter te reduceren
Reputatie 4
Badge +3
Hebben jullie trouwens al de enquête van @JWD gezien over de aanlegkosten van verschillende bodem warmtesystemen? Leuk als jullie hier ook op reageren. Je de enquête hier vinden.
Reputatie 5
Badge
Lees ook maar eens mijn (.@JWD) stukje 'Warmte voor Warmtepompen' waarin enkele minder vaak genoemde nadelen van lucht-warmtepompen worden genoemd en uitgelegd.
Reputatie 1
Als je niet wil graven dan kun je ook zonder geluid warmte halen uit de achterkant van zonnepanelen zie website solarenergybooster.nl

Wij delen graag onze ervaringen met mensen die daarvoor belangstelling hebben. En die zijn niet zo goed, helaas. Het belooft veel, maar vooralsnog is de uitvoering niet goed.
Reputatie 4
Badge +3
@Gerlinde en Cor ik heb jullie hier een privebericht over gestuurd!
Reputatie 1

Uitgaande van een nog te installeren buiten warmtepomp unit;

Als de ruimte er is plaats dan een warmtepomp niet tegen een muur! De muur versterkt nl. het geluid. Zet bijvoorbeeld een buiten warmtepomp in het midden van het dak op de garage of anders in een vrije ruimte (mits je één van beide hebt). 
Plaats de warmtepomp op rails met geluiddempers (standaard te koop) gemonteerd op betonnen blokjes van 15x15x60cm met daaronder rubberen tegels op het platte dak (rubberen speel-tegels te koop in div bouwmarkten). Bij plaatsing in bijv de tuin een betonnen fundatie maken of ingegraven draagmuurtjes met daarop de raildempers. Ps. zorg ervoor dat de warmtepomp minimaal 15 cm hoog, vrij staat van de ondergrond ivm sneeuw laagjes in de winter (als dat er ooit nog van komt ;-)), Let op dat de afstand van de buiten warmtepomp zo kort mogelijk blijft tov van de binnen installatie (langere leidingen, meer warmte verlies). Dus een vrije locatie zoeken die zo dicht als mogelijk bij de binnen aansluiting zit. Dat kan een regel binnen unit zijn met een boilervat of alleen een regelunit, die de buiten unit ondersteund en aanstuurt, deze zijn sowieso stil! Dit laatste geldt overigens weer niet voor binnen units waarin de compressor is opgenomen zoals bijv bij bodemwater warmtepompen.  
Als je nog tot aanschaft van een buiten warmtepomp moet overgaan dan eerst goed kijken hoe de omgeving waar de warmtepomp moet komen te staan eruit ziet! Dat is bepalend of het een echte stille warmtepomp moet worden en of raildempers nodige zijn. Een modulerende warmtepomp zal ook veel stiller zijn met name als deze draait voor de huis verwarming (muv. echte hele koude periodes -5 en lager, want dan draait de machine vast in vollast, echter die zijn er gelukkig niet al te vaak!).
Er zijn ook warmtepompen die een zogenaamde stille modes hebben (Nibe F2120), eventueel instelbaar middels een interne klok in dag/avond/nacht op bepaalde uren alleen draaien in de stillestand!
De stillestand impliceert wel dat de pomp langer op een lager pitje gaat draaien waardoor het opwarmen van een CV afgifte systeem ook langer gaat duren (lagere geluidsdruk), het vermogen wordt dan wel gereduceerd, dus alleen te gebruikt op uren (periodes) dat dit geen probleem geeft in het verwarmen van het huis.
Heb je een warmtepomp waarmee je ook sanitair warmwater maakt dan doet de warmtepomp dat zo mogelijk in vollast (hoogste geluiddruk). Via een interne klok kan je programmeren wanneer wel en niet de warmtepomp warmwater mag aanmaken (op bepaalde dag/avond/nachturen blokkeren, 100% stil). Dit geldt overigens ook voor de verwarming je kan, mits je huis (lees afgifte verwarmingssysteem) het toelaat, de verwarming geprogrammeerd in blokkeren van tijden blokkeren.
Kijk heel goed vooraf bij alle merken en types van warmtepompen wat de standaard instel mogelijkheden zijn.   

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Zo dus !

FF zoeken, onze L/L Warmtepomp buitenunit.

Staat op 2 betonbalkjes van 15 x 15 x 60 cm, welke ingegraven zijn tot gelijk met de grint rand rondom de woning. Op de betonbalkjes 2 kunststof stroken van 12 x 12 cm. De bevestiging is met RVS draadeinde, welke verankerd zitten in de betonbalkjes.

Condenswater (bij verwarmen !) kan vrijuit in het grint weglekken. Geen contact met de woning en het verkeer overstemd ruimschoots (!) de ruis van de ventilator. Rob.

P.S Wij gebruiken deze L/L warmtepomp ‘min of meer’ als hoofdverwarming.

Aanvulling 2021-01: De L/L warmtepomp draait inmiddels vrijwel dagelijks van 10h00 t/m 23h40. Opvallend, de achterburen hebben een Daikin (5.0 kW) als hybride aan een Intergas HREco36 cv ketel. Over de buitenunit een geluid reducerende kap. Ondanks die kap, maakt de Daikin meer geluid als onze ‘open’ opgestelde unit. Tweede opmerkelijke feit, daar hangen lange ijspegels aan de lamellen (!) van de kap. Bij ons nauwelijks ijsvorming.

Ga toch echt twijfelen aan het nut van die extra omkasting ! !

Dat het werkt snap ik maar hoe efficient is het als de zon niet schijnt? Als je bij een normale lucht/water warmtepomp bij de buiten unit voelt dan is dat echt koud zelfs met 20 graden buiten is de lucht die er door geblazen wordt echt heel koud. Bij bijna alle PVT oplossingen worden de geroemd omdat er geen ventilatoren gebruikt worden dus ik vraag me af hoe ze zorgen dat de lucht optimaal door de radiotoren heen blaast.

Het verbaasd me ook dat nergens een COP/SCOP genoemd word voor de warmte pomp, bij L/W is dat tussen de 3 en 5 en bij een W/W warmtepomp is dat 5. Je hebt altijd elektriciteit nodig bij een warmtepomp voor de compressor en pomp om vloeistof rond te pomp dus als fabrikant kun je dat altijd uitrekenen.

Ik zeg niet dat het helemaal niet zou werken het is alleen een minder efficiënte manier die ook nog eens veel geldkost, Als een warmtepomp 9k kost en zonnepanelen 8k als losse systemen zou het bij z'n PVT oplossing vaak rond de 25k gaan kosten en dat heb je kans dat je minder zonnepanelen krijgt dan je bij een los systeem zou krijgen en de warmte opwekking ook minder zou kunnen zijn dan bij een losse warmtepomp.

 

Qua rendement en efficiëntie van systemen is SPF/SCOP factor aangetoond door een zogeheten gelijkwaardigheidsverklaring, door onafhankelijk instituut als TNO het meest interessant om te bekijken. Voor PVT panelen zijn dit:

Optisolar: Solar Magazine - Thermodule van OptiSolar krijgt dit jaar gelijkwaardigheidsverklaring Nog niets over bekend, ben benieuwd naar resultaten. 

Volthera: Certificaten en garanaties van het Volthera PVT-systeem Staat een hoog info maar over aangetoonde efficiëntie, er staat niks.

Triple Solar: Microsoft Word - Glijkwdhdvrkl_Triple_Solar_180212 Is enige op markt welke transparant over opbrengst is. Inmiddels werken ze niet meer met 340 Wp panelen maar 380 Wp. Dit is uiteraard elektrisch vermogen over PV deel. Het totale systeem van Triple SOlar PVT panelen als bron voor de Nibe warmtepomp geeft 5,6 voor verwarming en 3,8 voor tapwater.

Ongekend hoog en ben nog niet beter tegengekomen. Daarbij heeft Triple Solar zijn langere geschiedenis/ervaring van ruim 10 jaar als voordeel. Zijn volgens mij stuk verder qua (product)ontwikkeling dan rest. Maar laten we rustig andere partijen met gelijkwaardigheidsverklaringen afwachten, dan kunnen we reëel vergelijken.

Je kan ook naar https://www.climeleon.com/lang/benl/index.html kijken die maken ook omkasting.
Zelf maken is ook goed te doen je moet dan alleen rekening houden met de lucht aanvoer en afvoer, maar je het gewoon van hout maken en aan de binnenkant beplakken met https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easyfoam-fireseal/

 

Iedere omkasting van een L/W systeem zal je rendement/efficiëntie doen kelderen. Dit is logisch want bij beperking van geluid beperk je luchtstroom of de ventilator moet harder draaien om lucht door te persen zodat je elektriciteitsverbruik weer omhoog gaat. Daarnaast: ik blijf het lelijke dingen vinden die buitenkasten. 

@Raymond

het nadeel van pvt panelen is dat ze alleen werken als de zon schijnt s'nachts zal je bijvoorbeeld niet kunnen verwarmen omdat de zon ze niet verwarmd ook op momenten dat het bewolkt is en het koud is zullen ze niet goed warmte opwekken, naast dat je de hoofdprijs voor z'n systeem betaald waarbij je het totale vermogen van de panelen/warmte opwekking lager is dan wat je zou kunnen krijgen voor panelen los en een L/W warmtepomp.

Het zijn goed initiatieven maar technische zijn ze nog zeker niet concurrenten met huidige reeds bestaande technieken.

 

Hi Dylan, in mijn zoektocht naar meest efficiënte systemen (lees hoogste SPF/SCOP) hield ik twee systemen over: 1.) grondgebonden systeem middels boring i.c.m. een water/brine warmtepomp + losse PV panelen en 2.) een Triple Solar systeem i.c.m. een water(brine)-water warmtepomp. Beide zijn duurste opties maar dat is logisch want ook beste, langste levensduur en hoogste SPF/SCOP waarden.

Ho even: PVT werkt niet alleen als de zon schijnt. Je bent verwart met een PT systeem/zonnecollector systeem. Die werken idd alleen bij zonneschijn. PVT werkt naast zonlicht (logisch) ook op daglicht en omgevingstemperatuur. Ook 's nachts. Er is nl. altijd omgevingstemperatuur en hierdoor altijd natuurlijke flow over het thermisch (T) gedeelte wat de warmte opwekt. Als er geen wind is bestaat er altijd nog zoiets als natuurlijke convectie wat ontstaat door verschil in koude en warmte: onderin een PVT paneel is het kouder dan bovenin. Vandaar dat een PVT paneel altijd schuin dient te liggen (en anders vervuild je PV gedeelte uiteraard ook).

In de winter is het een iets ander verhaal: dan schommelt de omgevingstemperatuur zo'n beetje tussen de 8 gr.C. en de -5 gr.C. De zon is er amper en daglicht is beperkt. Toch kan met een Triple Solar PVT systeem tot een -7 gr.C warmte uit buitenlucht worden onttrokken. En mocht het kouder worden dan -7 gr.C dan zorgt de warmtepomp zelf (elektrische element) voor verwarming van huis en tapwater. Hierop is systeem berekend. Nibe komt uit Zweden en daar is het nog stuk kouder. Maar zeg nou zelf, wanneer is het nog nog zo koud in NL? En wat doet dat nou met je stroomverbruik in winter? Redelijk te verwaarlozen: gemiddelde van afgelopen jaren maximaal 45 uur (bijstook) van elektrisch element. Als je dat weer gaat vergelijken met een L/W: deze verbruikt 's winters veel meer stroom doordat buitenkast heel hard moet draaien om warmte uit koude lucht te persen. Doordat de ventilator voor de doorstroming zorgt moet er bij temperatuur vanaf een graad of 3 boven nul het proces continue omgekeerd (lees elektrisch vermogen naar buitenkast) worden om buitenkast te ontdooien. Vandaar dat een LW systeem altijd lager in rendement/SPF uitkomt dan een grondgebonden systeem of een Triple Solar PVT systeem.

Jouw opmerking dat PVT technisch nog niet concurreert met een L/W systeem is deels terecht maar tegelijkertijd ook weer niet. Belangrijk is dat je toelicht over welk PVT paneel je het hebt. De ene auto is de andere niet. Zo heeft een Volthera paneel een veel lagere warmte opbrengst/rendement dan een in mijn ogen hoogwaardig paneel van Triple Solar. Hiermee heb ik materiaal en rendement vergeleken. Volthera circa 0,3 kW per paneel, Triple Solar 0,75 kW per PVT paneel.

Groetjes Willem

Reputatie 5
Badge +1

@Raymond

Ergens op het internet heb ik wel eens cijfers gezien van dit soort passieve warmte collectoren, die vergelijkbaar zijn met PVT panelen, maar dan zonder zonnecellen.

Even vooraf: Naast actief op dit forum, ben ik ook vrijwilliger bij een buitenzwembad. Doe daar de techniek. Inmiddels hebben we 2 van de 3 Gas CV-ketels vervangen door L/W warmtepompen.

Op het dak van het kassa gebouw liggen 64 warmwater panelen. helaas, met weinig zon nauwelijks opbrengst.

Dus is bij ons het idee geboren, om deze panelen uit het zwemwater verwarmingscircuit te halen. En de panelen om te bouwen en efficiënter te benutten, bijvoorbeeld in combinatie met een warmtepomp.

Iemand ideeën hierover? Rob Dekker.

Reageer