Reparatie prijsplafond tot 2900 kWh voor warmtepomp gebruikers.

  • 30 December 2022
  • 1 reactie
  • 102 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Ik vind dat de vereniging zich er makkelijk van af maakt op kritiek (er wordt zelfs een oplossing gegeven) vanwege het effect van het prijsplafond tot 2900 kWh voor warmtepomp gebruikers. Het is natuurlijk niet louter een vraag maar een discussie over het beleid van VEH die niet opkomt voor de warmtepompbezitters ((zonder een PV-overschot)).

 Niet elke warmtepompbezitter heeft (een overschot aan stroom van) zonnepanelen. En het probleem betreft mijn inziens niet alleen de warmtepomp bezitters. Want doordat, in het geval van hybride warmtepompen én voor verwarming te gebruiken airco's, veel hybride warmtepompen niet worden gebruikt werkt het prijsplafond juist averechts: Er wordt daardoor juist (netto) meer aardgas verbruikt en stijgt de marktprijs voor aardgas juist meer. 

 Het probleem is daarbij volgens mij te verdelen in

  1.  Bezitters van vol elektrische warmtepompen die geen aardgasaansluiting meer hebben. Terug overgaan op aardgas is voor hen niet mogelijk en hebben (in het geval van geen zonnepanelen) dus alleen een financiëel nadeel.
  2. Bezitters van hybriede waterpompen en voor verwarming te gebruiken airco's. Als ze geen overschot hebben aan PV-stroom zijn ze een dief van hun eigen portemonee als ze door het gebruik van hun warmtepomp de plafondgrens van 2900 kWh gaan overschreiden.

 Zoals topicstarter al stelde komt elke m3 aardgas overeen met 9,8 kWh elektriciteit. Vanwege het rendement van een cv-ketel is dat overigens lager: 9 kWh. Verder bedraagt bij een gemiddelde buitentemperatuur van 4 graden de COP van de warmtepomp ongeveer 3,5 tot 4.

Oplossing 1 a: Voor alle huishoudens wordt het ongebruikte deel van de 1200 m3 aardgas omgerekend tot een hogere plafondgrens voor elektriciteit. Voor elke ‘bespaarde’ m3 aardgas wordt de plafondgrens voor elektriciteit dan verhoogd met 3 kWh (dus niet 9,8, vanwege het hogere rendement van de warmtepomp). Waarschijnlijk is dit de duurste want heel veel huishoudens komen sowieso onder een verbruik van 1200 m3 aardgas terwijl zij wel boven een gebruik van 2900 kWh zouden kunnen komen. En verder bevordert het het zeer inefficiënte gebruik van elektrische kacheltjes inclusief die van oplichters zoals ‘EcoHeat’ en ‘Quentera’ (die een hoger rendement dan 100 % beloven).

Oplossing 1 b. Als 1 a, maar dan niet het ongebruikte deel van 1200 m3 aardgas maar bijvoorbeeld 600 m3 aardgas. 

Oplossing 2: Verhoging grens prijsplafond voor alleen WP bezitters. 

 Stel dat voor de redelijk geïsoleerde huizen bij een hybride warmtepomp het gasverbruik zonder gebruik warmtepomp circa 1000 m3 gas is ((vanwege overlast buitenunit betreft het immers vooral vrijstaande of hoekwoningen)). Dat is dus 1000 maal 9 = 9000 kWh. Bij een COP van 4 is dat een kWh verbruik van 9000 / 4 = 2250 kWh. En dan tel je die 2250 kWh dus op bij de huidige 2900 = 5150 kWh.

 Zij die daaraan met een hybride warmtepomp (en airco) willen deelnemen zouden zich dan wel moeten aanmelden. Dat zou dan al automatisch kunnen voor adressen die een WP-subsidie hebben gehad. En natuurlijk huishoudens die geen gasaansluiting meer hebben.

Oplossing 3.

 Voor bezitters van een hybriede warmtepomp zou gekozen kunnen worden voor vrijstelling voor het betalen van het vastrecht voor aardgas en een deel van het vastrecht voor elektriciteit. De plafondprijs voor aardgas kan dan worden verhoogd van € 1,45 naar bijvoorbeeld € 1,70. Zodat ook boven de plafondgrens van 2900 kWh het gebruik van de hybride warmtepomp rendabel is.

 

 


This topic has been closed for comments

1 reactie

Reputatie 2

@Driepinter Zoals ook in de Community richtlijnen aangegeven. De Eigen Huis Community is niet het kanaal om direct vragen aan onze Ledenservice te stellen. De Community dient als dialoog tussen leden over verduurzamen. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Uiteraard staan we open voor constructieve kritiek. Discussies over ons beleid worden niet beantwoord via de Community. Hebben leden signalen voor ons als belangenbehartiger dan verzamelen we deze. De betreffende afdelingen beoordelen aan de hand van al deze meldingen, de actiepunten. Dit kan dus via het juiste kanaal. Via het contactformulier https://www.eigenhuis.nl/contact of telefonische Ledenservice via 033 450 77 50 van maandag tot donderdag van 09.00 tot 21.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Onze standpunten lees je via https://www.eigenhuis.nl/contact/over-ons, Eigen Huis Magazine, nieuwsbrieven, in de reguliere media en via al onze andere social media kanalen publiceren we onze actiepunten. Ook deze topic wordt gesloten. Wel kun je uiteraard een topic aanmaken met de aanbevelingen. Is het topic uitsluitend gericht om in dialoog te gaan met ons dan wordt die gesloten. Groet, Stephanie